2021-10-04, 20:50
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tror inte att det är bromsspår. Det är nog snarare så att bilen har glidit i sidled, helt utan kontroll efter första kontakten med räcket 80 meter tidigare. I sidled blir det spår hur mycket ABS man än har...

Precis! - Vi är helt överrens! - Försök nu övertyga andra om det också. - Att den i princip sidledes har voltat över sidräcket... - Jag är inte dum...

Mvh

/WTF
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Eskorten var för långt bak.
Ett skott eller två kan föranleda polisen att köra 4.5ton i självmordsfart.

Allt kan vara över under minuten.
Kolegan bör fokusera på hotet och inte radion i det läget.

Varför skulle där finnas ett överfalls-larm i en bepansrad och bestykad bil?

Det sitter i alla skyddsfordon, för att genast kunna få hjälp och eller att spåra bilen i realtid via gps positioner för att kunna hitta fordonet snabbt.
Citera
Medlem
4,5 ton skyddsbil. Det räcker med att bara se en sådan bil så vet du att det där är en bil för säpo eller transport av skyddad person. När den står parkerad. De stannar väl och äter eller vad som helst någon gång och följebilen vaktar väl inte exakt alla gånger, den felande länken uppstår någon gång. Någon drar en kniv mot däcket utan att sticka hål utan bara gör ett väldigt långt snitt. I hög fart uppstår friktion.

Bilen har släppt gummibitar en lång bit på vägen(därav denna stora avspärrning) innan däcket till slut small hastigt vilket fick till följd att bilen krängde till åt vänster och med den tyngden inget konstigt med att den plöjer genom vajern. Krock med lastbil är inget konstigt. Det kommer mötande fordon hela tiden i hög fart.

När man ser en sådan bil så undrar man: vem använder den och till vad. Ett plus ett.

Vem har intresse av detta?

Det är mord genom sabotage och det vet polisen redan nu. Vad de ska säga till allmänheten är ej inom deras egna beslutsområde. Det är inrikes samt säkerhetspolitik.
Citera
2021-10-04, 20:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Jag frågade en annan användare här som berättade att han fått punka en gång utan att märka det. Men frågan var om punkan faktiskt inträffade under färden, eller om den hände när han parkerade bilen.
Min punktering skedde under färden och jag tror jag vet varför, var lite nonchalant åka var ute och körde på vägrenen vid ett par tillfällen, där finns det ofta metall och skit som ger punka. Biten före parkering var normal stadskörning utan incidenter öht.
Sen var inte däcket tomt på motorvägen med mer stadigt sjunkande tryck, märkte som sagt just inte av det varken i hög eller lägre farter, dock ingen 4,5 tons SUV utan en vanlig framhjulsdriven personbil.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-10-04 kl. 20:53.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Däck hålls upp av centrifugalkraften i fart faktiskt och kollapsar när man kommer ned i fart eller tar en kruva hårt.

Därför upplever många det han sa , va fan punka?

Kolla på bilderna , bilen har ju abs så man skall inte rita sträck så där grova.

Bilen kan ha dratt i sidled över o målat sträck o träffat lastbilen i vinkel i inte head on.

Förklarar sträck samt bränsletankens skada.

Rätt mycket bränsle desutom , lastbilens tank kan också skadats när han kört över delar från bilen
Helt rimlig teori, jag är helt med på den. Det vi ser är sladdspår och det rör sig inte om någon regelrätt frontalkrock som media gör gällande. Troligen dammat in snett framifrån rivit upp bränsletank och satt fyr på en halv kubikmeter dieselolja.

Tycker det ser ut som lastbilens koplingsanordnig är demolerad på så vis att den är böjd uppåt. Kan det vara så att polisbilen klämts in mellan dragbil och släp? Själva hytten på dragbilen ser ju ganska intakt ut, bortsett från att den ser ut att vara uppskuren framifrån.
Citera
Avslutad
Det hade underlättat om man haft en svart låda som noterar allt som händer. Även en extremt säker okrossbar kamera. Då hade man vetat vad som hände i bilen. Man hade kunnat se om han ens levde innan krocken, hur ska man annars veta det? Man hade kunnat se om det hände något med föraren.
Citera
2021-10-04, 20:52
Medlem
Citat:
Vet du med säkerhet att du körde med punktering och inte att du råkade köra på nåt precis när du parkerade?
Att köra genom ett vajer-räcke som löper parallellt med använd vägbana är svårt. Resultatet lär främst bli att fordonet börjar snurra runt på hjulen mot räcket.

En punka på ett framhjul lär knappast ge katastrof. Ett punkasäkert däcks främsta uppgift är att inte "explodera", då en så plötslig förändring lär knäcka väghållningen. Punkasäkert däck tappar luften sakta, så föraren hinner parera ev kast och medger att hjulet går att köra ett gott stycke, men inte hur långt/länge som helst.

Frågan är om myndigheterna ens VILL utreda vad som verkligen hände. Nu när de har en potentiell syndabock. Ha Estoniakatastrofen i minne vad gäller svenska utredningar.
Citera
2021-10-04, 20:53
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Vi stod stilla en liten bit från olyckan då alla stannade där, och då kom den andra följebilen och körde förbi oss fram till olyckan.

Intressant, om du kom till platsen före följebilen så måste du ha legat otroligt nära, i princip vara en av de första bilarna på platsen. Följebilen såg inte själva olyckan men kom till platsen alldeles efter. Och enligt andra vittnen var det lite trafik vid tillfället.

Har du blivit intervjuad och har du blivit förhörd av polisen?
Citera
2021-10-04, 20:54
Medlem
Angående hastigheten vid olyckstillfället:

Det sitter aktiv spårning och loggning med hög upplösning i dessa bilar.
Med andra ord så vet polisen hur fort det gick, sen om det offentlig är en annan sak...
Citera
2021-10-04, 20:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag frågade en annan användare här som berättade att han fått punka en gång utan att märka det. Men frågan var om punkan faktiskt inträffade under färden, eller om den hände när han parkerade bilen.

Det där är ett ganska välkänt fenomen och inte en myt , när man bromsar och det är ett framdäck så blir det pang ned på fälgen och ajöss ,undanmanöver blir bara möjlig åt sidan med punka då andra däcket tar lasten.

På mc blir effekten ⚰ då man har 80% fram

Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tror inte att det är bromsspår. Det är nog snarare så att bilen har glidit i sidled, helt utan kontroll efter första kontakten med räcket 80 meter tidigare. I sidled blir det spår hur mycket ABS man än har...

Det ser ut så
Citera
2021-10-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Det vet jag faktiskt inte riktigt om jag blivit. Vi hade nog kört ca 1h. Vet inte riktigt hur lång tid de tog mellan olyckan och tills jag kom dit. Men jag var iallafall där innan följebilen kom.

Vilken färg har du på bilen? Höger eller vänster körfält?
Citera
2021-10-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Filmen som ligger på Aftonbladet och andra ställen är filmad härifrån, då ser man att olycksplatsen där det brinner är strax före den stora skylten som upplyser om att det är 1000 m kvar till trafikplats 75.

https://goo.gl/maps/PrxB6QAgyJLg99Ms6
Teleobjektivet gör svängen kraftigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in