2021-10-04, 07:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Muslimerna fick honom till slut... jag LOVAR att de är en inkvoterad babbing som körde. Vila i frid, Lars.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har man fått namn på poliserna som körde?

Är det invandrare så tror jag du har rätt. De hamnar ju i paradiset när de mördar och begår självmord och att dö när de mördar Lars Vilks måste ju vara höjden av jihad.

Namn på poliserna måste ut.

Lugna ner dig, polisernas namn kommer givetvis publiceras, vilket alltid sker när någon dör i tjänsten.
Era vilda konspirationsteorier kommer visa sig osanna, som vanligt, trots FelFulElaks löfte.

Det fanns som bekant en stor hotbild mot Vilks, men hittills finns inget som talar för att det inte skulle vara en olycka.

RIP Lars Vilks, en person med integritet i verklig opposition.
Senast redigerad av Enterprise 2021-10-04 kl. 07:20.
Citera
2021-10-04, 07:18
Medlem
DoktorNos avatar
Undrar hur mycket skattepengar Vilks kostat svenska folket? De flesta konstnärer kan inte leva på försäljningen av det de skapar utan de lever på det allmänna som socialfall. Har man sen personskydd 24/7 i ett antal år så blir det jävligt dyrt. Nu slipper vi i alla fall den utgiften.

Det enda positiva med Vilks är att han retade upp muslimerna men i övrigt var han i mitt tycke en ointressant konstnär.
Citera
2021-10-04, 07:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Kungafamiljen får det också. Ja du är rätt ute, konstnärer kan inte få en livvakt från Säpo. Däremot finns det lägre beskydd som kallas säkerhetsskydd men det ges till
de som riskerar sabotage så som myndigheter.

Däremot var det nyss för mig att vanliga poliser agerar livvakter, men men man lär sig något nytt varje dag.
Vanliga och vanliga. Det finns en personsäkerhetsgrupp inom Polismyndigheten som tar hand om fall som dessa.
Citera
2021-10-04, 07:20
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Ett besök på Nimis skulle kunna få dig att ändra uppfattning. Det han har åstadkommit på den där stranden är onekligen konst. Stor konst var det också när han lyckades undankomma rivning genom att ge ut bygget (mååånga kvadratmeter trä) som bok och ge varje planka ett sidnummer. Lars Vilks var konstig. Han var rättshaverist. Jag betvivlar att han var antisemit men det finns det säkert folk som gör gällande i och med rondellhunden. Han gillade yttrandefrihet.

Han var konstnär. Definitionen av stor är inte självklar, men om vi definierar stor som i hur många som kände till hans namn så var han utan tvekan stor. Han har skapat världsrubriker många gånger om.

Om definitionen av stor är "hur fin hans konst är" så är det omöjligt att bedöma objektivt. Vi har alla våra uppfattningar om vad som är vackert och inte.

Om du med stor avser teknisk skicklighet så vill jag nog hävda att Nimis bör ha krävt viss fingerfärdighet och estetisk känsla. Det är dock inte duk och pensel, men måste det vara det? Han var dessutom en skicklig provokatör; en annan form av konst.

Om det inte framgår av ovan tycker jag att du har fel.

Jag har aldrig hört att han var antisemit. Har han gjort några sådana uttalanden?
Citera
2021-10-04, 07:22
Medlem
Jag har haft förmånen att träffa Lars vid två tillfällen under de två sista åren. Köpt tavlor av honom som han kommit ut och levererat själv. Konstig känsla när livvakterna kollade igenom huset och att sedan få en genomgång av konsten samt diskutera samhällsfrågor med honom i någon timme.

Ni som säger att han bara var en provokatör, det var nog hans främsta uppgift men långt ifrån den enda. Han var betydligt bättre påläst än väldigt många andra och hans tavlor håller faktiskt förvånansvärt bra klass och är otroligt mångsidig.

Ni som vill ha en Vilks på väggen ta kontakt med dödsboet så kanske det finns något kvar.

Se hans målningar här: https://thub.wordpress.com/

Tyvärr blir det inga fler tavlor och inga fler samtal nu

Vila i frid!
Citera
2021-10-04, 07:22
Medlem
L-Y-Fs avatar
Under de första tio sidorna var folk här inne rädda för att vänstern skulle gotta sig i hans död. Har inte sett det någonstans. Tvärtom.

Karin Olsson skriver fint på Expressen Kultur om Lars.

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/vilks-lurade-doden-fram-till-denna-dag/

Tragiskt! Vila i frid.
Citera
2021-10-04, 07:26
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lugna ner dig, polisernas namn kommer givetvis publiceras, vilket alltid sker när någon dör i tjänsten.
Era vilda konspirationsteorier kommer visa sig osanna, som vanligt, trots FelFulElaks löfte.

Det fanns som bekant en stor hotbild mot Vilks, men hittills finns inget som talar för att det inte skulle vara en olycka.

RIP Lars Vilks, en person med integritet i verklig opposition.

Finns mycket som talar för att det inte var en olycka. Det var en frontalkrock på en väg med mitträcke, en ljus, torr söndagseftermiddag. I bilen vet vi att det satt en mordhotad person.

Vi vet inte vem som körde. Var det en självmordsterrorist? En muslim som ville bli martyr? Allt vi vet är att en polis körde.
Citera
2021-10-04, 07:27
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Undrar hur mycket skattepengar Vilks kostat svenska folket? De flesta konstnärer kan inte leva på försäljningen av det de skapar utan de lever på det allmänna som socialfall. Har man sen personskydd 24/7 i ett antal år så blir det jävligt dyrt. Nu slipper vi i alla fall den utgiften.

Det enda positiva med Vilks är att han retade upp muslimerna men i övrigt var han i mitt tycke en ointressant konstnär.

Det var inte Vilks som kostade oss pengar, det var de som hotade honom.

Till topic. Som några sagt tidigare så hade de som orsakat denna olyckan klivit fram i sådana fall.
Vi kommer att få en förklaring till hur olyckan gått till, oroa er inte.
Citera
2021-10-04, 07:28
Medlem
Tragisk ironi att det var det egna beskyddet som fick honom till slut. Är det nån riktad attack borde avsändaren ge sig till känna, oavsett måste det utredas noga.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Under de första tio sidorna var folk här inne rädda för att vänstern skulle gotta sig i hans död. Har inte sett det någonstans. Tvärtom.

Karin Olsson skriver fint på Expressen Kultur om Lars.

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/vilks-lurade-doden-fram-till-denna-dag/

Tragiskt! Vila i frid.

Muslimerna på twitter skriver bla att de ska pissa på hans grav. Men de är kanske inte vänster.
Citera
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vanliga och vanliga. Det finns en personsäkerhetsgrupp inom Polismyndigheten som tar hand om fall som dessa.

Jag skrev det för att man inte skulle tro det var Säpo jag pratade om.
Citera
2021-10-04, 07:29
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Muslimerna på twitter skriver bla att de ska pissa på hans grav. Men de är kanske inte vänster.
De är väl antagligen islamister som skriver det. Länka gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in