Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Tack och ja jag håller helt med dig.Jag tycker att det är märkligt att det fortfarande finns så många som utesluter SE som möjlig GM för att han känner till så mycket om vad som hände på mordplatsen minuterna efter mordet i för det gör han ju inte! Han missar så otroligt mycket som min genomgå visar så mycket att det förefaller näst intill uteslutet att han faktiskt var där .Det gör honom inte till GM per automatik givetvis , men starkt misstänkt är han ingen annan är ens nära att vara nära så att säga. Nej vi lär inte komma längre för många år har passerat och SE själv har varit avliden i drygt 21 år. Enda möjligheten är väl att någonting som känner till sanningen väljer att berätta hur det ligger till. Helst med nån form av bevis som styrker detta .Vapen frågan är och förblir den enda egentliga svagheten i SE teorin.
Som jag ser det, med SE som GM, är ju risken tämligen stor att han passerade brottsplatsen när han återvände till Skandia och bankade på dess dörr 23:40-45. Risken är stor att han överhörde när människor pratade på platsen omkring avspärrningen. Även om han återvände på Sveavägens västra sida, bör han vid tidpunkten hört människor prata om skjutningen, det var ju då känt att det var OP. Detsamma gäller om han kommer tillbaka norrifrån. Man lär utgå ifrån att MOP var en "snackis" (fel ord kanske) redan omkring 23:35-45 när SE "kom tillbaka". Han kan ha mött personer norröver, som chockade berättade det för honom ("man säger att det är Palme som har blivit skjuten").
Min gissning, är att han i rollen som GM, antingen var nyfiken på hur skotten tagit (ett skott dödar ju nödvändigtvis inte, och från hans position visste han inte vart det första skottet tog, och på vem), därför strök han eventuellt omkring likt en osalig ande på platsen innan han återvände. Jag håller det inte heller för otroligt, att han faktiskt kände djup ånger och ville erkänna, men då ingen kände igen honom som den tidigare flyende GM, eller ens verkade intressera sig för att höra "om han sett någonting", så stärktes hans nerver, ett ljus om att han skulle komma undan tändes, han återvände till Skandia, gjorde sitt yttersta efter språngmarschen för att memorera vad människor på platsen sagt.
Men, med tanke på att SE inte fastnade på en enda bild från någon fotograf de ca 10 minuter fram till han knackade på dörren, så antar jag att han återvände till Skandia norrifrån till fots, vem vet, han kanske inte vågade sig fram till avspärrningen, eftersom han såg fotografer och journalister.