• 2
  • 3
2021-10-04, 07:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Jag dricker öl för att det är gott först och främst. Tycker många starköl är för starka i smaken och alkoholen tar över smaken, testade att gå ner till 3,5% men priset är ju det samma som starköl?

Nyligen hittade jag min grej, 2,8or... Man slipper betala någon jävla bonskrape-skatt och för halva priset jämfört mot en 3,5a så får man en god smak och en liten liten skvätt mindre alkohol, för att förtydliga igen så är det inte alkoholen jag är ute efter...Min grej är att slänga in ölen i frysen tillsammans med glas och hälla upp en iskall öl i frostat glas o bah njuta...Ahhhhh

Hajar någon grejen eller är jag helt ute och cyklar i ölkännarnas paradis?

Vill tillägga att jag sitter och njuter av en iskall just nu!

Håller med, 2.8or är många gånger godare än stark
Citera
2021-10-04, 11:39
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Om det är prips och norlands man anser är good öl så kanske 2,8 funkar. Men om man gillar Stout, Porter eller vete öl så är det svårt att komma under 4%.
Jag vet inte, är inte sådär totalt in-nördad på öl som många verkar vara idag...Jag har några sorter som finns i de flesta matbutiker som jag tycker är helt OK, Mariestads tex
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag dricker bara 2.8 man blir lite småfull efter en tjugo stycken.
Brukar du dra i dig 10st starköl för att våga snacka med brudarna, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Televinken
Håller med TS till 100%.

Så fort man kommer över 3-3,5% manifesteras
en obehaglig spritighet, som ej finns i 2,8rna.

Dessutom kan man fortfarande köra bil efter en
tvååtta, vilket jag inte vågar efter en trefemma.

Priset är naturligtvis också en faktor att beakta
även om jag aldrig skulle förtära något äckligt.

Vad beträffar de alkoholfria varianterna, kan de
dessvärre (ännu) ej matcha 2,8rna i smaken.
Dessutom är de allra flesta bedrövligt sötsliskiga
i smaken, eftersom bryggeriet ofta TILLSÄTTER
RAFFINERAT SOCKER
i sina produkter. Till dessa
producenter kan jag bara säga; -vill jag att det
skall smaka sötsliskigt, köper jag väl läskeblask!

Vore det nu inte så att eländiga Harboe bryggeri snart
lagt under sig hela svenska folkölsmarknaden, med sin
vederstyggliga syn på pilsnerkvalitet, kunde man glatt
sig åt flera goda tvååttor (Tingsryd, EMDbrau mfl). Nu
går det inte längre, så man får hålla sig till Carlsberg.

(ignorera de inklämda smileysarna - jag är oskyldig)
Skål på den!

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är såklart upp till var och en, men jag ser inte poängen med att dricka 2,8or. Man blir tjock och kissnödig helt i onödan. Tycker man att vanlig öl är för spritig kanske man får vänta några år tills man fyllt 18 och prova igen.
Smaken är olika

Citat:
Ursprungligen postat av metalsimon
Falcon Bayersk 2,8 är riktigt god! Håller med att det är bättre att köpa 2,8 istället för 3,5 men tanke på priset. 3,5 är marginellt godare, men inte så mycket godare art det motiverar dubbla priset.
Dessa sjuka skatter i sverige!

Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Håller med, 2.8or är många gånger godare än stark
Mmmmm
Citera
2021-10-04, 11:51
Medlem
styckets avatar
Också varit frälst i 2.8orna i många år då jag gillar att dricka öl pga smaken =)

Dessa döptes idag till smällare i och med att de lite starkare 3.5or kallas nödraketer ;D

Men vill slå ett slag för alkoholfri öl. Gärna noll procentig sådan. "A Ship Full Of Ipa" 0.0% har blivit en ny favorit. Den innehåller inget tillsatt socker som vissa andra alkoholfria öl förutom humle =)

Föredrar dock rumstempererad öl. Inte bara därför men det smakar mer också

Senast redigerad av stycket 2021-10-04 kl. 11:57.
Citera
2021-10-04, 12:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Då är faktiskt lättölen godare om man gillar ölsmak o inte avser känna alkoholen. Dessutom jävligt gott till mat..

tänk en isande kall Pripps blå lättöl o en god smörgåstårta..då är man fan nöjd.
Citera
2021-10-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
F.ö. gillar jag inte att ni ungdomar kallar öl på 4% för starköl. Öl på 4-4,5% skall benämnas mellanöl eller Klass 2B. Ty så hette de när jag köpte dem på mataffären i mitten av 1970-talet.

Att kalla öl under 6% för starköl är helt befängt. I de flesta andra länder används liknande begrepp endast om man pratar om trappistöl, bock, imperial stout, DIPA/TIPA osv. Öl på 4-6% är helt enkelt bara öl och allt under 4% är lättöl.
Citera
2021-10-04, 13:44
Medlem
Swe1227s avatar
2.8'or är ju billigare än både mjölk och vatten på flaska så priset har iaf en fördel
Citera
2021-10-04, 17:11
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Jag gillar också 2,8r eftersom dom är så vardagskompatibla med bilkörning osv.
Priset är bra, bra att man kan dricka många iskalla utan att bli full. Borde finnas mer sorter !
Citera
2021-10-05, 18:20
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Också varit frälst i 2.8orna i många år då jag gillar att dricka öl pga smaken =)

Dessa döptes idag till smällare i och med att de lite starkare 3.5or kallas nödraketer ;D

Men vill slå ett slag för alkoholfri öl. Gärna noll procentig sådan. "A Ship Full Of Ipa" 0.0% har blivit en ny favorit. Den innehåller inget tillsatt socker som vissa andra alkoholfria öl förutom humle =)

Föredrar dock rumstempererad öl. Inte bara därför men det smakar mer också

Rumstempererad öl... Jag kanske gillar iskall för att dämpa smakerna något då?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Då är faktiskt lättölen godare om man gillar ölsmak o inte avser känna alkoholen. Dessutom jävligt gott till mat..

tänk en isande kall Pripps blå lättöl o en god smörgåstårta..då är man fan nöjd.
Måste testa pripps blå.. Länge sedan!

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Att kalla öl under 6% för starköl är helt befängt. I de flesta andra länder används liknande begrepp endast om man pratar om trappistöl, bock, imperial stout, DIPA/TIPA osv. Öl på 4-6% är helt enkelt bara öl och allt under 4% är lättöl.

Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Jag gillar också 2,8r eftersom dom är så vardagskompatibla med bilkörning osv.
Priset är bra, bra att man kan dricka många iskalla utan att bli full. Borde finnas mer sorter !
Hur många 2,8or kan man dricka innan man vågar sätta sig bakom ratten? 1,5st?
Citera
2021-10-05, 18:23
Medlem
Rauno1s avatar
Måste tillägga att jag idag för ovanlighetens skull känt mig tvungen att tillfälligt gå upp till 5,0or staköl för att lugna nerverna pga en situation jag befinner mig i just nu. Efter första ölen så kände jag att den fäster på lite väl, fick balansera ut med en 2,8a följt av ett rejält mål mat...Fortsättningen följer, har 2st 5,0 Crusovice i kylen och 1st 2,8%...får se hur den här kvällen slutar....Nerverna är nercoolade iaf
Citera
2021-10-11, 22:28
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Rumstempererad öl... Jag kanske gillar iskall för att dämpa smakerna något då?

Måste testa pripps blå.. Länge sedan!

Hur många 2,8or kan man dricka innan man vågar sätta sig bakom ratten? 1,5st?

Det är 3,5 cl 40% sprit i en 2,8% 50 cl

Klart ett par 2,8 or tar dig över gränsen det kan till och med ca 0.7% cider göra om du dricker jättemycket
Citera
2021-10-15, 23:48
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Emd Bräu 2,8% - godaste folkölen just nu?

Har gått igenom 2,8-ölsortimentet flertalet gånger och har nu insett att Emd Bräu 2,8% faktiskt är den godaste ölen som säljs. Finns på Willys och Hemköp.
Deras 3,5a smakar inte alls gott, men 2,8an har dom lyckats med.

Vad tycker ni om denna ädla dryck?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in