2021-10-04, 15:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Ifall bilen åkte i 160 knyck så måste ju Lasse gett sitt godkännande till det. I så fall måste han ju varit drömkunden för en bilgalen polis. Kanske var det en bromance/faustisk pakt mellan en bilgalen polis och en pojkaktig skyddsperson som slutade som i Cornelis Vreeswijks sång.
Det är polisen som kör som bestämmer hastigheten.
Citera
2021-10-04, 15:55
Medlem
Låter märkligt att polisen kan påstå så tidigt att det ej var ett attentat samtidigt som dom säger att däcket kan ha exploderat. Det är väl knappast vanligt att ett däck exploderar på en modern och servad skyddsbil. Känns inte vanligt att det sker överhuvudtaget oavsett bil.
Citera
2021-10-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Låter märkligt att polisen kan påstå så tidigt att det ej var ett attentat samtidigt som dom säger att däcket kan ha exploderat. Det är väl knappast vanligt att ett däck exploderar på en modern och servad skyddsbil. Känns inte vanligt att det sker överhuvudtaget oavsett bil.
De grundar väl det påståendet i det faktum att däckrester hittades på platsen.
Citera
2021-10-04, 16:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Har någon terrorist tagit på sig det?
Nej, det var just min poäng
Citera
2021-10-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
De grundar väl det påståendet i det faktum att däckrester hittades på platsen.

Finns relativt ofta däckrester efter våra större vägar. I 99,9% av fallen rör det sig om rester från lastbilsdäck. Utredningen kommer snart att visa att så var fallet även den här gången. En teoretisk möjlighet är dock att något däck från olycksbilen skars sönder vid träffen i vajerräcket.
Senast redigerad av kaReri182 2021-10-04 kl. 16:24.
Citera
2021-10-04, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det var just min poäng

Varför tar du ens upp det då när inget lutar åt att det är ett terroristdåd och ingen terrorist har tagit på sig det?
Citera
2021-10-04, 16:25
Medlem
mjohan84s avatar
Nu börjas det återigen med alla dessa flaggor på halvstång osv och poliser som ska hålla tyst minut för sina kollegor.

Jag har inget emot poliser men lite underligt blir det ändå när så många personer på typ facebook ska byta profilbild bara för två poliser dog

Jämför med hur många som dör i arbetslivet varje år : vägbyggare, ställningsbyggare eller lastbilschaufförer... vem håller en tyst minut för dessa?
Citera
2021-10-04, 16:27
Moderator
easy_dans avatar
En hel del off topic rensat, mer kommer rensas och varningar delas ut. Håll er till trådens ämne nu.

/Mod
Citera
2021-10-04, 16:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför tar du ens upp det då när inget lutar åt att det är ett terroristdåd och ingen terrorist har tagit på sig det?
?
Det var ju din egen fråga om vad som lutar åt ett terrordåd som jag besvarade med egentligen inget.
Och nu frågar du varför jag ens tog upp det?
Min poäng var om att det hade varit ett terrordåd så hade någon terrorgrupp redan tagit på sig dådet, vilket inte har ägt rum. Det talar alltså emot den eventuella terrorhypotesen.

Citat:
Ursprungligen postat av enterprise
Citat:
Förutom att han hade en fatwa på sig, vad är det som lutar åt ett terrordåd?
Egentligen inget. Det ligger också i sakens natur att terrorister tar på sig dådet, eftersom syftet är att få uppmärksamhet för sin sak, vilket inte har skett.
Citera
2021-10-04, 16:35
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Ifall bilen åkte i 160 knyck så måste ju Lasse gett sitt godkännande till det. I så fall måste han ju varit drömkunden för en bilgalen polis. Kanske var det en bromance/faustisk pakt mellan en bilgalen polis och en pojkaktig skyddsperson som slutade som i Cornelis Vreeswijks sång.

Det fanns ju en efterföljande polisbil som dock inte såg olyckan... kanske hamnade denna på efterkälken pga den höga farten
Citera
2021-10-04, 16:37
Medlem
0174Affes avatar
Det är lätt att få konspirationsteorier. Däckexplosion på punkteringsfria däck? att det sker i en kurva och att just då möta en lastbil som man frontar med. Detta efter att man har kört igenom dom vajrar som fanns på platsen. Oddset på detta kan inte vara högt. Jag tror detta kommer förbli en gåta.
Citera
2021-10-04, 16:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
ja då förstår jag ..... ja de där vajerräckena är väl gjorda för att tåla en hel del ... allt i personbilsväg såvitt jag förstår.

vad färdades vilks och co i för bil vet vi det ??

Vajerräcken mellan vägar har till uppgift att få bilar att glida längsmed räcket och på så vis få en mindre hård krockskada. Därav inte cement.
Detta fungerar oftast med trad. fordon.

Nu väger ju t ex detta fordon med Vilks i 4.5 ton och det finns naturligtvis begränsningar för vad ett vajerräcke klarar av att ”bromsa upp”.
4.5 ton i uppskattade 160km/h blir en våldsam kraft.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in