2021-10-03, 22:32
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så allt kokar ner till att delarna utsatts för värme - vilket med sannolikhet skede när de skars loss från vraket... Så det saknar egentligen betydelse i alla avseende.
Ja såklart, du har löst vad en expert på området har noll koll på. 👍🏻
Citera
2021-10-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Delar hon undersökt var nära punkten de identifierat som där detonation bör skett, inte nödvändigtvis på den sidan vi ser på? (Dvs utsidan)
Lite oklart vad du menar
Min poäng är att det verkar som att sidan med det hon kallar "Heat affected zone" var på insidan och det hon kallar "Unaffected microstructure" var på utsidan när den dubbelvikta metalldelen var intakt och inte dubbelvikt.
Enligt explosionshypotesen satt har en sprängladdning detonerat på utsidan av visirbotten
Senast redigerad av Prudent 2021-10-03 kl. 22:42.
Citera
2021-10-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bilderna i JAIC från filmingen oktober 3-4 (?) är betydligt bättre och i färg. Har tyvärr inte någon länk till denna film. Men nej, bottenlåset är inte söndersprängt i sig. Däremot kan man givetvis argumentera att det slitits sönder för att bogvisiret sprängts uppåt och pss dragit sönder låsöronen i förpiken. Frågan ör hur det sker utan att också buckla eller bränna förpiksdäck och delarna till bottenlåset (bogvisiret vilade med sin botten mot en kontaktyta på förpiksdäcket, där bottenlåset också fanns).

Men vi borde få mer UHD-film från HK 2021 snart, det vi såg i fredags var bara första filmen. De filmade förskeppet också.

Ja precis, dom filmerna borde komma inom kort. Förhoppningsvis redan i veckan!
Citera
2021-10-03, 22:42
Medlem
Är det inte väldigt märkligt att TV4 som hade avtal med Estniska expeditionen och sände flitigt inslag i början av dykningarna helt verkar ha upphört rapportera efter det att de nya hålen uppdagades? Helt tyst även i stadspressen Expressen & Aftonbladet kring nya hålen samt bogvisirets nya teorier. Hur är det möjligt och vilka har beordrat dem till tystnad?
Citera
2021-10-03, 22:45
Medlem
Vilken dykning är denna film från?
Någon som vet om det finns mer material?

https://youtu.be/WMK_4mbJgDM
Citera
2021-10-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Lite oklart vad du menar
Min poäng är att det verkar som att sidan med det hon kallar "Heat affected zone" var på insidan och det hon kallar "Unaffected microstructure" var på utsidan när den dubbelvikta metalldelen var intakt och inte dubbelvikt.
Enligt explosionshypotesen satt har en sprängladdning detonerat på utsidan av visirbotten

Ne, jag tror de flesta misstänker att flertalet små detonationer skett vid nyckelpunkter på insidan ( fästen osv), sådana fästen är det som legat i Karlskrona efter att ett finskt företag undersökt, och allt blivit hemligstämplat.

Notera att Ine t.o.m. Konstaterar att det varit två detonationer, en på vardera sida av en del (!)
Citera
2021-10-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Är det inte väldigt märkligt att TV4 som hade avtal med Estniska expeditionen och sände flitigt inslag i början av dykningarna helt verkar ha upphört rapportera efter det att de nya hålen uppdagades? Helt tyst även i stadspressen Expressen & Aftonbladet kring nya hålen samt bogvisirets nya teorier. Hur är det möjligt och vilka har beordrat dem till tystnad?

Jag funderar lite på samma. I mitt förra inlägg funderade jag också om jag är den enda som har problem med att logga in på scanpix.ee för att se bilderna från Kurms expedition. (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)

En hypotes är förstås att någon försöker tysta Kurm&co, en annan att de kanske inte vill vara så transparenta som de först låtit påskina.
Citera
2021-10-03, 22:59
Medlem
De senaste artiklarna i både Expressen & Aftonbladet är från förmiddag 28 sept med film på det andra hålet. Därefter är det knäpptyst, fem dagar idag utan ett knyst kring det tredje hålet eller bogvisiret. Lever vi i Nordkorea?
Citera
2021-10-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Nej, det är uteslutet att det är värme vid avlägsnandet av delarna som hon observerat. Hon är medveten om hur sådant ser ut och hon är tydlig i sina slutsatser.

Jag vill påminna om att delarna initiellt avlägsnats för att analyseras av ett finskt företag.

Både vad de undersökt och deras resultat är hemligstämplat.
Hon får en jävligt bedräglig och ledande fråga om hon kan komma på något annat än en bomb som kan ha orsakat detta... Hon säger att hon inte kommer på något - men vem kommer på saker när de får en oförberedd fråga i ett sådan sammanhang. Notera att det inte ställs fre frågor och INGEN ANNAN får möjlighet att ställa frågor utan raskt vidare. Det är ju inget snyggt upplägg om man nu vill stoltsera med att vara öppen för alla scenarion.
En vettigare fråga hade varit om exempelvis en skärbrännare, termisk lans, bandsåg (för att skapa snittet de undersökt) skulle kunna orsaka dessa förändringar. Men en sådan fråga hade ju slagit undan benen för teorin.
Citera
2021-10-03, 23:10
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Hon får en jävligt bedräglig och ledande fråga om hon kan komma på något annat än en bomb som kan ha orsakat detta... Hon säger att hon inte kommer på något - men vem kommer på saker när de får en oförberedd fråga i ett sådan sammanhang. Notera att det inte ställs fre frågor och INGEN ANNAN får möjlighet att ställa frågor utan raskt vidare. Det är ju inget snyggt upplägg om man nu vill stoltsera med att vara öppen för alla scenarion.
En vettigare fråga hade varit om exempelvis en skärbrännare, termisk lans, bandsåg (för att skapa snittet de undersökt) skulle kunna orsaka dessa förändringar. Men en sådan fråga hade ju slagit undan benen för teorin.
Du tänker att hon tagit sig dit utan att pratat med LÅ innan eller för den delen veta vad han pysslar med? Och att han då sätter henne på pottkanten?
Angående frågor så hade dom frågestund efter presskonferensen där journalister fick ställa frågor där Ida fick frågor som hon besvarade.
Citera
2021-10-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Jag funderar lite på samma. I mitt förra inlägg funderade jag också om jag är den enda som har problem med att logga in på scanpix.ee för att se bilderna från Kurms expedition. (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)

En hypotes är förstås att någon försöker tysta Kurm&co, en annan att de kanske inte vill vara så transparenta som de först låtit påskina.
Jag var inloggad för en stund sen. Prövade logga ut och kommer inte in nu...
För en timme sen var det inget nytt på Scanpix sedan filmen med datum 30/9 (hål #3?)

Undersökningen på plats är avslutad sedan flera dagar.

30/9 gick RS Sentinel precis hela dagen i ett mönster som förväntat vid sonarscanning (sträckte sig ca 5 km väster och öster om vraket) så det lär inte ha gjorts någon mer ROV-filmning då och på kvällen i direkt förlängning till scannerkörandet stävade de österut och har nu passerat genom Kiel-kanalen
Allt enligt historik på Ship Radar 24

Har TV4 haft exklusiv tillgång eller har de köpt material från Postimees som väl hade sändningsrättigheterna?
Senast redigerad av Prudent 2021-10-03 kl. 23:25.
Citera
2021-10-03, 23:14
Medlem
Citat:

För att det är helt omöjligt att en skärbrännare orsakar sådana spår?
Hon gör sin bedömning med sin expertis att hon inte kan förmå sig komma på något annat än att en detonation orsakat spåren.

Jag tycker du vänder resonemanget åt helt fel håll. Men det kan vara så att du inte har något förtroende för hennes expertis och erfarenhet, medan jag har det. Därav drar vi då helt olika slutsatser.

Inga fler ville ställa frågor, därför blev det inga fler frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in