2021-10-04, 15:48
Medlem
Hegamons avatar
Inte helt ovanligt poliser begår självmord. Likaså att alkohol eller droger används av poliser. Jag väntar på obduktionsresultatet av körande polis. Poliser som är livvakter antar jag har en bättre arbetsmiljö ur psykosocialt perspektiv. Men jag vet ju inte.

Jag förstår inte varför bilen skulle körts i 160 km/h. Utöver att komma arbeta utifrån tidspress. Lastbilschaufförer brukar klara frontalkrockar med personbilar utan skador. Däremot om mötande bil kört i 160 och vägt brutto 4500 kr. Då förstår jag hatt även lastbilschauffören skadats. Jag tänker också att döden för samtliga poliser och Lars Vilks borde inträffat omedelbart.
Citera
2021-10-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Vem har loggat 160 km/h? Hastighet från vittnen stämmer sällan.

Precis. Förmodligen överdrivet. Om han inte är en duktig fysiker som med ögat kan bedömma en hastighet. Vittne överdriver alltid enormt mycket, pga chock osv.
Citera
2021-10-04, 15:51
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Vägen ser inte jätteskadad ut på https://imgbb.com/NLTjJNc

Samt varför skall den vara avstängd åt båda hållen om de skall asfaltera ena sidan.

Jag tror att de vill undersöka hela vägsträckan +- 500 meter från olycksplatsen och dess omgivningar för att utesluta att det varit medveten yttre påverkan. - Jag har hört att det skall ha funnits hundpatruller på plats med.

/WTF
Citera
2021-10-04, 15:51
Medlem
_killahs avatar
Vi kommer mest troligt få reda på hastigheten i bilens dator ( om de går att rädda datan )
Annars är ju motorväg rätt tacksamt att uppskatta hastighet på, iaf om man själv färdas åt samma håll som bilen.

Bil X kanske körde i 139 själv (under KK gränsen) och då kan man rätt lätt uppleva 20km/h realistiskt.
Citera
2021-10-04, 15:52
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag tror att de vill undersöka hela vägsträckan +- 500 meter från olycksplatsen och dess omgivningar för att utesluta att det varit medveten yttre påverkan. - Jag har hört att det skall ha funnits hundpatruller på plats med.

/WTF

Rätt sjukt om man tänker efter, visst en person med personskydd, men egentligen bara en i vardagen vanlig person. Ingen politiker, ingen kunglighet osv. E4an avstängd i 3 dagar
Citera
2021-10-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Inte helt ovanligt poliser begår självmord. Likaså att alkohol eller droger används av poliser. Jag väntar på obduktionsresultatet av körande polis. Poliser som är livvakter antar jag har en bättre arbetsmiljö ur psykosocialt perspektiv. Men jag vet ju inte.

Jag förstår inte varför bilen skulle körts i 160 km/h. Utöver att komma arbeta utifrån tidspress. Lastbilschaufförer brukar klara frontalkrockar med personbilar utan skador. Däremot om mötande bil kört i 160 och vägt brutto 4500 kr. Då förstår jag hatt även lastbilschauffören skadats. Jag tänker också att döden för samtliga poliser och Lars Vilks borde inträffat omedelbart.

Skärp dig! Kände en av dem väldigt väl i bilen! Firat semestrar, lov, många tillfällen med honom! Han dricker alkoholfria öl eller cola zero för att hans jobb går först. Nu vet inte jag vem som körde bilen (inte ens anhöriga vet i dagsläget) men att hävda att Andreas eller David var påverkade eller självmordsbenägna är befängt och du är välkommen att krypa under samma jävla sten du kröp fram ifrån.
Senast redigerad av pistje 2021-10-04 kl. 16:00. Anledning: stavfel
Citera
2021-10-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Har det framkommit vilket körfält som bilen framfördes i?

Om den framfördes i höger körfält ser det av bilderna på vägen snarast ut som att den fortsatt rakt fram i böjen, lutar i så fall åt att föraren somnat eller drabbats av sjukdom.

Böjen ser värre ut än det är då man fotograferar med kameror med långa objektiv. Bilden blir förvrängd och inte sanningsenlig. Man kan kolla böjen i Googlemap.
Citera
2021-10-04, 15:58
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Precis. Förmodligen överdrivet. Om han inte är en duktig fysiker som med ögat kan bedömma en hastighet. Vittne överdriver alltid enormt mycket, pga chock osv.

Troligtvis en omkörd bil. Om denna själv har legat i 120 och säkerhetsbilen blåst om på vänstersidan så kan man väl uppskatta det till 160.

Faktiskt igår blev jag omkörd av en vit Audi på en 2+1-väg. Körde själv rätt "friskt" i ca 120 och en dåre kommer som ett skott och kör om. Försvann på 3 röda sekunder.
Citera
2021-10-04, 15:59
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Rätt sjukt om man tänker efter, visst en person med personskydd, men egentligen bara en i vardagen vanlig person. Ingen politiker, ingen kunglighet osv. E4an avstängd i 3 dagar

Än är det bara (1) dag, inte (3). Det är en så ovanlig olycka. - Jag tror att polisen vill göra det grundligt så att det inte senare kommer anklagelser om att de inte tagit det på allvar, säkrat bevis o.s.v, sådant som kan göda konspirationsteoretiker och diverse foliehattar i 20 år.

/WTF
Citera
2021-10-04, 16:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistje
Skärp dig! Kände en av dem bilen! Firat semesterdag mm med honom! Han dricker alkoholfria öl eller cola zero för att hans jobb går först. Nu vet inte jag vem som körde bilen (inte ens anhöriga vet i dagsläget) men att hävda att Andreas eller David var påverkade eller självmordsbenägna är befängt och du är välkommen att krypa under samma jävla sten du kröp fram ifrån.

Ja, det är ett diskussionsforum. Och då är väl den saken utredd. Ingen alkohol med i bilden eller knark. Det är oavsett enkelt för mig misstänka sådant. Förra polisen som körde ihjäl sig var påverkad av knark. Han hundföraren. Inte självmordsbenägen, ja det var positivt det också. Jag beklagar alla omkom i olyckan.
Citera
2021-10-04, 16:01
Medlem
Exploderat däck är nog uteslutet då däcken är punkteringsfria och armerade.

Dessutom, jag hade ett framdäck som exploderade i 240km/h (ett vinterdäck, klassat för 160km/h om jag minns rätt). Nu var det iofs på en ganska rak motorväg, men det var helt odramatiskt, däcket slog i skärmen så jag trodde hela skärmen skulle va skräp, annars var det i princip bara att släppa gasen och sakta ner. Relativt god styrförmåga och bromsförmåga.

Så att ett exploderat däck får en bil att volta är endast i Hollywood.

Nu är det en relativt skarp högersväng just där olyckan hände, så visst, hände något med höger framhjul så lär styrförmågan minska.

Att säga att 160km/h är "oerhört snabbt och idiotiskt" är även det trams.

Vägen är 110, vilket ofta betyder att vänsterfilen håller ofta 130 i snitt. 160 märks knappt i jämförelse och är en normal "cruise" hastighet för många.

Dessa transporter kör alltid lite snabbare än den snabbast bilen på vägen just för att upptäcka om nån följer.
Eftersom de är omarkerade så finns det alltid folk som vill race'a, nu kanske man iofs inte gör det om det finns en målad följebil.

Detta kan helt klart vara en olycka, men man måste ändå hata slumpen.

Ett alternativ kan vara såhär:
- Ett par bilar är i synk om attentat.
- En bil stressar upp (förföljer) polisbilen för att öka hastigheten
- Två bilar ligger ganska när varandra.
- När polisbilen kör förbi ena bilen ger han kommando till främre bilen, främre bilen bör var stor, gärna en lastbil.
- När polisbilen är någon meter bakom främre bilen väjer han snabbt ut framför polisbilen, kanske t.o.m när polisbilens front redan är i (last)bilens bak. Kanske t.o.m skapar en "fish tail".
- Polisen har ingen chans och trycks ut eller tvingas väja ut ur vägbanan.

Om någon i denna stil hände så bör det finnas vittnen som kan intyga delarna.

Nu är det ju en relativt skarp vänstersväng här, inte tillräcklig för att skapa problem i "låga hastigheter" (<200km/h), men pilla lite på radion/mobilen, kom över lite över asfaltskanten, väj tillbaks åt vänster så kan man helt klart volta.

Men, jag tycker nog ändå man ska hata slumpen i ett sånt här fall.
Citera
2021-10-04, 16:01
Medlem
Är det inte en märklig dosering på kurvan? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5wPlV/blev-vittne-till-kraschen-ser-hur-bilen-mosas-och-bildelar-flyger En sak som hände på min gamla volvo var att multiremmen som driver servopumpen lossnade. Det gjorde bilen trögstyrd. Det var kullagret i en spännrulle som hade gått sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in