2021-10-04, 18:52
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, men du ifrågasatte ju om Ladonien och Nimis ens var Vilks idé.
Alla idéer inom konst är väl ändå influerade av något, men projektet Ladonien kan ju ändå Vilks med rätta ta credd för.

Jag svarade från början på denna fråga i ts startinlägg
Vad kommer ni minnas från honom?
och då tog jag upp Nimis, och det kanske man hörde om kanske 1996 (?) (då det ska ha blivit "eget" land

Sen med idé syftar jag på rondellhundarna och om det var det hans idé från första början ?

De var ju en massa avbilder av Muhammed de rasade över då
Citera
2021-10-04, 18:52
Medlem
Aspires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Exakt min tanke, färdades de i en hastighet där följebilen inte hängde med så klarnar det mesta. Troligtvis medelålders poliser som kör som dårar "ty de både kan och får". Fart + Vikt > räcke. Mycket möjligt att inte ens en krock med lastbilen hade behövts för att de skulle dö...
Man kan ju undra hur ofta de körde alldeles för fort. Tillräckligt många gånger så behövs inga fiender. Bör utredas hur livvakterna sköter sitt jobb och få konsekvenser.
Citera
2021-10-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jo tjena. Punkteringsfria däck.

Ni måste lära er skillnaden på punktering och däckexplosion.
Citera
2021-10-04, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
En bepansrad polisbil körs endast av sjukt specialutbildade förare som är de duktigaste i landet på att köra tung bil i hög hastighet. Skulle en sån förare begå ett sånt fatalt misstag på torr vägbana?
Du beräknar inte odds så ofta va?

Nu är det ju föraren du pratar om. Inte bilen. Du får nog tänka på vad du skriver.
Citera
2021-10-04, 18:56
Medlem
litografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falken77
Jag har en god vän som en tid jobbat nära ett av statsråden. Det har medfört att han ofta har åkt med i SÄPO-bilarna som kör statsrådet och har vid upprepade tillfällen berättat att föraren kör med mycket hög hastighet därför ”statsrådet vill hem” eller ”har bråttom”. En gång åkte han Örebro - Stockholm i ungefär 160 km/h. Det tycks vara rätt macho att vara livvakt och lagligen få köra i farter som inte är tillåtna för vanliga bilister. Blir det trängsel i trafiken sätter de bara på blåljus. Det är märkligt att inte statsråden säger ifrån. För några år sedan skrev tidningarna om en polisbil som i hög fart kört kungen och prinsen en längre sträcka. Även då ska det ha gått ca 160 km/h, enligt kvällstidningarna.

Källa på detta?
Citera
2021-10-04, 18:56
Medlem
pestloppans avatar
Hur kan det bli bromsspår när alla moderna bilar sedan länge har ABS? Är det när man tvärställer hjulen som det kan bli bromsspår?

Är det motorväg eller "vanlig" fyrfilig väg med mitträcke på den aktuella sträckan?
Citera
2021-10-04, 18:57
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigesbanker
Lars Vilks anhängare tar inte lika bra som de ger. De försvarade Vilks yttrandefrihet, men vill att muslimer som brukar sin yttrandefrihet utsätts för repressalier.

Det är helt lagligt att glädjas över någons död.
Ja, det är helt lagligt att få glädjas över någons död, men att människor att döda andra människor, det handlar inte om yttrandefrihet, det är inte bara kriminellt, det blir ett säkerhetsmål då det är en uppmaning att begå ett brott mot det svenska samhället och i förlängning mänskligheten.

Som sagt, det är helt lagligt att glädjas över någons död, jag kan faktiskt delge att jag blev upprymd och glad, när jag nåddes av nyheten att Qasem Soleimani var död.
Citera
2021-10-04, 18:58
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Hur många olika sätt kan man dö på i en bilkrasch?
Resultatet som du menar blir ju självklart densamma, men det som intresserar mig är vad som ledde till hans död - hur hans organ reagerade, invärtes skador etc. Det var ju inte kraschen som dödade honom, utan de skador och trauman han ådrog sig till följd av olyckan.

Det var inte meningen att vara otrevlig mot dig, jag blir bara irriterad över bristen på information -
en (rätts)medicinsk analys hade ju varit en gemytlig kvällsläsning. Jag misstänker dessvärre att jag gapar efter alldeles för mycket här.
Citera
2021-10-04, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
?
Det var ju din egen fråga om vad som lutar åt ett terrordåd som jag besvarade med egentligen inget.
Och nu frågar du varför jag ens tog upp det?
Min poäng var om att det hade varit ett terrordåd så hade någon terrorgrupp redan tagit på sig dådet, vilket inte har ägt rum. Det talar alltså emot den eventuella terrorhypotesen.

Nej det var du eller någon annan som sa att det lutade åt ett terrorattentat. Jag frågade vederbörande vad som tydde på ett terrorattentat, sen svarade du mig att det inte gjorde det.
Citera
2021-10-04, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Så bara för att ingen tagit det på är det helt uteslutet terrorbrott? Han hade ju en hotbild på sig och var på en dödslista.

Det säger jag inte, men det kan vi väl prata om när det finns underlag för det?
Citera
2021-10-04, 19:08
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Äntligen någon som kommenterar Vilks konstnärskap. Tack för det.
• Konspirationsklubben har allmän helgdag idag. De som hyllar Vilks för att han retade muslimer tror att poliserna hette Muhammed. Hela listan på idiotier i kompaktformat. Och så klubben som tror att de gillade Vilks för att (återigen) han utmanade islam (och som kallar honom Wilks... vilket säger något om hur djupt hans faktiska konstnärskap nådde dem).

• Det finns dimensioner av Nimis som är fantastiska.
Dels de rent fysiska,
men att det är byggt i ett naturreservat. Att mikrostaten Ladonien ger ut egna frimärken (men man får bära ut posten själv) och har förklarat krig mot Sverige och San Marino.
Där finns både humor (ovanligt i konsten) och provokationen (nödvändig).

• Dock skyms verket lite - inte minst efter tragiken igår - av konstnären själv. Vilket kanske också var meningen. Vilks är ett exempel på när konstnären blir viktigare än sina verk, som t ex Pussy Riot eller George Orwell.

• Eller fel. Frågar du mig, så är Lars Vilks själv konstverket. Hans kamp för yttrandefrihet (genom att skapa saker i yttrandefrihetens gränser) och årtiondena av processer kring Nimis, gör konstverken helt sekunda.
Såg att en av hans målningar (abstrakt oljemålning - habilt jobb, inget du skulle ha blivit golvad av), hade ett utrop på 2 000 SEK på Bukowskis för tre år sedan. Det lär ändras nu (att dö är ett effektivt sätt att höja värdet på sin konst, eller få många spelningar på Spotify).
Men, är man lite krass: Vilks måleri passerar obemärkt. Vilks konstnärsskap och Vilks själv gjorde det inte.

• Den politiska dimensionen går inte att blunda för. Inte minst eftersom Vilks utmanade samhället och utforskade gränslandet av våra fri- och rättigheter. Bara det faktum att killen krävde ett (på papperet) kostsamt personskydd visar det. Jag ser personskyddet som en del av installationen Lars Vilks.
Och i det stora hela, är personskyddet en extremt låg kostnad för att visa vad ett öppet samhälle förmår.

• Problemet är väl, att debatten infantiliserats på senare år. Vilks har blivit ihjälkramad av en politisk rörelse som säger sig vara intresserad av kultur, men då enbart kultur som fungerar för att främja den egna saken.
Den rörelsen, som gärna hyllar Vilks - enligt utsago med utgångspunkt från yttrandefrihetsaspekterna - men blir bindgalen över 'menskonst' har inte förstått Vilks. Och jag tror att man i de kretsarna egentligen bara är intresserad av muslimernas raseri. Vad Wilks (sic!) konstnärsskap handlat om, är mindre intressant.
På det sättet skiljer sig den nationella rörelsen i Sverige inte särskilt mycket från Sovjetstaten. Som ju aldrig tvekade att använda konst i politiskt syfte.

• Vilks kommer, förhoppningsvis, att bli ihågkommen för mer än rondellhundarna och personskyddet.
Man kan gissa att de lokala myndigheterna nu kommer att ge Nimis allt tänkbart skydd. Vilket är en ironisk krumelur som jag tror Vilks skulle skratta gott åt.
Förhoppningsvis motstår man frestelsen att tillgänglighetsanpassa verket och förse det med varningsskyltar.
Vila i frid, Lars Vilks. Du var en för det öppna samhället viktig person. Och dessutom en rolig fyr.

Vackert formulerat. Vilks har skänkt mig många skratt genom åren. Må han vila i frid.
Citera
2021-10-04, 19:15
Medlem
Jag har själv blivit omkörd på den delen av E4 av både vanliga polisbilar och civilbilar och kan bekräfta att det ibland går lite fort.

Med tanke på hur räcket ser ut och bromsspåren på bilden så åkte bilen först in i mitträcket och fick sen kast och drog rakt igenom räcket (svarta däckspår vid kastet).

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-10-04-svensk-politi-efterforsker-grov-uagtsomhed-efter-lars-vilks-doed

Så jag skulle tro att dom körde för fort och sedan hände något i kurvan som gjorde att dom åkte in i räcket. Ibland räcker det att köra för fort, det kan också ha varit något djur.

Lastbilschauffören lever ju fortfarande så de tankar väl ur honom detaljer på vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in