2021-10-04, 00:22
Medlem
yz44s avatar
Olycka eller inte, frågan är av vilken orsak bilen bytte körbana.

Kanske en överarbetad trött förare som somnat vid ratten.

Tekniskt fel på bilen.

Yttre orsak (något på vägbanan osv.).

Bland de klart mindre troliga orsakerna finns attentat mot bilen alternativt självmordsförare.

Allmän reflektion, såg att någon skrivit att livvakten ofta kör snabbare än vad som normalt är tillåtet.
Finns det någon välgrundad orsak till det för annars är hög hastighet en riskfaktor i sig.
Citera
2021-10-04, 00:23
Medlem
Polis2010s avatar
Mycket osannolik olycka. Det är lätt att lossa på muttern till styrled eller styrstag. Sedan vid närmaste kurva i hög hastighet så lossnar den. Enkelt på Suv och Landrover att komma åt pga hög markfrigång. Rekommenderar vänster fram. Bilen viker sig. Tyngden och hastigheten gör så att bilen styr över på andra körbanan. Jag hoppas farbror blå kontrollerar sin andra kärra av samma märke. Om detta inte duger så kan spekulationen om att föraren har fått sin familj kidnappad och tvingats till detta fatala. Det kanske vi aldrig får veta. Hemligstämplas. Olycka är ju inte troligt.
Citera
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vi kan anta att det är Nilsson group som förstärkt bilen. Vet inte riktigt vad de ökar i vikt med, men på 2000-talet var det närmare 600kg extravikt i karossen/chassit. När det smäller så smäller det hårt
Nej, det är Land Rovers egna, fabrikstillverkade specialbilar. Range Rover Sentinel.
https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Solklart inside jobb , SÄPO gjorde sig av med två infiltratörer och Vilks samtidigt.
Allting utfördes av följebilen som detonerade en sprängladdning i Vilksbilen, som fick den att krocka med lastbilen.
Ännu en gång. Han har POLISSKYDD och inte SÄPO-skydd.
Om nu bilen exploderat, hur flyger den då över vägbanan och träffar den mötande lastbilen utan att någon ser det. Dessutom borde ju vägen där den flög tagit skada då all kraft måste varit riktad nedåt för att kunna lyfta. Hur löser POLISEN det? Smög de ut med kallasfalt direkt efter eller?
Citera
Medlem
ozyrecons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är garanterat RUN-FLAT däck på sådana där typer av bilar. Finns inte en chans i helvetet att dom åkt av vägen på grund av en punktering.

Det stämmer. Dom ska klara handgranter och ak47. Däcken är inte punkterbara, bilen är alltid tungt lastad då dom alltid har automatvapen och annan utrustning med i bilarna.
Citera
Medlem
Citat:
Den står ju i motsatt riktning. Hur skulle det kunna vara följebilen.
Den som är oskadad står i "Rätt" riktning för konvojen, den körde bara in vid sidan på vägen för att hjälpa kollegerna, olycksbilen passerade vajerräcket och smällde in i fronten på lastbilen som man ser har vikt sig till höger i färdriktningen och dragit med sig olycksbilen.

De omkomna är Poliserna en man och en kvinna samt Vilks, samtliga tre kunde inte tas ur olycksbilen för att den fattade omedelbart eld. Så är min situationsbild av läget.

Tilägg, det är som @ozyrecon skriver bilar med speciella egenskaper, dock klarar de ju inte frontalkrockar med en lastbil, och frågan är om de till och med är lägre överlevnadschanser i dessa bilar om en brand bryter ut för dörrarna är låsta under färd och det går inte att slå ut rutorna på dem. Jag tror det finns en nödutlösning för dörrarna gömt någonstans på bilen på hemlig plats, men det är inte säkert att dörrarna går att öppna för det med kraftigt krockvåld, eller om bilens elsystem är utslaget
Senast redigerad av scheele 2021-10-04 kl. 00:27.
Citera
Medlem
Prinzezzans avatar
Hände detta i en högerkurva (från Vilks och polisernas synvinkel)? Kan deras bil ha legat i vänsterfil på väg söderut, kört fort, kommit ner med hjulen (de vänstra, på deras bil) utanför vägbanan, fått kast, framdelen på bilen har rest sig, bilen har flugit över vajerräcket, givit sladd-spår i asfalten och frontalkrockat med lastbilen?
Citera
2021-10-04, 00:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Nej. Det finns inget man kan installera för att fjärrstyra en sån bil.

Att bilen är bepansrad talar till dess nackdel. Bepansringen gör inte bilen styv, den adderar bara vikt som man måste bromsa upp i händelse av en kollision.
Har man inte förstärkt krockbalkar så är krockskyddet förmodligen sämre än en standardmodell av bilen.

Jag misstänker att man inte köper en bil som är bepansrad men tål inte en krock bättre än en mopedbil. De anpassar ju bilen med förmodligen värre motor för att klara vikten och då känns det orimligt att de har vanliga balkar.
Citera
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, det är Land Rovers egna, fabrikstillverkade specialbilar. Range Rover Sentinel.
https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html
Citat:
Nej. Det är förmodligen Land Rover som förstärkt bilen.
Bekräftat att det är en Land rover som de kört i alltså? De väger då 4,5ton om jag ska tro artikeln jag hittade.

Skaplig jävla vidunder till bil.
Citera
Medlem
Hoaxwatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Solklart inside jobb , SÄPO gjorde sig av med två infiltratörer och Vilks samtidigt.
Allting utfördes av följebilen som detonerade en sprängladdning i Vilksbilen, som fick den att krocka med lastbilen.

Måste vara så! Kommer det en dokumentär senare tror du, om vad som hände just den dagen? Och vilka var de två poliserna i bilen egentligen? Mycket skumt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murx
Så muslimer begår inte självmordsattentat? Är det vad du menar?
Jag förstår fortfarande inte vad du vill komma fram till. Har vi inte läst och hört och sett förut, eller är du ute efter bekräftelse på ditt argument. Eller förlåt, dina scenario?

Jag har inte någonstans påstått att det inte begås självmordsattentater. Jag tror att detta var en ren och skär olycka. Att det var just vilks som satt i bilen, ja. Någongång måste han ju dö. Av corona. Hjärtattack. Olycka. Flygkrasch... whats so ever. Skulle det då vara att en muslim medvetet smittade han med corona? Eller att läkaren var muslim och inte gav honom vård? Eller att kaptenen var muslim och kraschade med mening.

De var en gammal gubbe. Han skulle på ett eller annat sätt dött inom 5-10år max. Naturlig död elr onaturlig.

Återstår att se. Spontant tror jag att sverige och media hade älskat att ha rubriker om att detta är ett attentat mot yttrandefriheten och inte tysta ner det, om det nu hade varit ett attentat
Citera
2021-10-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Mycket osannolik olycka. Det är lätt att lossa på muttern till styrled eller styrstag. Sedan vid närmaste kurva i hög hastighet så lossnar den. Enkelt på Suv och Landrover att komma åt pga hög markfrigång. Rekommenderar vänster fram. Bilen viker sig. Tyngden och hastigheten gör så att bilen styr över på andra körbanan. Jag hoppas farbror blå kontrollerar sin andra kärra av samma märke. Om detta inte duger så kan spekulationen om att föraren har fått sin familj kidnappad och tvingats till detta fatala. Det kanske vi aldrig får veta. Hemligstämplas. Olycka är ju inte troligt.

Polisen kommer inte utreda denna olycka. Bara utåt sett på pappret.
Detta var attentat. Offentliggör man det blir det ett jävla liv. Lättast och enklast att avskriva det hela som "olycka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in