2021-10-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Jag antar det. Jag kan inte se att det är uppklippt någon annanstans så det måste vara där. De svarta strecket är nog antagligen efter alla bilarna som fick köra över där.
Det svarta stäcket är jord som stänkt över vägbanan samt ligger där en hög med gräs som plöjts upp vid kollision av mitträcket.
Det troliga är att polisen klippt upp ett annat hål utanför avspärrningarna, det borde synas på om många bilar kört igenom.
https://archive.is/nmzxk/3e9e04b0a6e8b6ba68e00b8258bd82810706945c.avif
https://archive.is/Fw1A6/3908c91c1fe2a6c9cf432a9dbb4730f9f103836d.jpg
Senast redigerad av Jahvet 2021-10-04 kl. 18:39.
Citera
2021-10-04, 18:27
Medlem
Q.Anderssons avatar
Det är ju helt sjuka spekulationer här. Och det är väl delvis charmen med flashback, men även om jag är konspiratoriskt lagd så finns det väldigt många logiska förklaringar som låter mer rimliga.

Om nu islamister, organiserade eller individuella, hade velat ha ihjäl människan så hade de väl inte brytt sig om att ”komma undan med det”. Dem älskar ju att visa upp sina segrar och ta på sig dåd.
Det hade också varit enklare med en bomb som sprängde hela bilen, istället för att prata om intrång av bilens styrsystem eller få dem att krocka med en mötande lastbil.

Någon skrev att det kanske var som i filmen Speed, och att bilen tvingades hålla hög hastighet. Trots att vittnen sett bilen sakta in vid omkörning, och sedan ökat efteråt.

Prickskytt som lyckats skjuta sönder däcken eller träffat föraren? herregud vad omständligt. Och lycka till med det när bilen går i 160.

Trafiken är farlig. Att någon kör för fort och tappar kontrollen efter en däckexplosion låter minst orimlig av alla spekulationer här. Eller att ett hjul hamna i gräset med förlorad kontroll som följd.

Men oavsett vad: om de nu körde i 150-160 så spelar det ingen roll hur bra förare du är - när du väl har tappat kontrollen så är det försent. Sen om det berodde på däckexplosion eller att inte är en annan sak. Men att hålla på i 160 km/h är ingen bra utgångsposition.
Citera
2021-10-04, 18:28
Medlem
på bilden ser de ut som bilen fått en sladd och snurrat och gått in med högersidan mot vajern då har den väl lättare o "rulla" över vajern till andra körbanan och rakt in i lastbilen
Citera
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
tror att Vilks som han har greppat tag i ratten och svängig fram o tillbaka sedan Bang.

Jaha... såsom du skulle göra då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Körde dom ner lastbilen i diket efteråt, varför då?
Jag tror dragbilen med släp, eller om det är lastbil körde närmast ”vägrenen” längst från räcket..
Citera
2021-10-04, 18:29
Medlem
Aegon-Vs avatar
Namnen på poliserna??? Någon som vet?
Citera
2021-10-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
Nej, det finns flera Range Rover.
Inom Säpo ja, men inom polisens särskilda skydd? De hade ju bara en person att skydda i hela Sverige, vad jag vet hade de bara BMW.
Citera
2021-10-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegon-V

Finns tidigare i tråden...
Citera
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Denna dag hade dom varit i Stockholm varav antagligen följebilen blev aktuell. Tror inte de alltid åker 2st dvs det är inte taktiskt. Dyrt och skulle locka uppmärksamhet.
För denna långfärd dock
Man åker med upp till 5 bilar + lokal polis + helikopter om så behövs. Beroende på målet så kunde skyddet runt Vilks vara ganska omfattande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Har inte läst alla inlägg men jag slänger ut två frågor ändå, ge mig smäll på fingrarna om detta redan har avhandlats.

Den första då: Man utreder däckexplosion fast det ska vara explosionsfria däck. Men nån sa tidigare i tråden att det kunde ha varit ett hjullager som skurit. Kan ett skuret hjullager orsakat olyckan? Men då undrar jag också borde inte man hört det att hjullagret är på väg att gå? Eller är bilen för tung och massiv för att höra sånt i höga hastigheter?

Den andra frågan- är ett attentat möjligt? Jag lyssnade på Värvetintervjun med just Vilks och där framgick det då att det var en jäkla procedur för Triumf att få till ett möte. Att mötesadressen var för honom okänd fram tills dess att det skulle ske. Jag tror knappast att man har taggat ner det idag och därför kan inte det ha varit känt för diverse attentatsmän att Vilks skulle åka just då. Alternativt att polisen har en läcka och då har dom ju ett problem bara där.

Enligt polisens presskonferens idag så sa dem att däckexplosion är en möjlig anledning till att bilen gick över på fel körbana. En reporter frågar om inte bilen har punkteringfria däck och polisen svarar att det kan bli en däckexplosion ändå.

Jag är mållös av olyckan och söker också alternativa teorier men ett attentat är svårt att tro med tanke på att det var rutinerade livvakter som jobbat flera år med Wilks och ingick i ett mångårigt arbetslag som bara jobbade med att skydda Wilks. De visste vad det gjorde, att utföra ett attentat som i första hand skulle få skyddsbilen att åka igenom ett vireräcke och i andra hand frontalkrocka med en lastbil och i tredje hand explodera är närmast helt orimligt.
Hade en skyddsbilen frontat lastbilen så hade utgången med största sannolikhet varit en helt annan.
Citera
2021-10-04, 18:31
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnula
Inom Säpo ja, men inom polisens särskilda skydd? De hade ju bara en person att skydda i hela Sverige, vad jag vet hade de bara BMW.
Det är Polisen Syd som hade hand om personskyddet av Vilks och jag vet att man använder Range Rovers.
Senast redigerad av HWG 2021-10-04 kl. 18:40.
Citera
2021-10-04, 18:31
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegon-V

Vad spelar det för roll?
Vad ska du med namn på livvakterna till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in