2021-10-04, 16:02
Medlem
Omelius verkar tidigare jobbat på Område Öster (Rosengård). Mer än så hittar man inte då båda har skyddade adresser.
Citera
2021-10-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Lite bakgrund, Vilks var på väg hem efter att ha ätit middag hos Stina och Kjell Dabrowski. De bor i en flådig villa vid sjön i Stocksund utanför Stockholm. Den ser iallafall extremt stor ut på flygbilder, undrar om Vilks övernattade där, och om han hade livvaktsskydd vid övernattningen.

Från villan till olycksplatsen är det 5 timmar och 10 minuters körning enligt google, nu körde de väldigt fort så kanske hade de kört i ca 4 timmar (om de låg i 150 på 110-väg). Lunchstopp lär det också ha varit, räkna med en timme för det så hade de sannolikt kört iväg vid halv 11-tiden, vilket verkar rimligt.

Det planeras alltid in om vaktpersonal ska sova över, och troligtvis har man också gjort så. Skyddsbilarna kär alltid i konvoj och med blåljus på i ca. 150 km/t. Det förekommer tro här i tråden att polisen ska hålla hastigheten som vanliga bilister. Undrar vad som får dem att tro det. Man gör ett polisiärt arbete och har laglig rätt att köra fort. Dock med blåljus på vilket man alltid har. Normal rask hastighet för polisbil med blåljus är 140-150 km/.t Utryckning den hastighet som krävs och är säker. Det är inte som en del tycks tro att man får fortkörningsböter om man inte håller hastigheten. Men indianerna kanske inte paddlar åt samma håll där.
Citera
2021-10-04, 16:04
Medlem
Det är som vanligt! Först kommer namnen, efter ett par dagar så kommer foton ut på de som omkommit. Så var det ju med polismannen Andreas som blev skjuten.

Namn säger faktiskt så väldigt lite. En bild säger mer än tusen ord. Namn kan man byta hos skatteverket en gång i veckan.

Media kommer säkert med mer info i kväll!
Citera
Medlem
För den som är intresserad finns här en kort radiointervju från 2012 med D*vid Om*lius, på SRs hemsida.

https://sverigesradio.se/artikel/4944463
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejons55
Exploderat däck är nog uteslutet då däcken är punkteringsfria och armerade.

Dessutom, jag hade ett framdäck som exploderade i 240km/h (ett vinterdäck, klassat för 160km/h om jag minns rätt). Nu var det iofs på en ganska rak motorväg, men det var helt odramatiskt, däcket slog i skärmen så jag trodde hela skärmen skulle va skräp, annars var det i princip bara att släppa gasen och sakta ner. Relativt god styrförmåga och bromsförmåga.

Så att ett exploderat däck får en bil att volta är endast i Hollywood.

Nu är det en relativt skarp högersväng just där olyckan hände, så visst, hände något med höger framhjul så lär styrförmågan minska.

Att säga att 160km/h är "oerhört snabbt och idiotiskt" är även det trams.

Vägen är 110, vilket ofta betyder att vänsterfilen håller ofta 130 i snitt. 160 märks knappt i jämförelse och är en normal "cruise" hastighet för många.

Dessa transporter kör alltid lite snabbare än den snabbast bilen på vägen just för att upptäcka om nån följer.
Eftersom de är omarkerade så finns det alltid folk som vill race'a, nu kanske man iofs inte gör det om det finns en målad följebil.

Detta kan helt klart vara en olycka, men man måste ändå hata slumpen.

Ett alternativ kan vara såhär:
- Ett par bilar är i synk om attentat.
- En bil stressar upp (förföljer) polisbilen för att öka hastigheten
- Två bilar ligger ganska när varandra.
- När polisbilen kör förbi ena bilen ger han kommando till främre bilen, främre bilen bör var stor, gärna en lastbil.
- När polisbilen är någon meter bakom främre bilen väjer han snabbt ut framför polisbilen, kanske t.o.m när polisbilens front redan är i (last)bilens bak. Kanske t.o.m skapar en "fish tail".
- Polisen har ingen chans och trycks ut eller tvingas väja ut ur vägbanan.

Om någon i denna stil hände så bör det finnas vittnen som kan intyga delarna.

Nu är det ju en relativt skarp vänstersväng här, inte tillräcklig för att skapa problem i "låga hastigheter" (<200km/h), men pilla lite på radion/mobilen, kom över lite över asfaltskanten, väj tillbaks åt vänster så kan man helt klart volta.

Men, jag tycker nog ändå man ska hata slumpen i ett sånt här fall.

Nej, det är en högersväng där om man kommer norrifrån. Kör man rakt fram hamnar man i motsatt körbana. - Men kurvan är så svag att man utan problem kan köra igenom den i 250 knyck.

/WTF
Citera
2021-10-04, 16:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Är det inte en märklig dosering på kurvan? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5wPlV/blev-vittne-till-kraschen-ser-hur-bilen-mosas-och-bildelar-flyger En sak som hände på min gamla volvo var att multiremmen som driver servopumpen lossnade. Det gjorde bilen trögstyrd. Det var kullagret i en spännrulle som hade gått sönder.

Bilden är fotad med extremt inzoomat objektiv. Kurvan är inte så grov om du kollar google maps.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottskod
Det planeras alltid in om vaktpersonal ska sova över, och troligtvis har man också gjort så. Skyddsbilarna kär alltid i konvoj och med blåljus på i ca. 150 km/t. Det förekommer tro här i tråden att polisen ska hålla hastigheten som vanliga bilister. Undrar vad som får dem att tro det. Man gör ett polisiärt arbete och har laglig rätt att köra fort. Dock med blåljus på vilket man alltid har. Normal rask hastighet för polisbil med blåljus är 140-150 km/.t Utryckning den hastighet som krävs och är säker. Det är inte som en del tycks tro att man får fortkörningsböter om man inte håller hastigheten. Men indianerna kanske inte paddlar åt samma håll där.

Inget har framkommit som gör gällande att bilarna körde med blåljus vid tillfället.
Citera
2021-10-04, 16:06
Medlem
Från AB:
Citat:
Vittnet som färdades inte långt därefter berättar hur han såg en explosion.

– Jag ser hur det exploderar vid lastbilsfronten. Det rök om bilen och bilen drog in i vägräcket och ner i asfalten. Antagligen hade det varit en däckexplosion, berättar vittnet.

Om jag tolkar detta (och det som är beskrivet runt om i texten) korrekt så kom det rök från bilen innan den drog in i mitträcket. Detta kan vara orsaken till att polisen utreder däckexplosion. Bilen är en aning topptung med all extra last, så det är inte säkert att det går att styra upp den i så hög hastighet om ett däck går sönder. Nu skall det ju dock ha varit punkteringsfria däck, vilket gör att ett skuret kjullager är troligare om man skall tro på beskrivningen i AB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, det är ett diskussionsforum. Och då är väl den saken utredd. Ingen alkohol med i bilden eller knark. Det är oavsett enkelt för mig misstänka sådant. Förra polisen som körde ihjäl sig var påverkad av knark. Han hundföraren. Inte självmordsbenägen, ja det var positivt det också. Jag beklagar alla omkom i olyckan.

Kanske jag gick på lite väl hårt men har varit snack om självmord osv och jag är väl både i chock och sorgsen när jag skriver.
Respekt för att du beklagar sorgen dock.
En av de avlinda poliserna höll även i utbildningar i hur man manövrerar fordon i i höga hastigheter, tunga som lätta. Även utbildningar i körning generellt för andra poliser.
Aldrig känt mig säkrare i passagerarsätet än när jag åkt med honom. Återigen dock, vet man inte än vem som körde bilen!
Är det han jag känner som körde har jag oerhört svårt att se att han bara kört för fort och tappat kontrollen!
Väl mött!

PS. Du har så rätt i diskussionsforum och jag ber om ursäkt för min ton DS.
Citera
Medlem
Svennis7254s avatar
D*v*d Om*l*us *=a,i,e,i
And*ea* R*x *=r,s,i

Heter de två omkomna Poliserna

Så nu kanske vi kan slippa spekulationerna om Jihadistiska självmordschaufförer.

R I P
Senast redigerad av Svennis7254 2021-10-04 kl. 16:45.
Citera
2021-10-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottskod

Jag ser ofta civila polisbilar utan blåljus ligga i hastigheter runt 140-150km/h utanför Göteborg (100-sträcka på motorvägen).
Citera
2021-10-04, 16:10
Medlem
pappasvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
De kanske har fler Range Rover än bara två
tittade på de 2 regnr som sägs i flödet och båda ligger på dryga 300hk bensin... och med 4ton i släptåg så borde den inte vara så snabb som det sägs... skulle förvåna om en vagn med dessa specs kommer under 0-100 på under 10s..... vrid på under 500nm så om inte bilregistret visar fel så är musklerna ordinaär och förmodligen är denna vagn trögare än andra med samma lika hk/nm
Citera
2021-10-04, 16:11
Medlem
yz44s avatar
Antar att den efterföljande bilen är utrustad med någon form av dashcam-system (det är väl standard på modellen), i så fall bör det gå att räkna ut vilken hastighet fordonen höll.

Filmen bör även kunna ge ledtrådar till vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in