2021-10-04, 11:05
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det enda rimliga scenariot för hur detta skulle kunna vara ett dåd, är om chauffören i polisbilen själv, med mening, orsakat olyckan i syfte om att ha ihjäl Vilks, inklusive sig själv och sin kollega.
Alla andra alternativ är väl ändå väldigt långsökta och/eller invecklade?

ja det är ju inte alls långsökt att en säkerhetsvakt har levt otroligt nära vilks och vakter i åratal med mordlystna planer
Citera
2021-10-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
ja det är ju inte alls långsökt att en säkerhetsvakt har levt otroligt nära vilks och vakter i åratal med mordlystna planer

Det säger snarare mer om huruvida det som inträffat kan ha varit ett brott eller en olycka.
Citera
2021-10-04, 11:09
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Han var med i en bilolycka. Mikroskopiskt liten? Haha!

Chansen att det här skulle hända Lars Vilks, en person som inte ens kan handla på ICA utan polisbeskydd, är mikroskopiskt liten.

Man kan inte tro att allting är en slump. Det gör bara får.
Citera
Bannlyst
Citat:
Finns inte skottsäkra däck så du får nog drömma vidare.

Dagligen? Ren lögn.
Ja det händer som sagt, sist någon körde förbi i den farten var de stoppade av civil med draget vapen längre fram…

Din poäng var att det är normalt med 160 på motorväg. Inte att det existerar, och nej det är inte normalt men ja de existerar
Huruvida det finns skottsäkra däck eller ej vet jag inte, men specialfordon använder ofta punkteringssäkra däck fyllda med olika typer av plast och skumgummi för att inte få punktering om någon skjuter på dem.

https://www.autoreportng.com/2019/12/bulletproof-tyres-the-truth-the-myth-and-the-fallacies.html
Citera
Medlem
PalleAnkas avatar
Någon som vet var det kan vara för bilmodell? Enligt polisen väger den fyra och ett halvt ton?? Det är ganska mycket rörelseenergi i 160 km/h

Det verkar ju galet vårdslöst att framföra fordonet i sån hastighet.

Det ska ha varit en följebil med eskorten också.
Citera
2021-10-04, 11:10
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vad är du för en märklig figur?? du måste trolla?
Självklart finns det 1000 tals människor varje dag på motorväg i Sverige som kör typ 160.

Jag har aldrig sagt normalt, sluta ditt troll.

Stoppade med draget vapen?? har du nån diagnos eller?
Så din poäng var inte att det var ”normalt” med 160 på tom motorväg? Det var att det finns folk som ibland kör så fort?
Hur ska du ha det?

” Nej? E4 genom Småland är det inte mycket trafik på, 160 är ingenting.”
Citera
2021-10-04, 11:11
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Finns inte skottsäkra däck så du får nog drömma vidare.

Dagligen? Ren lögn.
Ja det händer som sagt, sist någon körde förbi i den farten var de stoppade av civil med draget vapen längre fram…

Din poäng var att det är normalt med 160 på motorväg. Inte att det existerar, och nej det är inte normalt men ja de existerar

Det är väldigt vanligt. Många av mina vänner brukar ligga i 160-180. Jag kör däremot sällan över 120. Åker du mellan Stockholm - GBG så är det väldigt ofta minst 160.
Citera
2021-10-04, 11:12
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Chansen att det här skulle hända Lars Vilks, en person som inte ens kan handla på ICA utan polisbeskydd, är mikroskopiskt liten.

Man kan inte tro att allting är en slump. Det gör bara får.

Dette EXAKT lika stor sannolikhet att Lars råkar ut för en olycka som du och jag varje gång han sätter sig i en bil. Påstå skit utan uppbackning gör bara hjärndöda klnspirationshoror.

Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Huruvida det finns skottsäkra däck eller ej vet jag inte, men specialfordon använder ofta punkteringssäkra däck fyllda med olika typer av plast och skumgummi för att inte få punktering om någon skjuter på dem.

https://www.autoreportng.com/2019/12/bulletproof-tyres-the-truth-the-myth-and-the-fallacies.html

Ja punkteringssäker. Stor skillnad mot skottsäker.
Citera
2021-10-04, 11:12
Medlem
tror inte på slumpen när det gäller viktiga /stora händelser,allt som statsmakterna har sagt dom senaste 30-40 åren är i princip osant eller tvärtom verkligheten
Citera
2021-10-04, 11:13
Medlem
Citat:
Säger att jag åker E4 i Småland flera timmar om dagen och du frågar om jag är ovan på motorväg?

DU kanske kör i 160 och tycker det är normalt, det förändrar inte det faktum att det inte är det och att ytterst få kör så fort.

Jag plöjer också en del på E4:an. Jag skulle säga att den stora massan ligger 20-30 km/Tim över hastighetsbegränsningen. Vid 2+1 är hastigheter runt 120-130 ganska vanligt. 160 km/Tim i en modern och bra bil och en tränad förare är i min värld inte särskilt uppseendeväckande.

Tycker att en ordentlig utredning är befogad
Citera
2021-10-04, 11:15
Bannlyst
Citat:
Dette EXAKT lika stor sannolikhet att Lars råkar ut för en olycka som du och jag varje gång han sätter sig i en bil. Påstå skit utan uppbackning gör bara hjärndöda klnspirationshoror.

Ja punkteringssäker. Stor skillnad mot skottsäker.
Vad skulle det ha för betydelse om en kula kan gå igenom men inte punktera eller om den inte kan gå igenom? Resultatet är detsamma: bilen fortsätter rulla utan problem.

Med det sagt, så tror jag definitivt inte att någon har skjutit sönder däcken som vissa här verkar tro.
Citera
2021-10-04, 11:16
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
nej det finns det inte och många som kör i den hastigheten slutar oftast i en liksäck.

160 km/h är inte särkilt fort idag. Moderna bilar klarar av 200 km/h som ingenting. 200 km/h på Autobahn är vanligt och då finns det fortfarande gott om bilar som kör snabbare än så.

Men, 4.5 ton och 160 km/h är något helt annat. Det är myket fort för en sådan bil. Bilen var antagligen extra bepansrad vilket innebär att tyngdpunkten blir extra hög och vägegenskaperna ännu sämre än den bil de har utgått ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in