2021-10-04, 21:25
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Jag skulle säga en lastbil, inte dragbil.
Något som gör mig förundrad över branden, bränsletanken på lastbilen sitter i de flesta fall på höger sida... den bör inte träffats av polisbilen

Ok, var är resten av lastbilen då? Det som syns, med rött kapell ser ut som en trailer. Framför den är det i princip ingenting, i eldhavet.
Citera
2021-10-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Väldigt tjat om vajerräcke.

En bra bit av e4 är under ombyggnad och trafiken leds om så att man delar på en "halva" av motorvägen.

Kör fälten är endast separerade av koner.

På flera håll är det avarter /påfartet och det är på vissa, ställen väldigt otydligt skyltat.
Det är lätt att hamna i mötande körbana.

Dock är det väl 50 på hela sträckan så det är svårt att förstå hur olyckan kunde bli så fatal.
För inte kör väl polisen för fort i ett vägbygge?

Det du beskriver är E4an norr om Ljungby, olyckan hände söder om Ljungby där E4an varit färdig motorväg i många år (decennier)
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
I aktuellt nyss visades ett foto snabbt, där man såg lastbil med släp i brand. Det jag tidigare trott var lastbilen på Reutersbilderna verkar istället vara polisbilen (liggande på sida, man ser bottenplattan?) Lastbilen och dess släp är inte med alls på Reutersbilderna, håller någon med?

Det stora blå är baksidan på hytten som separerat från resten av fordonet.
Möjligt vis så sticker det upp några metall ramar från polisbilen bakom hytten.
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Det är inget släp det är en trailer och lastbilshytten har trillat av i smällen och något av polisbilen ser man ingenting. Den är i smulor.

https://imgur.com/aSy595x
Citera
2021-10-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Intressant på AB

Tack för det. Jag visste att jag läst om det, men hittade det inte nu. Det finns många detaljer i olika artiklar som inte tas upp ofta här, utan folk vill bli matade med info
Citera
2021-10-04, 21:28
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Alla polisbilar med en Rakelenhet blir ”spårade” i realtid på Ledningscentralens skärmar. Den uppdateras typ var 20:e sekund.
Inget skillnad för en vanlig målad polisbil eller bil som går för livvakterna.

Ett attentat kan vara över på några sekunder, svårt att se hur en Rakel-enhet skulle kunna avgöra om något sådant inträffat.
Citera
2021-10-04, 21:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
“Omkring 50 meter norr om kollisionsplatsen hade vajerräcket dessutom raserats helt på en cirka tio meter lång sträcka. Ett svårförklarat faktum, eftersom resterna av båda fordonen låg längre söderut och inte något av fordonen verkade ha kunnat förstöra vajerräcket på denna plats”. Någon som har några tankar kring detta citat från Aftonbladet? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka
Någon i tråden som säger sig varit på plats i södergående riktning säger ju att Polisen öppnat det hålet för att leda om trafiken.
Citera
2021-10-04, 21:29
Medlem
Citat:
“Omkring 50 meter norr om kollisionsplatsen hade vajerräcket dessutom raserats helt på en cirka tio meter lång sträcka. Ett svårförklarat faktum, eftersom resterna av båda fordonen låg längre söderut och inte något av fordonen verkade ha kunnat förstöra vajerräcket på denna plats”. Någon som har några tankar kring detta citat från Aftonbladet? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka

Tidigare i samma artikel spekulerade de i om det var räddningsfordonen som korsat där. Vet inte riktigt varför de plockade bort det
Möjligen hade detta hål i vajerräcket orsakats av räddningstjänstens fordon.
Citera
2021-10-04, 21:30
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är inget släp det är en trailer och lastbilshytten har trillat av i smällen och något av polisbilen ser man ingenting. Den är i smulor.

Skönt, då är vi 2 som ser det.
Citera
2021-10-04, 21:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Min GISSNING är att bilen fått punktering på vänster bakhjul vilket i den svaga kurvan i kombination med hög hastighet resulterat i en sladd som föraren inte klarat att häva.
Bilen har vänt nästan helt runt och däckspåren är resultatet av att den åker mer eller mindre baklänges med låsta hjul.
Jag tror också att den passerat vajerräcket fortfarande på rätt köl och träffat lastbilen nära hytten åkande baklänges.

Att den kilat sig in under lastbilen kan i så fall förklaras med att bottenplattan/golvet är det enda som är riktigt stabilt i bakändan på SUV-en och det går under underkörningsskydden medan allt ovanför ger vika.

Ett vittne som bor nära och hörde olyckan säger i Aktuellt att han hört däcktjut följt av en smäll, och det skulle kunna stämma bra med vad jag gissar.

Polisen borde ha möjlighet att se någorlunda i vilket läge fordonen träffat varandra om SUV-en suttit fastkilad under lastbilen.

Otroligt tråkigt för både poliserna och Vilks....
Citera
2021-10-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Hade velat se bilden igen som jag såg i Aktuellt... Jag tror det blåsvarta är polisbilen (delar av den).
Citera
2021-10-04, 21:31
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Mycket intressant. "Raserats helt", inte något om att det hade "klippts upp".

Jag betvivlar inte att några bilar (räddningsfordon osv) sedan kan ha kört igenom där, men det finns inga uppgifter om att trafiken skulle ha letts igenom där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in