2021-10-04, 20:57
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Precis! - Vi är helt överrens! - Försök nu övertyga andra om det också. - Att den i princip sidledes har voltat över sidräcket... - Jag är inte dum...

Mvh

/WTF

På denna bild ser man tydligt att vajern är kvar, vilket ytterligare stärker teorin att bilen har kanat på sidan och sen rullat över vajern.

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/e8b1ae1a-85e2-43fa-8159-3a228193dd9c?fit=crop&format=auto&h=960&q=50&w=144 0&972522e9

Jag förstår inte varför en del vill avfärda möjligheten att bilen varit i diket 80 meter tidigare, där vajern är skadad och alla delar och rester börjar, enligt de gula markörerna.

Detta skulle precis förklara hur bilen har roterat runt och kanar in med sidan först i räcket andra gången.
Citera
2021-10-04, 20:59
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Jag tycker nog att man hyffsat kan bedömma hastigheten på en omkörande.

Men i fallet med vittnet som kör i diket kommer bilen mot honom. Plus att han tvärbromsar och väjer in bakom och till höger om lastbilen och ner i diket.
Bra gjort - men jag hade omöjligt kunnat bedömma hastigheten på mötande bil som flyger/studsar över mitträcket.

Mer intressant är ev vittnen som blivit omkörda de senaste minuterna
Och naturligtvis poliserna i följebilen, och historiken på dess GPS.
Håller med om grässläntsmannen, alltså det fetade ovan.

Man kan testa själv (med någon bekant) och låta denne köra om i olika hastigheter. Man blir förvånad över resultaten.

Menar inte dig nu: Men det är synd för så aktuella trådar att vaga antaganden blir trådsanningar hos en del...
Citera
2021-10-04, 20:59
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det sitter i alla skyddsfordon, för att genast kunna få hjälp och eller att spåra bilen i realtid via gps positioner för att kunna hitta fordonet snabbt.

Jobbar du hos polisen?

Den här bilen skiljer sig en del från resten av flottan.
Citera
2021-10-04, 21:00
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Dom säger åtminstone att följebilen inte var i direkt anslutning, dom såg ingenting.

Ja, de sa de på polisens presskonferensen. - Jag frågar mig då stillsamt. - Vad är meningen med en "följebil" om de inte ser någonting...

En följebil borde enligt all logik ha en dash-cam som registrerar allt som sker runt objektet de försöker skydda.

Det lutar allt mer åt att polisen inte tar sitt uppdrag på allvar, bara glider runt i stora svarta suvar och tror att de är en del av något "coolt". - Precis som min respekt för polisen inte var skadad nog...

/WTF
Citera
2021-10-04, 21:01
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Helt rimlig teori, jag är helt med på den. Det vi ser är sladdspår och det rör sig inte om någon regelrätt frontalkrock som media gör gällande. Troligen dammat in snett framifrån rivit upp bränsletank och satt fyr på en halv kubikmeter dieselolja.

Tycker det ser ut som lastbilens koplingsanordnig är demolerad på så vis att den är böjd uppåt. Kan det vara så att polisbilen klämts in mellan dragbil och släp? Själva hytten på dragbilen ser ju ganska intakt ut, bortsett från att den ser ut att vara uppskuren framifrån.

Vart är släpet?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det hade underlättat om man haft en svart låda som noterar allt som händer. Även en extremt säker okrossbar kamera. Då hade man vetat vad som hände i bilen. Man hade kunnat se om han ens levde innan krocken, hur ska man annars veta det? Man hade kunnat se om det hände något med föraren.
En vanlig personbil är uppkopplad mot biltillverkaren och assistanscentraler idag.
Ex en Volvo larmar själv om du kör av vägen, antar att alla märken har liknande lösningar idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du borde ha någon bild på din telefon som visar hur långt bort ni stod som kan avskriva eller bekräfta om det är de där hålet som ni fick åka igenom.
Det skulle kanske inte svara på fler frågor, men de skulle underlätta lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG7w33/lars-vilks-och-poliser-doda-i-trafikolycka

Tredje bilden där det är en lastbil framför två bilar, där ungefär stod vi.
Där ser man dessutom att räcket är helt fram till olyckan.
Citera
2021-10-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vart är släpet?

Bilen och släpet viker sig ofta vid kraftiga inbromsningar. Fällknivs effekt ofta.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vart är släpet?
Troligen bortforslat.
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tror inte att det är bromsspår. Det är nog snarare så att bilen har glidit i sidled, helt utan kontroll efter första kontakten med räcket 80 meter tidigare. I sidled blir det spår hur mycket ABS man än har...
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Precis! - Vi är helt överrens! - Försök nu övertyga andra om det också. - Att den i princip sidledes har voltat över sidräcket... - Jag är inte dum...

Mvh

/WTF
Instämmer. Kolla på denna bild, man ser märken efter alla 4 däck och det ser ut som den snurrat 180 grader, dvs gått bakänden framåt och i sidled mot räcket. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka

Hur är vägbeläggningen på platsen? Är det hjulspår, dvs slitet på vägbanan? Sådana hjulspår kan vara riktigt förädiska, i synnerhet med en bil med köregenskaper som HRT beskriver.

Edit, bättre zoombar bildlänk
Edit 2 den länken funkade inte. Högerklicka -> visa bild i ny flik, ger bättre upplösning
Senast redigerad av Brain Damage 2021-10-04 kl. 21:14.
Citera
2021-10-04, 21:04
Medlem
CalzoneItalias avatar
Är det någon som läst eller hört någon intervju med lastbilschauffören? Skulle vara intressant att få veta hur han minns allting om han nu minns något överhuvudtaget.
Citera
2021-10-04, 21:06
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG7w33/lars-vilks-och-poliser-doda-i-trafikolycka

Tredje bilden där det är en lastbil framför två bilar, där ungefär stod vi.
Där ser man dessutom att räcket är helt fram till olyckan.

Det där är framför hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in