2021-10-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Behöver inte kört på och dödat vildsvinet, går att veja för vilt och köra åt helvete.
Naturligtvis, men jag svarade "Vittne-x" som tidigare skrev: "En galt ligger runt 200kg, att klippa en sådan med en Landrover i 160 lär garanterat kvadda framvagnen".

Sedan är det mindre troligt att Vildsvin skulle ha tagit sig innanför viltstaketet på en så trafikerad väg utan att någon annan skulle ha sett det. Men det är inte uteslutet att föraren väjde för något djur.
Citera
2021-10-04, 17:53
Medlem
Är det säkerställt att det var en Landrover/rangerover? Skyddsgruppen Malmö, som haft hand om skyddet av Vilks har väl bara BMW X5or? E70, modell.
Citera
2021-10-04, 17:55
Avslutad
Har inte läst alla inlägg men jag slänger ut två frågor ändå, ge mig smäll på fingrarna om detta redan har avhandlats.

Den första då: Man utreder däckexplosion fast det ska vara explosionsfria däck. Men nån sa tidigare i tråden att det kunde ha varit ett hjullager som skurit. Kan ett skuret hjullager orsakat olyckan? Men då undrar jag också borde inte man hört det att hjullagret är på väg att gå? Eller är bilen för tung och massiv för att höra sånt i höga hastigheter?

Den andra frågan- är ett attentat möjligt? Jag lyssnade på Värvetintervjun med just Vilks och där framgick det då att det var en jäkla procedur för Triumf att få till ett möte. Att mötesadressen var för honom okänd fram tills dess att det skulle ske. Jag tror knappast att man har taggat ner det idag och därför kan inte det ha varit känt för diverse attentatsmän att Vilks skulle åka just då. Alternativt att polisen har en läcka och då har dom ju ett problem bara där.
Citera
2021-10-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det svarta är det efter olyckbilens punkterade däck ?

https://imgur.com/SkqGuq7
Nej jordsprut efter första ikörning i räcket
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Va?
Varför skulle bilarna i södergående kunna passera? Det är ju i norrgående olyckan skett. Dessutom varför skulle polisen klippa sönder räcket för det? Och varför skulle de ställa ut gula bevisskyltar precis där?

https://ibb.co/1d18vjb

Vägen var avstängd helt från båda hållen. Jag satt själv i en av bilarna som var bland dom första i kön och vi fick stå där i ca 4 h innan polisen meddelade oss att dom skulle klippa upp där så vi kunde köra över och sedan ta en annan väg dit vi skulle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tror många överdriver däckexplosioner. Kolla bara på videos där polisen i USA slänger ut spikmattor som antigen delvis tar 1, 2 däck eller alla däck i hög fart. Väldigt sällan man ser en rejäl sväng efter det

Mjah, finns nog en anledning till att man inte lägger spikmattor just i kurvor.
Citera
2021-10-04, 17:58
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnula
Är det säkerställt att det var en Landrover/rangerover? Skyddsgruppen Malmö, som haft hand om skyddet av Vilks har väl bara BMW X5or? E70, modell.
Nej, det finns flera Range Rover.
Citera
2021-10-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Har inte läst alla inlägg men jag slänger ut två frågor ändå, ge mig smäll på fingrarna om detta redan har avhandlats.

Den första då: Man utreder däckexplosion fast det ska vara explosionsfria däck. Men nån sa tidigare i tråden att det kunde ha varit ett hjullager som skurit. Kan ett skuret hjullager orsakat olyckan? Men då undrar jag också borde inte man hört det att hjullagret är på väg att gå? Eller är bilen för tung och massiv för att höra sånt i höga hastigheter?

Den andra frågan- är ett attentat möjligt? Jag lyssnade på Värvetintervjun med just Vilks och där framgick det då att det var en jäkla procedur för Triumf att få till ett möte. Att mötesadressen var för honom okänd fram tills dess att det skulle ske. Jag tror knappast att man har taggat ner det idag och därför kan inte det ha varit känt för diverse attentatsmän att Vilks skulle åka just då. Alternativt att polisen har en läcka och då har dom ju ett problem bara där.

Punkteringsfria däck, inte explosionsfria.
Ja, utifrån den komplexitet ett attentat skulle kräva så är det uteslutet. Samma resultat skulle utifrån den kännedom personen/gruppen måste ha haft kunna uppnås betydligt lättare och säkrare.
Citera
2021-10-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det tror jag med. Och bilden är tagen med kamera exakt härifrån. Från viadukten.

https://www.google.com/maps/@56.4606161,13.626859,3a,15y,212.09h,89.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6Dd301emVTK0wLqHMx0yoQ!2e0!7i1 6384!8i8192
Kan det ha varit någon som slängt ner en sten från viadukten som träffat vindrutan?
Även en rutinerad förare skulle ha svårt att se vägen…
Senast redigerad av Ny-ans 2021-10-04 kl. 18:06.
Citera
2021-10-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Gissar på däckrester, grus bl.a

När man ser bilden inser man att vägstandarden medger högre hastighet än 160 km/timme med råge,
så orsaken måste sökas i något annat "tekniskt fel alternativt sabotage".
Det enda som talar emot tekniskt fel är väl att polisens säkerhets bilar borde genomgå
mycket noggrant underhåll och dessutom ha däck som tål mycket hög belastning.
Därmed blir det ju frestande att spekulera i sabotage av något slag.
Citera
2021-10-04, 18:03
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det svarta är det efter olyckbilens punkterade däck ?

https://imgur.com/SkqGuq7
Vad är det för blått i bilden? Det ser ut som något suddat, eller är det någon slags uppstädningsmedel som räddningstjänsten använder?
Citera
2021-10-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tror många överdriver däckexplosioner. Kolla bara på videos där polisen i USA slänger ut spikmattor som antigen delvis tar 1, 2 däck eller alla däck i hög fart. Väldigt sällan man ser en rejäl sväng efter det
Jag har som sagt själv varit med om det med en vanlig bil i 110 km/h och det är verkligen ingen rolig upplevelse. Om jag inte hade hållit hårt i ratten med båda händerna hade det varit stor risk att jag hade kraschat. Nu körde de mycket fortare och med en bil som vägde mer än dubbelt så mycket och dessutom i en kurva så det är definitivt ett realistiskt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in