2021-10-04, 15:22
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Frågan om det blir ändring i tråden nu när det står klart att de omkomna poliserna hette Andr*as Rix och Dav*d Omelius.

http://www.spmp.se/site2/

Oavsett vilka som kört eller inte så ska fan inga skitskallar stå och dansa och ha sej i samband med polisens tysta minut till vördnad för offren/kollegorna.
Citera
2021-10-04, 15:22
Medlem
HRTs avatar
Den som är vanligt är att man har en VIP bil, typ BMW, Audi, Volvo sedan med bra motorstyrka och eskort fordonet är ofta en stor SUV, typ Land rover, BMW X5, Volvo XC90 det finns anledningar till varför det är så
Citera
2021-10-04, 15:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det är möjligt men känns långsökt och kräver förberedelser på fordonet ifråga.

Njae inte om de inte behövde vara 100% säkra på att det fungerade. De kanske testade ett gammalt säkerhetshål och hade tur.
Citera
2021-10-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Avsaknad av bromsspår är för mig också märkligt. Av ren reflex så tvärnitar man även om det inte är bäst och även om man har massa moderna system så bör det bli märken vid tvärnit
Nej, man tvärnitar absolut inte efter en däckexplosion, då tappar man kontrollen över bilen direkt. Jag har själv varit med om det och klarade med nöd och näppe att styra av motorvägen utan att det blev någon olycka. Nu pratar vi dessutom om specialtränade förare som säkert har övat på att köra med punktering, så de tvärnitar inte.
Citera
2021-10-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kan ju ha varit så att däcket exploderade PRECIS där vajerräcket är trasigt, har bilen då färdats i 160~ km/h eller vad de nu är, så tar det inte mer än 1 sekund innan du är på andra körbanan, har du då bränt igenom ett räcke och kanske till o med flyger lite, då körbanorna inte har samma höjd kanske du inte ens får möjlighet att bromsa, ett litet gupp och du flyger sönder i kupen, även om du har bälte.

Flyga sönder?!
Citera
2021-10-04, 15:25
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Den aktuella bilen är konstruerad för att kunna tåla kulor liksom däcken. Knappast troligt att ett däck skulle explodera. Om någon mixtrat med bilen innan avfärd så är det ganska osannolikt att en tung lastbil skulle befinna sig just där felet på bilen började märkas.. Poliserna är utbildade att köra fort och säkert. Väglaget var gott liksom sikten. Det mesta talar för ett avsiktligt handlande av chauffören.

- Kan du då svara på den logiska frågan varför han då plötsligt skulle besluta sig för att göra det på en sträcka med mitträcke efter att ha kört i femtio mil med långa sträckor utan mitträcke...

Svaret ger dig en "Foliehatt" eller ej. - Jag tycker du skall tänka dig för innan du misstänkliggör i det avseendet helt oskyldig polisman som gjorde sitt jobb.

/WTF
Citera
2021-10-04, 15:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kan ju ha varit så att däcket exploderade PRECIS där vajerräcket är trasigt, har bilen då färdats i 160~ km/h eller vad de nu är, så tar det inte mer än 1 sekund innan du är på andra körbanan, har du då bränt igenom ett räcke och kanske till o med flyger lite, då körbanorna inte har samma höjd kanske du inte ens får möjlighet att bromsa, ett litet gupp och du flyger sönder i kupen, även om du har bälte.

Tror inte däck exploderar av sig själv så ofta. Om det har skett så är det verkligen otur att det small vid absolut sämsta stället. Jag tror det är vanligare med att hjullager som pajar men det är en gissning men det är en alldeles för ny bil tycker jag
Citera
2021-10-04, 15:26
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ordinarie motor pressar ut 500hk, addera ett ton så får du ut 340hk, ungefär så. Står på Land Rovers hemsida.

Angående räckeskörning så har en Land Rover rätt hög markfrigång så jag kan tänka mig att däcken i princip kört över dessa vajrar.
20" (255/55 standard) är 75cm i diameter utvändigt.

Markfrigång 220mm på den bilen. Ja, den kan nästan köra över vajrarna.

Sen samtidigt är våra vajrar klassade för 1500kg i 110km/h, inte 4500kg i 160+ km/h. Stolparna är konstruerade för att vika sig och låda vajrarna fånga "lasset". Men med tillräckligt stor levande massa kommer vajrarna gå av, det är ju inget extremt ovanligt.
Citera
2021-10-04, 15:28
Medlem
dannbaggens avatar
Bilen vägde dubbelt så mycket som en ordinarie personbil och färdades i 160 km i timmen.

Rörelseenergin är då 4 ggr större än en vanlig personbil som färdas i 110 km i timmen.

Vajerräcket ser verkligen lågt och tanigt ut på denna sträcka, så det är inte alls mystiskt att den for igenom.
Citera
2021-10-04, 15:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
- Kan du då svara på den logiska frågan varför han då plötsligt skulle besluta sig för att göra det på en sträcka med mitträcke efter att ha kört i femtio mil med långa sträckor utan mitträcke...

Svaret ger dig en "Foliehatt" eller ej. - Jag tycker du skall tänka dig för innan du misstänkliggör i det avseendet helt oskyldig polisman som gjorde sitt jobb.

/WTF

Jag tror mer på sjukdomsfall än ett explosivt däck iaf. Tror inte heller på att de ville testa maxhastigheten på bilen
Citera
2021-10-04, 15:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Nej, man tvärnitar absolut inte efter en däckexplosion, då tappar man kontrollen över bilen direkt. Jag har själv varit med om det och klarade med nöd och näppe att styra av motorvägen utan att det blev någon olycka. Nu pratar vi dessutom om specialtränade förare som säkert har övat på att köra med punktering, så de tvärnitar inte.

Men då kör man väl inte heller rakt fram utan att sänka hastigheten mot en en mötande lastbil för att bromsa farten. Det låter inte som specialträning
Citera
2021-10-04, 15:32
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Yeeep, inga terrordåd. Bara svensk polis som gör bort sig ännu en gång.

Ja, det är ju helt bisarrt att behöva bli dödad av sina egna livvakters misstag.

Kanske hade varit bättre om han kört själ istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in