Citat:
Ursprungligen postat av
TageBanan
Har inte läst alla inlägg men jag slänger ut två frågor ändå, ge mig smäll på fingrarna om detta redan har avhandlats.
Den första då: Man utreder däckexplosion fast det ska vara explosionsfria däck. Men nån sa tidigare i tråden att det kunde ha varit ett hjullager som skurit. Kan ett skuret hjullager orsakat olyckan? Men då undrar jag också borde inte man hört det att hjullagret är på väg att gå? Eller är bilen för tung och massiv för att höra sånt i höga hastigheter?
Den andra frågan- är ett attentat möjligt? Jag lyssnade på Värvetintervjun med just Vilks och där framgick det då att det var en jäkla procedur för Triumf att få till ett möte. Att mötesadressen var för honom okänd fram tills dess att det skulle ske. Jag tror knappast att man har taggat ner det idag och därför kan inte det ha varit känt för diverse attentatsmän att Vilks skulle åka just då. Alternativt att polisen har en läcka och då har dom ju ett problem bara där.
Enligt polisens presskonferens idag så sa dem att däckexplosion är en möjlig anledning till att bilen gick över på fel körbana. En reporter frågar om inte bilen har punkteringfria däck och polisen svarar att det kan bli en däckexplosion ändå.
Jag är mållös av olyckan och söker också alternativa teorier men ett attentat är svårt att tro med tanke på att det var rutinerade livvakter som jobbat flera år med Wilks och ingick i ett mångårigt arbetslag som bara jobbade med att skydda Wilks. De visste vad det gjorde, att utföra ett attentat som i första hand skulle få skyddsbilen att åka igenom ett vireräcke och i andra hand frontalkrocka med en lastbil och i tredje hand explodera är närmast helt orimligt.
Hade en skyddsbilen frontat lastbilen så hade utgången med största sannolikhet varit en helt annan.