I somras blev jag omkörd av just en av Sentinellarna på Lindghagensgatan i Sth, som var på väg in mot rondellen, det gick undan ordentligt och en katt korsade gatan, där Landrovern parerade för kattfan, där arslet på kärran började att kasta så han slog i kantstenen lätt och sen fortsatte.
Jag har bara sett en bilmodell göra liknade "uppvisning", och det var i Trafikmagasinet från 1997 !!
De äldre av Flashbacks medlemmer lär nog minnas när Mercedes lanserade en ny småbil som hade en hög tyngdpunkt. När man då utförde det obligatoriska "älg-testet" (undanmanöver-prov) behagade bilen wobbla för att sen välta, därav smeknamnet "vält-klasse"
Här är videon från 1997 som blev världskänd för "älg-testet i Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=dIx-vbNwnhE
Ser man nu till att kärran har nästan dubbla vikten, har hög tyngdpunkt och körs fortare än vad den egentligen är konstruerad för med alla förstärkningar, räcker det väl med att föraren parerar för något vid hög hastighet för att skiten kan börja wobbla,trots all "fantastisk teknik", jag tror inte ett dyft på att dom har special-träning då han på Lindhagensgatan fick kast i runt 80-90 blås, hur fan ska dom då fixa en parering i typ 140-160 i timmen i en svag kurva på motorväg.
Det kan vara så enkelt att föraren såg något stort tjälskott/annat och parerade typ älg-testet...
Så kan vi få se SvT köra ett älg-test med polisens Landrover i 140 på bana, Flashback får sköta vadslagningen...