Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-10-04, 15:06
Medlem
Burkens avatar
Har fått en äldre (2014) HP Pavilion bärbar dator, när jag fick den så gjorde den nånting var 3:e sekund som gör att t.ex muspekaren stannar upp och sen rör sig igen i 3 sekunder innan ny "hängning".
Jag trodde att rensa och göra en ren ominstallation av win 10 på den skulle fixa till den, men icke!
När jag öppnar resursövervakaren (resmon.exe) så är det en jävla aktivitet på processorer, minne, hårdisk, nånting håller på i bakgrunden men jag vet inte vad - ytterst frustrerande.

Har en gammal (2011) HP Pavilion G serie som också använder sig av win 10, men den går som tåget fast den har en klart klenare konfiguration på hårdvaran.

Den "nyare" HP:n är uppdaterad med alla tänkbara drivrutiner till win 10, men den fortsätter att stanna upp var 3:e sekund.......

Tips och råd mottages tacksamt.
Citera
2021-10-04, 15:38
Medlem
När min dator betedde sig så hade den blivit hijackad av något slags botnätverk, antagligen nån slags crypto mining. Jag fick göra en, vad heter det, systemåterställning.
Citera
2021-10-04, 16:00
Medlem
yz44s avatar
Kolla vad som drar resurser med aktivitetshanteraren (hö.klicka på aktivitetsfältet och välj aktivitetshanteraren).
Klicka på CPU-kolumnen för att sortera på vad som belastar processorn eller på minneskolumnen för minnesbelastningen.
Citera
2021-10-04, 16:17
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kolla vad som drar resurser med aktivitetshanteraren (hö.klicka på aktivitetsfältet och välj aktivitetshanteraren).
Klicka på CPU-kolumnen för att sortera på vad som belastar processorn eller på minneskolumnen för minnesbelastningen.

Kollade aktiviteshanteraren och under:
CPU (~15-18%) System.
Minne (~20-24%) Antimalware Service Executable och SysMain + lite annat.
Disk 1-2% system

Så det är system och Antimalware som är det som spökar mest.

Jag har inga nya program eller appar installerat på datorn utan en ren win 10 bara -skumt.
Citera
2021-10-04, 16:19
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
När min dator betedde sig så hade den blivit hijackad av något slags botnätverk, antagligen nån slags crypto mining. Jag fick göra en, vad heter det, systemåterställning.

Jag gick steget längre och valde en helt ny installation av win 10, inga filer eller program sparades, typ blåste ren datorn från tidigare installation.
Citera
2021-10-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Jag gick steget längre och valde en helt ny installation av win 10, inga filer eller program sparades, typ blåste ren datorn från tidigare installation.
Men det hjälpte inte?
Citera
2021-10-04, 16:24
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Men det hjälpte inte?
Nope, det blev som den vara tidigare, var 3:e sekund görs någon beräkning som gör att den hänger sig.....skumt.
Citera
2021-10-04, 16:27
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har den SSD eller gammal mekanisk HDD? Det senare blir ofta en flaskhals med Win10.
Citera
2021-10-04, 16:31
Medlem
B-19s avatar
När du skriver "ren installation", gjorde du då en ren installation eller en systemåterställning?
En ren installation innebär att du tar bort den nuvarande Windows-partitionen och lägger dit en ny med hjälp av Windows Media Creation Tool.

Har du gjort detta så gör du ALLA uppdateringar i Windows Update, med omstart emellan.
Kvarstår problemet så kan du utföra ett systemtest(HP Hardware Diagnostics) för att se om det finns ett hårdvarufel. Får du ett failure ID så behöver datorn en service. Hur gammal är datorn?
Citera
2021-10-04, 16:38
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Har den SSD eller gammal mekanisk HDD? Det senare blir ofta en flaskhals med Win10.

Ja du.....jag gissar den har en gammal hederlig mekanisk hårddisk, men det har även min gamla dator också och den fungerar ju......🤔
Citera
2021-10-04, 16:42
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
När du skriver "ren installation", gjorde du då en ren installation eller en systemåterställning?
En ren installation innebär att du tar bort den nuvarande Windows-partitionen och lägger dit en ny med hjälp av Windows Media Creation Tool.

Har du gjort detta så gör du ALLA uppdateringar i Windows Update, med omstart emellan.
Kvarstår problemet så kan du utföra ett systemtest(HP Hardware Diagnostics) för att se om det finns ett hårdvarufel. Får du ett failure ID så behöver datorn en service. Hur gammal är datorn?

Jag valde ingen systemåterställning.
Datorn är från 2014 så den är ju liiiiiite gammal.

Det där systemtestet låter intressant, hur kommer jag dit? Found it!
Senast redigerad av Burken 2021-10-04 kl. 16:45.
Citera
2021-10-04, 17:02
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19

Gjorde ett blixttest och då fick ett Pass Id, borde gissningsvis vara en form av godkänt, eller?

Och har uppdaterat alla win 10 grejer med omstarter mellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in