2021-10-04, 06:56
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Hur kan man bli så arg att man vill ha ihjäl någon bara för att man ritat en teckning? Jag tycker muslimer är fruktansvärt naiva varelser på jorden och jag beblandar mig med dom så lite det bara går.
Citera
2021-10-04, 06:56
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Lite ot och inte riktigt ok men någon stor konstnär var han inte. https://www.google.com/search?q=lars+vilks+bilder&client=ms-android-samsung-gj-rev1&prmd=imnxv&sxsrf=AOaemvIiK97-gID084BgLAsi1YsDFyI4kg:1633323021569&source=lnms&t bm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjW1YO0-q_zAhXPwosKHXvYDVgQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=785& dpr=1.75
MSM hyllar honom som han vore Salvador Dali.. Han blev rikskänd av att ha tecknat en satirbild vilket gjorde att han provocerade en grupp religösa fanatiker.

Långt ifrån konstnär skulle jag vilja säga.
Citera
2021-10-04, 06:58
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Enligt trafikverket:
Citat:
Olycka med tungt fordon
Mycket stor påverkan
Tillfälliga begränsningar
Omledning: Följ vit/blå skyltning.
Vägen avstängd på grund av trafikolycka med flera fordon i höjd med Markaryd. Vägen beräknas öppna under måndagen.
E4 från Trafikplats Markaryd S (74) till Trafikplats Markaryd N (75) båda riktningarna i Kronobergs län (G)

Starttid: 2021-10-03 15:25
Sluttid: 2021-10-05 12:00
Uppdaterat: 2021-10-03 21:41
Enligt "NVDB" är det motorväg med 120 km/h som hastighetsgräns, mitträcke och viltstängsel (förutom nära Trafikplats Markaryd S).

Bild i Aftonbladet visar torrt väglag.

Med andra ord är det svårbegripligt att en olycka kan ha skett där.
Citera
2021-10-04, 07:00
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Lite ot och inte riktigt ok men någon stor konstnär var han inte. https://www.google.com/search?q=lars+vilks+bilder&client=ms-android-samsung-gj-rev1&prmd=imnxv&sxsrf=AOaemvIiK97-gID084BgLAsi1YsDFyI4kg:1633323021569&source=lnms&t bm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjW1YO0-q_zAhXPwosKHXvYDVgQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=785& dpr=1.75

Ett besök på Nimis skulle kunna få dig att ändra uppfattning. Det han har åstadkommit på den där stranden är onekligen konst. Stor konst var det också när han lyckades undankomma rivning genom att ge ut bygget (mååånga kvadratmeter trä) som bok och ge varje planka ett sidnummer. Lars Vilks var konstig. Han var rättshaverist. Jag betvivlar att han var antisemit men det finns det säkert folk som gör gällande i och med rondellhunden. Han gillade yttrandefrihet.

Han var konstnär. Definitionen av stor är inte självklar, men om vi definierar stor som i hur många som kände till hans namn så var han utan tvekan stor. Han har skapat världsrubriker många gånger om.

Om definitionen av stor är "hur fin hans konst är" så är det omöjligt att bedöma objektivt. Vi har alla våra uppfattningar om vad som är vackert och inte.

Om du med stor avser teknisk skicklighet så vill jag nog hävda att Nimis bör ha krävt viss fingerfärdighet och estetisk känsla. Det är dock inte duk och pensel, men måste det vara det? Han var dessutom en skicklig provokatör; en annan form av konst.

Om det inte framgår av ovan tycker jag att du har fel.
Citera
2021-10-04, 07:01
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
MSM hyllar honom som han vore Salvador Dali.. Han blev rikskänd av att ha tecknat en satirbild vilket gjorde att han provocerade en grupp religösa fanatiker.

Långt ifrån konstnär skulle jag vilja säga.

Han var redan rikskänd, för oss som är lite äldre. Händelsen du beskriver gjorde honom världskänd.
Citera
2021-10-04, 07:03
Medlem
eliizars avatar
Snälla kan denna tråd handla om trafikolyckan och inte att var tredje postare skriver vad de tycker om hans konst.
Citera
2021-10-04, 07:04
Medlem
Mr1931s avatar
Så här går det när vi tvunget ska kvotera in invandrare och muslimer i svenska poliskåren. En fanatiker senare så har två oskyldiga fått sätta livet till.

Svenskar är inte längre säkra ens under polisbeskydd i Sverige.
Citera
2021-10-04, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Det kändes som jag fick ett knytnävsslag i ansiktet när jag läste rubriken i Expressen.
Nej! Inte Lars!
Fick islamistjävlarna honom till sist?
Sorgen och ilskan gör det omöjligt att hålla tårarna tillbaka.
Sorgen över hur han tvingades leva sitt liv, och ilskan över alla rädda hycklare som vänt honom ryggen, men som nu kliver fram och hyllar honom.

Lars var något så ovanligt som en tuff och rakryggad svensk.
Nu är han borta.
Många gamsvenskar känner sig nog skamsna idag.
Samtidigt som en hel del nysvenskar firar och jublar.

Troligtvis berodde Lars död på att polisbilens bogvisir lossnade.

Vila i frid Lars Vilks.

Nejdå. PK kanske till och med vågar fira lite ikväll. "Luften i Sverige har blivit lättare att andas... o. s. v."
Citera
2021-10-04, 07:06
Medlem
FetFulElaks avatar
Muslimerna fick honom till slut... jag LOVAR att de är en inkvoterad babbing som körde. Vila i frid, Lars.
Citera
2021-10-04, 07:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Muslimerna fick honom till slut... jag LOVAR att de är en inkvoterad babbing som körde. Vila i frid, Lars.

Har man fått namn på poliserna som körde?

Är det invandrare så tror jag du har rätt. De hamnar ju i paradiset när de mördar och begår självmord och att dö när de mördar Lars Vilks måste ju vara höjden av jihad.

Namn på poliserna måste ut.
Citera
2021-10-04, 07:17
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Lars Vilks bör hedras för hans arbete med att belysa vikten av yttrandefrihetsgrundlagen.
Citera
2021-10-04, 07:17
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Nu kan jag visserligen vara fel ute, men detta antagande att SÄPO har med Lars Vilks personskydd att göra har jag svårt att köpa. Jag har för mig att SÄPO enbart ger personskydd till riksdag och regering, medan privatpersoner såsom Vilks får det direkt av polisen. Eller har jag helt fel?

/AI

Kungafamiljen får det också. Ja du är rätt ute, konstnärer kan inte få en livvakt från Säpo. Däremot finns det lägre beskydd som kallas säkerhetsskydd men det ges till
de som riskerar sabotage så som myndigheter.

Däremot var det nyss för mig att vanliga poliser agerar livvakter, men men man lär sig något nytt varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in