• 1
  • 2
2021-10-04, 17:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Har ftt en ldre (2014) HP Pavilion brbar dator, nr jag fick den s gjorde den nnting var 3:e sekund som gr att t.ex muspekaren stannar upp och sen rr sig igen i 3 sekunder innan ny "hngning".
Jag trodde att rensa och gra en ren ominstallation av win 10 p den skulle fixa till den, men icke!
Nr jag ppnar resursvervakaren (resmon.exe) s r det en jvla aktivitet p processorer, minne, hrdisk, nnting hller p i bakgrunden men jag vet inte vad - ytterst frustrerande.

Har en gammal (2011) HP Pavilion G serie som ocks anvnder sig av win 10, men den gr som tget fast den har en klart klenare konfiguration p hrdvaran.

Den "nyare" HP:n r uppdaterad med alla tnkbara drivrutiner till win 10, men den fortstter att stanna upp var 3:e sekund.......

Tips och rd mottages tacksamt.

Uppdaterade Windows eller du drivisarna? Ett test vore att installera utan att lta OEM-drivisar bli installerade vare sig under eller efter installationen, bara de grundlggande som Ms installerar.

Prova en diagnostisk felskning.

Uppdatera ven bios.
Citera
2021-10-04, 18:07
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Uppdaterade Windows eller du drivisarna? Ett test vore att installera utan att lta OEM-drivisar bli installerade vare sig under eller efter installationen, bara de grundlggande som Ms installerar.

Prova en diagnostisk felskning.

Uppdatera ven bios.

Uppdaterade win 10 och sedan tillhrande drivisar.
Nr jag pratade med den tidigare garen s fungerade datorn felfritt nr den hade win 8 installerad, problemen verkar uppkommit efter uppgraderingen till win 10, jag killgissar att det r dr problemet finns.
Det konstiga r att min gamla gick frn win 7 till win 10 utan strre problem.

Vet inte om att uppdatera bios kommer ge ngon effekt.
Citera
2021-10-04, 18:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Uppdaterade win 10 och sedan tillhrande drivisar.
Nr jag pratade med den tidigare garen s fungerade datorn felfritt nr den hade win 8 installerad, problemen verkar uppkommit efter uppgraderingen till win 10, jag killgissar att det r dr problemet finns.
Det konstiga r att min gamla gick frn win 7 till win 10 utan strre problem.

Vet inte om att uppdatera bios kommer ge ngon effekt.

Fr mig lter det som drivisproblem och jag skulle testat med att inte uppdatera drivisar under installation samt efter. M.a.o bara lta Ms f installera sina och inga andra.

Jag har en dator som inte kan boota alls efter en W10 installation p.g.a en grafikdrivisinstallation av OEM. Nr jag installerar utan nt s blir det bara Ms-drivisar och den bootar som den ska.

Kolla om den funkar i felsk.lge, det ger ett tydligt svar.
Citera
2021-10-05, 11:34
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Nr du skriver "ren installation", gjorde du d en ren installation eller en systemterstllning?
En ren installation innebr att du tar bort den nuvarande Windows-partitionen och lgger dit en ny med hjlp av Windows Media Creation Tool.

Har du gjort detta s gr du ALLA uppdateringar i Windows Update, med omstart emellan.
Kvarstr problemet s kan du utfra ett systemtest(HP Hardware Diagnostics) fr att se om det finns ett hrdvarufel. Fr du ett failure ID s behver datorn en service. Hur gammal r datorn?

En uppdatering, krde ett lngtest och fick okej p alla test, s inget hrdvarufel verkar finnas.
Sknt att veta det iaf, men problemet kvarstr.

Funderar p att gra en ominstallation utan att uppdatera ngra drivrutiner, precis som medlemmen 1FF menar kan vara en tnkbar lsning.

Vi fr se vad jag hittar p.
Citera
2021-10-07, 15:31
Medlem
B-19s avatar
Citat:
En uppdatering, krde ett lngtest och fick okej p alla test, s inget hrdvarufel verkar finnas.
Sknt att veta det iaf, men problemet kvarstr.

Funderar p att gra en ominstallation utan att uppdatera ngra drivrutiner, precis som medlemmen 1FF menar kan vara en tnkbar lsning.

Vi fr se vad jag hittar p.

Bra, d vet du att hrdvaran r okej.
Gr du en ren installation med Media Creation Tool + ALLA uppdateringar i Windows Update s br du ven kolla om BIOS behver uppdateras. r datorn frn 2014 s r inte Windows 10 ett problem.

Kolla i msinfo32 vad fr BIOS du har och jmfr med den senaste p drivrutinssidan fr din dator: https://support.hp.com/se-sv/drivers/laptops

Skriv in ditt serienummer eller produktnummer s hittar du rtt drivrutiner.

Har du fortsatt problem efter detta kan du om du vill skicka datorns serienummer till mig eller posta det i trden s kan jag kolla upp om det finns ngot knt problem med denna modell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in