2021-10-04, 16:13
Medlem
NickShadows avatar
Någon i tråden som känner till vad det var för typ av lastbil som blev frontalkrockad? Var det en tung lastbil?

Skyddsfordonet Vilks färdades i lär ha vägt 4,5 ton, och förmodligen gick det väldigt fort - ingen vägvajer i världen som kan stå emot sådana krafter.
Citera
2021-10-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottskod
Det planeras alltid in om vaktpersonal ska sova över, och troligtvis har man också gjort så. Skyddsbilarna kär alltid i konvoj och med blåljus på i ca. 150 km/t. Det förekommer tro här i tråden att polisen ska hålla hastigheten som vanliga bilister. Undrar vad som får dem att tro det. Man gör ett polisiärt arbete och har laglig rätt att köra fort. Dock med blåljus på vilket man alltid har. Normal rask hastighet för polisbil med blåljus är 140-150 km/.t Utryckning den hastighet som krävs och är säker. Det är inte som en del tycks tro att man får fortkörningsböter om man inte håller hastigheten. Men indianerna kanske inte paddlar åt samma håll där.

Finns inga generella hinder mot att ge en polisman en bot för fortkörning, däremot har poliser (som du även säger) en laglig rätt att bryta mot hastighetsbegränsningar om tillfället kräver det. Exempelvis utryckning.

Generellt sett har däremot inte polisen rätt att köra för fort. Om inte stunden kräver att de överskrider hastighetsbegränsningen på den aktuella körsträckan är det att bedöma som gemene bilist.
Citera
2021-10-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Brann dom upp med personbilen tror ni? eller kunde dom kliva ur bilen för att lägga sig & vara döende en bit bort?
Om du kör in i en bergvägg med en bil med en hastighet av 250 km/t tror du att du är vid liv då? Det finns inte ett blödkärl eller organ i kroppen som är helt. Naturligtvis tvärdog all tre i samma sekund som bilen krockade med lastbilen. Behöver detta ens påpekas?
Citera
2021-10-04, 16:15
Medlem
Lite bilder jag inte sett i tråden innan. Förklarar bättre hur bilen gick igenom räcket och ner i diket.

https://www.reuters.com/world/europe/swedish-mohammad-cartoonist-lars-vilks-killed-car-crash-2021-10-04/
Citera
2021-10-04, 16:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistje
Kanske jag gick på lite väl hårt men har varit snack om självmord osv och jag är väl både i chock och sorgsen när jag skriver.
Respekt för att du beklagar sorgen dock.
En av de avlinda poliserna höll även i utbildningar i hur man manövrerar fordon i i höga hastigheter, tunga som lätta. Även utbildningar i körning generellt för andra poliser.
Aldrig känt mig säkrare i passagerarsätet än när jag åkt med honom. Återigen dock, vet man inte än vem som körde bilen!
Är det han jag känner som körde har jag oerhört svårt att se att han bara kört för fort och tappat kontrollen!
Väl mött!

PS. Du har så rätt i diskussionsforum och jag ber om ursäkt för min ton DS.
Vad tror du om följande teori?

Hög hastighet i vänsterfilen när någon halvvaken idiot tyckte det var en bra idé att göra en omkörning i typ 120, och dessutom tyckte det räckte att han/hon tittat i backspegeln för omkring 20 sekunder sedan. Nog skulle en sådan situation kunna ha tvingat polisbilens förare att göra en undanmanöver och att vänster framhjul då hamnat i det gräsbevuxna mittpartiet, på något vis hindrats i sin framfart och på så vis orsakat en kraftig vänstergir rakt genom vajerräcket?

Beklagar sorgen.
Citera
2021-10-04, 16:18
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Om du kör in i en bergvägg med en bil med en hastighet av 250 km/t tror du att du är vid liv då? Det finns inte ett blödkärl eller organ i kroppen som är helt. Naturligtvis tvärdog all tre i samma sekund som bilen krockade med lastbilen. Behöver detta ens påpekas?
Nej jag spelade bara dum, men det jag frågade om var huruvida dom brann upp? & såg ut som Monica Zetterlund efteråt? eller om det hans med att släckas?
Senast redigerad av Crapmagic 2021-10-04 kl. 16:23.
Citera
2021-10-04, 16:19
Medlem
vittne-xs avatar
Någon här som bor i Markaryd ?

Har sett en del artiklar med problemen med vildsvin.
Så jag vill kolla om det varit något spring av dessa vid E4:an den senaste tiden.
En galt ligger runt 200kg, att klippa en sådan med en Landrover i 160 lär garanterat kvadda framvagnen, nu finns det vittnen på rök från Landrovern innan den klippte räcket, så jag bollar lite med den teorin också.

Sen det där med bromsspår, det är väl i princip helt borta numera eftersom standard är låsningsfria bromsar på dagens bilar.
Citera
2021-10-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad tror du om följande teori?

Hög hastighet i vänsterfilen när någon halvvaken idiot tyckte det var en bra idé att göra en omkörning i typ 120, och dessutom tyckte det räckte att han/hon tittat i backspegeln för omkring 20 sekunder sedan. Nog skulle en sådan situation kunna ha tvingat polisbilens förare att göra en undanmanöver och att vänster framhjul då hamnat i det gräsbevuxna mittpartiet, på något vis hindrats i sin framfart och på så vis orsakat en kraftig vänstergir rakt genom vajerräcket?

Beklagar sorgen.

Tack!
Tror det är den bästa teori hittills. Tror att dessa personer med så mycket utbildning och timmar i bil kanske vid ett sådant tillfälle ”överskattar” sin förmåga och tänker att det här fixar jag i 160 knyck, bara svänger ut här och om så slipper någon bli skadad.
Säger definitivt inte att det är så, säger att det finns en möjlighet till det.
Dock, den personen som orsakade det, måste ju märkt av detta och förhoppningsvis rapporterat det här till polis och som i sin tur rapporteras till oss, eller?
Citera
2021-10-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror inte däck exploderar av sig själv så ofta. Om det har skett så är det verkligen otur att det small vid absolut sämsta stället. Jag tror det är vanligare med att hjullager som pajar men det är en gissning men det är en alldeles för ny bil tycker jag
Jag har upplevt det på en värdetransport bil jag körde, vänster fram exploderade när jag nyligen kört av motorvägen och stannat och gått ur bilen.
Det lät så mycket så jag undrade först vad det var som exploderade innan jag så att det var däcket.
Om däcket exploderat 3minuter tidigare hade det nog slutat riktigt illa med en större olycka på motorvägen.
Citera
2021-10-04, 16:21
Medlem
allt.o.ingets avatar
Jag hade inte känt mig särskilt trygg i en bil där föraren kör 160 km/h. Den typen av "skydd" kan man nog vara utan.

En fara för övriga medtrafikanter också. Om det är normalt förfarande att köra i de hastigheterna bör man kraftigt ifrågasätta det. Den biten kommer polisen att få svårt att förklara då man själva står vid vägarna och massbötfäller folk som kör litegrann för fort.
Citera
2021-10-04, 16:23
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Antar att den efterföljande bilen är utrustad med någon form av dashcam-system (det är väl standard på modellen), i så fall bör det gå att räkna ut vilken hastighet fordonen höll.

Filmen bör även kunna ge ledtrådar till vad som hände.

Enligt polisens presskonferens låg "följebilen" så långt bakom så att de inte såg själva olyckan, vilket i.o.f.s är jäkligt märkligt när man skall bevaka ett "skyddsobjekt"... - Så det där med Dashcam-videografiska fakta är därmed borta ur spelet, i allafall vad det gäller följebilen...

/WTF
Citera
2021-10-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejons55
Exploderat däck är nog uteslutet då däcken är punkteringsfria och armerade.

Dessutom, jag hade ett framdäck som exploderade i 240km/h (ett vinterdäck, klassat för 160km/h om jag minns rätt). Nu var det iofs på en ganska rak motorväg, men det var helt odramatiskt, däcket slog i skärmen så jag trodde hela skärmen skulle va skräp, annars var det i princip bara att släppa gasen och sakta ner. Relativt god styrförmåga och bromsförmåga.

Så att ett exploderat däck får en bil att volta är endast i Hollywood.

Nu är det en relativt skarp högersväng just där olyckan hände, så visst, hände något med höger framhjul så lär styrförmågan minska.

Att säga att 160km/h är "oerhört snabbt och idiotiskt" är även det trams.

Vägen är 110, vilket ofta betyder att vänsterfilen håller ofta 130 i snitt. 160 märks knappt i jämförelse och är en normal "cruise" hastighet för många.

Dessa transporter kör alltid lite snabbare än den snabbast bilen på vägen just för att upptäcka om nån följer.
Eftersom de är omarkerade så finns det alltid folk som vill race'a, nu kanske man iofs inte gör det om det finns en målad följebil.

Detta kan helt klart vara en olycka, men man måste ändå hata slumpen.

Ett alternativ kan vara såhär:
- Ett par bilar är i synk om attentat.
- En bil stressar upp (förföljer) polisbilen för att öka hastigheten
- Två bilar ligger ganska när varandra.
- När polisbilen kör förbi ena bilen ger han kommando till främre bilen, främre bilen bör var stor, gärna en lastbil.
- När polisbilen är någon meter bakom främre bilen väjer han snabbt ut framför polisbilen, kanske t.o.m när polisbilens front redan är i (last)bilens bak. Kanske t.o.m skapar en "fish tail".
- Polisen har ingen chans och trycks ut eller tvingas väja ut ur vägbanan.

Om någon i denna stil hände så bör det finnas vittnen som kan intyga delarna.

Nu är det ju en relativt skarp vänstersväng här, inte tillräcklig för att skapa problem i "låga hastigheter" (<200km/h), men pilla lite på radion/mobilen, kom över lite över asfaltskanten, väj tillbaks åt vänster så kan man helt klart volta.

Men, jag tycker nog ändå man ska hata slumpen i ett sånt här fall.

Alla däck kan få punktering utom solida däck som enbart används på maskiner.
Punkteringsfria däck har en plastring innanför däcket fäst runt fälgen som gör att man kan köra vidare ett tag även med punka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in