2021-10-04, 14:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Går det i 160-170 km/h och det blir ett kast hinner han inte bromsa före de blåser in i räcket.
Kan vara att föraren somnat till och tappat kontrollen eller hastig sjukdom.
Gissar att tyngden på fordonet gör att bilen blåser rätt igenom mitträcket och frontar man en fullastad långtradare så tar det tvärstopp.

Men om det är som någon säger att topphastigheten är begränsad till 170 och de ligger och nära toppar bilens maxhastighet på en sträcka låter inte speciellt troligt
Citera
2021-10-04, 14:25
Medlem
NirvanAs avatar
Tydligen har den aktuella bilen inte gått igenom 2 besiktningar.... Undra vad för fel den hade ?
Citera
2021-10-04, 14:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmaAndEffect
Menar du att vittnet körde alkoholpåverkad? Annars ser jag inte hur liknelsen är relevant.

Sen att vittnesmål ibland är den sämsta sortens bevisföring är en annan grej.

Litar iaf mer på vittnesmål i detta fall än alla vilda fantasier om allt från utökat självmord, av en muslimsk polis, till bomber under bilen.

Jag vill påstå att om du kommer körande i motsatt riktning att du inte alls kan bedöma den andra bilens hastighet till 160 km/h. Det kan lika väl ha gått 100 som 200.
Citera
2021-10-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Tydligen har den aktuella bilen inte gått igenom 2 besiktningar.... Undra vad för fel den hade ?

Var såg du det? Biluppgifter visar inte att bilen skulle failat en besiktning.
Citera
2021-10-04, 14:27
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
På vilken sida av vägen kör man i Markaryd?

Tycker spåren ser märkliga ut.

Har bilen varit i i mitträcket fler än en gång?

Du får snart ge dig. Vad är det som är märkligt? Man kör på samma sida i Markaryd som man gör i hela Sverige.

Har du någonsin använt ett stort teleobjektiv och tagit en detaljbild på mycket långt håll?
Citera
2021-10-04, 14:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Var såg du det? Biluppgifter visar inte att bilen skulle failat en besiktning.
Det var regnumret ibörjan av tråden ZA nåt, men har det framkommit andra senare ?
Citera
2021-10-04, 14:30
Medlem
TheKhurgans avatar
Vad jag kan se på google street view, så är det bara viltstängsel på södergående sidan. Kan det stämma?
Eller är det viltstängsel på norrgående också, fast gömt bakom all sly man ser? Ovanligt i så fall. Brukar ju inte tillåtas växa så högt på "fel" sida stängslet vad jag vet.

Att föraren ska ha somnat när han körde så fort, finner jag osannolikt. Möjligtvis om han låg på farthållare i 110, men inte i den hastigheten.
Citera
2021-10-04, 14:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ni verkar tro dom är några robotar. Det är fortfarande människor vi pratar om, dock med bra utbildning inom sitt område. Alla kan bli trötta vid ratten, en liten sketen ekorre kan ha kommit mellan viltstängslet och gjort att även naturliga reflexer hos en tränad livvakt triggas.

Det minst troliga är att det är ett attentat eller självmord, ändå är ju såklart det som uppmärksammas mest.

Jag tror att folk som jobbar inom just det området är lite bättre än vi vanliga dödliga. Tror inte de är uppe och slirar på kvällen innan de ska åka 4-5 timmar. Jag körde i 7 timmar med ett stopp på 20-30 min i helgen och jag är absolut ingen övermänniska och det har jag gjort oerhört många gånger. Jag tror inte de flesta somnar till bara sådär om man inte sovit väldigt dåligt på en sån kort sträcka ändå.
Citera
2021-10-04, 14:32
Medlem
Citat:
Civila polisbilar hyrs normalt av myndigheten, man kan tycka att skifta vanliga bilar borde ge en liknande grad av säkerhet som att åka i en och samma fast förstärkt.

Ja, men dom hyrs en kort tid när man spanar mot objekt som inte ska röjas. Exempelvis knarklangare. I övrigt är inte deras bilar hemliga för någon. Jag har vetat vilka bilar Vilks åkt i flera år. Polisen vet att vissa kan ha koll på bilarna och därför har dom inarbetade rutiner hur dom jobbar. Exempelvis följebilar, högre hastigheter, observant personal. Det här med att bilen skulle framförts fort vid olyckan är inte alls konstigt. Folk här inne vill ju få det till att han blev jagad och fan vet allt.

Det räcker man passerar Rättscentrum i Malmö där Personskyddet utgår ifrån för att se bilarna och vilka som körde.
Citera
2021-10-04, 14:33
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Nej. Högprofil/högrisk om du inte tillhör politiken/stadsledning tillfaller polisregionen. Man har liknande Personskyddsgrupper i Gbg och Stockholm. Dessa är dock inte alla lika stora som den i Syd. Detta pga ju Lars Vilks som är den ända som hade ständig bevakning. Personskyddet brukar ansvara för kvinnor en kortare tid som lever under skydd ifrån sina ex/släktingar, men dom hjälper även kriminella avhoppare. Utan att gå in för mycket så är en stor del av Personskyddets skyddspersoner inte skyddade av livvakter 24/7. Dom bär ofta överfallslarm som resuluterar i utryckningar av personskyddet.

ja vet har jobbat med personskydd och utbildning av livvakter i många år.
inkl jobbat med både säpo och ni med just personskydd.
men larm och väktare utanför bostad är långt mer vanligare för kvinnor men jag anser fortfarande att vilks borde hamnat under säpo pga hur han rör sig dessutom utomlands och omfattningen av skyddet. Hur som helst var det olyckan som skulle diskuteras
Citera
2021-10-04, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Blir intressant att se om polisernas namn kommer publiceras eller om det blir locket på. Kan tänka mig att Säpo har fullt upp med att gå igenom polisernas aktiviteter på sociala medier etc,

Inte omöjligt att föraren somnade eller fick plötsligt sjukdomsfall, det går inte heller att utesluta.
Men man måste utreda i alla ändar i detta fallet för att utesluta saker.
Man vill ju inte att någon terrorist ska kunna komma undan om det nu visar sig vara det.
Citera
2021-10-04, 14:36
Medlem
Citat:
Jag tror med att det är den troligaste förklaringen och en orsak varför man inte skall tokköra om det är hyfsat med trafik på vägen.

Säkerhetsbilar åker alltid i denna fart. Det är ingen nöjeskörning man utför. Bl.a så för att utesluta att man är förföljd. En annan orsak kan vara att man har bråttom och att man alltid kör med blåljus på. Tycker du detsamma om ambulans och brandkår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in