2021-10-04, 00:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Kolla in detta:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOKpoM/kunstneren-lars-vilks-75-doede-i-ulykke

I videon ser man tydligt att det står en civil polisbil av märke Land Rover - Range Rover på motsatt sida som olyckan inträffade på. Jag gissar att detta måste vara följebilen.

Efter en snabb googling på "armoured range rover" dyker detta upp:
https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html

Denna bil ser identisk ut med bilen på filmen. Om vi antar att detta faktiskt är följebilen borde Vilks inte åkt i en sämre bil. De ser väldigt nya ut. Kan det ha installerats någon enhet i samband med tillverkningen som fjärrstyrt bilen över på motsatt körbana rakt igenom mitträcket?

Dessutom filmar de även på ett bilvrak i början av filmen. Den ser helt mosad ut. Kan en så bepansrad bil som detta ska ha varit ta så mycket stryk av en krock? I mina ögon ser det ut som något har detonerat. Dessutom ska det finnas uppgifter på en orimligt hög smäll vid krocken. Kan bilen varit riggad med någon typ av bomb också?

Nej. Det finns inget man kan installera för att fjärrstyra en sån bil.

Att bilen är bepansrad talar till dess nackdel. Bepansringen gör inte bilen styv, den adderar bara vikt som man måste bromsa upp i händelse av en kollision.
Har man inte förstärkt krockbalkar så är krockskyddet förmodligen sämre än en standardmodell av bilen.
Citera
2021-10-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utrotamuslimer
Hört talas om självmordsattentat?
Med rättsväsendets vidöppna dörrar för Iranska spioner och annat islamistiskt smuts så ska du inte va förvånad.
Du drar helt två olika historier oberoende av varandra parallelt. Sluta förvirra folk och snacka massa skit ..

Som att säga mannen i stockholm tog en lastbil och körde på folk. Denna lastbilsförare var nog en utav hans vänner. 🤦🏽‍♀️

Komiskt att man försökte döda honom på alla möjliga vis och att hans död till slut blev att bli bränd i en bil.

Beklagligt att polisernas liv strök med vilks.
Citera
2021-10-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag körde På E4 idag från Jönköping.
Jag kör bil varje dag.

Mycket dåliga vägar. Ojämnt. Svart asfalts fläckar som är hala när de regnar på dem, döda djur som inte tas bort.

Sverige har sämsta vägarna i väst Europa

Vid Markaryd, där olyckan hände, är E4 riktigt bra. Det är efter Ljungby som det blir skit. 2+1 innan Ljungby är inte så lyckad heller.
Citera
2021-10-04, 00:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
För att det är statistiskt osannolikt. Även om man inte kan utesluta det så med tanke på de låga dödstalen i trafiken är det mycket osannolikt att Lara Vilks skulle dö i en random trafikolycka.
Varför är det så viktigt för dig att det "bara" var en trafikolycka så att du går till personligt angrepp på de som inte håller med dig?

Är det statistiskt större chans att han blev mördad tillsammans med två poliser än att det var en olycka?
Citera
2021-10-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murx
Har vi identiteterna på poliserna ännu? I så fall, vad har du för källa?
Nej jag påstår ingenting. Jag läser i tidningen om en olycka. Jag svarade enbart på din kommentar om självmordsbombare och om islam. Dina slutsatser. Inte mina.
Citera
2021-10-04, 00:15
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
verkar som det brann på vagen, var det en tankfordon eller nåt.
Vi kan anta att det är Nilsson group som förstärkt bilen. Vet inte riktigt vad de ökar i vikt med, men på 2000-talet var det närmare 600kg extravikt i karossen/chassit. När det smäller så smäller det hårt
Citera
2021-10-04, 00:16
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Se själv på bilderna. Range Rovern till vänster är förmodligen följebilen.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOKpoM/kunstneren-lars-vilks-75-doede-i-ulykke

BMWn till Höger, intill Brandbilen, var hör den hemma, är inte detta följebilen??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så vad var det för person som satt "bakom förarsätet" förutom Vilks, då?
Kommer väll fram förr eller senare. Ska vi invänta vad polisen hade för trosuppfattning innan det kan ta fart igen hurvida han dog och varför ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Man undrar lite hur statistiken ser ut och hur vanligt det är att bilar börjar brinna vid en kollision.
Jag skulle kunna tänka mig att det blivit vanligare med bilar fyllda med en massa litium batterier men tror detta var en ren bensinbil.
Denna olyckan kommer det ifrågasättas/konspireras mycket om allt från varför olyckan inträffade till att bilen hackats för att orsaka olyckan, jag är tveksam till att några detaljer om lyckan kommer att presenteras mer en an generell svepande förklaring.

Det är inte helt ovanligt att bilar börjar brinna vid krock, alla som har hängt på sidor som t.ex. Liveleak eller Kaotic vet detta. Skiter i vad Mythbusters säger, det händer titt som tätt oavsett vad de påstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Nej jag påstår ingenting. Jag läser i tidningen om en olycka. Jag svarade enbart på din kommentar om självmordsbombare och om islam. Dina slutsatser. Inte mina.
Det är inte slutsatser din idiot. Vi vet inte mycket än. Jag föreslår möjliga scenarion.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2021-10-04, 00:16
Medlem
Teorier som handlar om annat än olyckan (”Mord”, ”Det var SÄPO”, ”Vilks lever”, ”Föraren var muslim” etc etc) diskuteras i denna tråd: (FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?

Den här tråden handlar om olyckan, och inte om hur Lars Vilks var som person, om hur media kommenterar, om hur den ene eller den andre firar Vilks död etc.

Detta är forumet Olyckor och Katastrofer, inte något politik-, religions- eller invandrings/integrationsforum.

Det kommer att delas ut många varningar.

De som hotar andra användare riskerar avstängning.

/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2021-10-04 kl. 12:07.
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Du kan kolla upp PBS247 och ZAZ486. Det är dessa två som används för att transportera Vilks, bland annat.

4 ton tjänstevikt (4035 kg). 250 kW och en topphastighet på 177 km/h.
Så omkring 4,2 ton med två passargerare och lite packning.

Intressant med toppfarten också.

Tack för bra info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in