2021-10-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Var lite otydlig där kanske. Den förmodade/misstänkta GM tecknades av några konstnärer. Behöver ju inte vara GM men jag tror han såg ut så ungefär.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2lovO/hemliga-i-tjugo-ar
Okej tack för förtydligandet , jag syftade mer på att inga vittnen förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte.
Citera
2021-10-04, 19:33
Medlem
Jag funderar på en sak.
Annette Kohut arbetar ju i receptionen så att säga från 16.45 fram tills det hon kör hem runt 23.35
Vem arbetar hon med?
Uppenbarligen så arbetar hon med någon..hon namnger ju först Olofsson..men kommer senare på att det skall vara ALG istället.Olofsson är det ju inte,det vet vi.Hon drar till DDR runt 19.00
Men,ALG kan det ju heller inte vara.Åtminstone inte enligt ALG själv oavsett vilken version vi läser.
ALG kommer ju till Skandia runt 20.10 som allra tidigast.
Henry Olofsson kommer till Skandia runt 23.00
Vem arbetade Kohut då med från 16.45 fram tills okänt klockslag.Kohut var ju uppenbarligen själv i receptionen när ALG kommer till Skandia.

Har detta inte retts ut någon gång?
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-04 kl. 19:38.
Citera
2021-10-04, 19:42
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag har titta utförligare på det här med poliserna och ambulansens ankomst till mordplatsen, samt förhöret 25 april och kan bara instämma till 100 % på vad du skriver. Det är alldeles för många saker som går emot SE, på tok för många. Helt osannolikt. Något är rejält galet.

Under inga omständigheter har senaste PU minsta lilla fel när dom säger att SE är skäligen misstänkt. Kung KP levererade igen. För mig är det case closed i och med ovan - och som skrivits tidigare så kommer vi tyvärr inte längre med anledning av vapenproblematiken.

Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack och ja jag håller helt med dig.Jag tycker att det är märkligt att det fortfarande finns så många som utesluter SE som möjlig GM för att han känner till så mycket om vad som hände på mordplatsen minuterna efter mordet i för det gör han ju inte! Han missar så otroligt mycket som min genomgå visar så mycket att det förefaller näst intill uteslutet att han faktiskt var där .Det gör honom inte till GM per automatik givetvis , men starkt misstänkt är han ingen annan är ens nära att vara nära så att säga. Nej vi lär inte komma längre för många år har passerat och SE själv har varit avliden i drygt 21 år. Enda möjligheten är väl att någonting som känner till sanningen väljer att berätta hur det ligger till. Helst med nån form av bevis som styrker detta .Vapen frågan är och förblir den enda egentliga svagheten i SE teorin.

Halleluja! Hur många andra vittnen är det som kan ge en komplett och detaljerad redogörelse för exakt när, på sekunden, och hur allt hände? Klarade ens utredningen själv av det? Ställde den ens frågorna?

Bröderna Poutiainen gör ett gott försök i alla fall, med "Inuti Labyrinten", men det visar sig inte helt enkelt att fastställa allt.

Kung KP? Kejsaren iförd en krona av foliepapper, allena, som skrider fram med en korg handplockade körsbär, men missar den lilla detaljen att tre personer intygar att ett samtal skedde med väktarna EFTER att SE stämplade ut.

Visst, det går att pressa in Skandiamannen med ett skohorn modell XL plus Vaselin, men hur sannolikt är det? Flera saker pekar i annan riktning.
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-04 kl. 19:48.
Citera
2021-10-04, 19:45
Medlem
En annan sak som känns aningens underlig är väl den att ingen verkar ha observerat när SE går ut på kvällen för att äta/dricka middag.
Att han har varit ute det vet vi.Både Kohut och Gahn ser ju honom när han kommer tillbaka..men jag kan inte hitta någon uppgift på när han går ut.
Receptionen obemannad kanske?
Men vi vet att Kohut arbetar från 16.45 och i förhör med henne så indikerar hon onekligen att hon inte har jobbat ensam.
Citera
2021-10-04, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack och ja jag håller helt med dig.Jag tycker att det är märkligt att det fortfarande finns så många som utesluter SE som möjlig GM för att han känner till så mycket om vad som hände på mordplatsen minuterna efter mordet i för det gör han ju inte! Han missar så otroligt mycket som min genomgå visar så mycket att det förefaller näst intill uteslutet att han faktiskt var där .Det gör honom inte till GM per automatik givetvis , men starkt misstänkt är han ingen annan är ens nära att vara nära så att säga. Nej vi lär inte komma längre för många år har passerat och SE själv har varit avliden i drygt 21 år. Enda möjligheten är väl att någonting som känner till sanningen väljer att berätta hur det ligger till. Helst med nån form av bevis som styrker detta .Vapen frågan är och förblir den enda egentliga svagheten i SE teorin.

Som jag ser det, med SE som GM, är ju risken tämligen stor att han passerade brottsplatsen när han återvände till Skandia och bankade på dess dörr 23:40-45. Risken är stor att han överhörde när människor pratade på platsen omkring avspärrningen. Även om han återvände på Sveavägens västra sida, bör han vid tidpunkten hört människor prata om skjutningen, det var ju då känt att det var OP. Detsamma gäller om han kommer tillbaka norrifrån. Man lär utgå ifrån att MOP var en "snackis" (fel ord kanske) redan omkring 23:35-45 när SE "kom tillbaka". Han kan ha mött personer norröver, som chockade berättade det för honom ("man säger att det är Palme som har blivit skjuten").

Min gissning, är att han i rollen som GM, antingen var nyfiken på hur skotten tagit (ett skott dödar ju nödvändigtvis inte, och från hans position visste han inte vart det första skottet tog, och på vem), därför strök han eventuellt omkring likt en osalig ande på platsen innan han återvände. Jag håller det inte heller för otroligt, att han faktiskt kände djup ånger och ville erkänna, men då ingen kände igen honom som den tidigare flyende GM, eller ens verkade intressera sig för att höra "om han sett någonting", så stärktes hans nerver, ett ljus om att han skulle komma undan tändes, han återvände till Skandia, gjorde sitt yttersta efter språngmarschen för att memorera vad människor på platsen sagt.

Men, med tanke på att SE inte fastnade på en enda bild från någon fotograf de ca 10 minuter fram till han knackade på dörren, så antar jag att han återvände till Skandia norrifrån till fots, vem vet, han kanske inte vågade sig fram till avspärrningen, eftersom han såg fotografer och journalister.
Citera
2021-10-04, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En annan sak som känns aningens underlig är väl den att ingen verkar ha observerat när SE går ut på kvällen för att äta/dricka middag.
Att han har varit ute det vet vi.Både Kohut och Gahn ser ju honom när han kommer tillbaka..men jag kan inte hitta någon uppgift på när han går ut.
Receptionen obemannad kanske?
Men vi vet att Kohut arbetar från 16.45 och i förhör med henne så indikerar hon onekligen att hon inte har jobbat ensam.

Anledningen att ingen ser honom lämna byggnaden för middag, beror sannolikt på, tror jag:

- Han kunde komma ut i receptionen utan att dra sitt kort (öppna en dörr med låsvred), är receptionen obemannad knallar han bara igenom (låser upp med vred) sidodörren till snurrentrén. Både dörren intill receptionen, och dörren "ut" intill entrén gick att använda (utan kort) för att "komma ut", men inte tvärtom. Så att han kunde komma ut obemärkt ser jag inte som konstigt.

- Som många spekulerar i, han kan ju ha kilat ut på baksidan av huset när han skulle äta middag, kanske väntade en bil på honom på baksidan med middagssällskap, eller så mottog han revolvern, etc. Eller så ville han inte dra tidkortet, för att framstå som en arbetsmyra. På vägen tillbaka från middagen bankar han dock på entréns sidodörr. Vem vet.
Citera
2021-10-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Okej. Var någonstans står SE? Anser du att han ljuger om att han vänt på Palme, pratat med Lisbeth och sprungit in i gränden?

SE hade Grandios personlighet.

Han överdrev ofta och det är välkänt och ofta benämnat.

Aldrig att han var med i körde HLR eller sprang i gränden.
Citera
2021-10-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
SE hade Grandios personlighet.

Han överdrev ofta och det är välkänt och ofta benämnat.

Aldrig att han var med i körde HLR eller sprang i gränden.

Så vad gör han och var befinner han sig?
Citera
2021-10-04, 20:43
Medlem
Citat:
Så vad gör han och var befinner han sig?

Han står nog och iakttar och skäms efteråt. Då är behovet av att blåsa upp egot ännu större.

Troligen återkom han mycket snabbare till Skandia än vad Securitas väktarna uppgivit.

Tror SE återvände redan runt 23:31
Citera
2021-10-04, 20:51
Medlem
Citat:
Han står nog och iakttar och skäms efteråt. Då är behovet av att blåsa upp egot ännu större.

Troligen återkom han mycket snabbare till Skandia än vad Securitas väktarna uppgivit.

Okej. Så han kommer till mordplatsen, ställer sig och tittar, iakttar LJ och går sedan tillbaka till Skandia?
Citera
2021-10-04, 20:52
Medlem
Citat:

Har han hittat på historien om vittnet som beskriver gärningsmannen och att denne är lik honom?
Citera
2021-10-04, 21:01
Medlem
Citat:
Har han hittat på historien om vittnet som beskriver gärningsmannen och att denne är lik honom?

Nej. Med så många vittnesskildringar så fanns det säkert någon som beskrev SE.

Genomsnitt på vittnesuppgifter:

25-50 år
170-190 cm.
Fet, smal, spänstig, klumpig, vältränad, rullande gång, trippande steg.
Jacka, rock, bullig jacka, lång fladdrande rock, jacka med insydda rutor, mössa med öronlappar, uppvikt mössa, keps, mörkt hår, kraftigt markerad näsa.

Bara att välja fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in