2021-10-03, 10:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Många av dessa uppgifter är betydelselösa för hans skuld/oskuld. Att han eventuellt noterat ambulansen är på hans pluskonto. Hans medverkan vid vändningen till framstupa sidoläge är nog en lögn.

Betydelselösa kan man kanske påstå om man lätt vill bli av med dessa.
Jag ville dels peka på att det är många uppgifter och sätter vi sedan epitetet GM på SE, så blir det redan här många lögner.

Den lögnen du vill lyfta fram går inte ens den att med säkerhet beslå honom för.
Och sån tur han(som GM) har att flera ändå vände Palme i framstupa sidoläge. (För just att "flera" ombesörjer detta är också en del av hans sk. lögn....)
Citera
2021-10-03, 10:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag tror att SE rörde sig utanför Grand mellan ca 22:50 och 23:10. Han hade fått för sig att LOP's film slutade tidigare. De sista personerna han ser i vestibulen är Storhök och Korhonen, när de avlägsnat sig (precis innan Bröderna Mozart-utsläppet), ger SE upp, återvänder till Skandia, byter jacka mot rock på sitt kontor, tar en trappa ner och stämplar ut.

... och du tänker att SE vet exakt vart makarna Palme tagit vägen?
Ljuger om Tunnelbanan till väktarna och tar Sveavägen norrut istället för att av en slump hamna i knät på Palme?

Troligt?
Citera
2021-10-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag ville dels peka på att det är många uppgifter och sätter vi sedan epitetet GM på SE, så blir det redan här många lögner.

Den lögnen du vill lyfta fram går inte ens den att med säkerhet beslå honom för.
Och sån tur han(som GM) har att flera ändå vände Palme i framstupa sidoläge. (För just att "flera" ombesörjer detta är också en del av hans sk. lögn....)

Fast du måste väl hålla med om att flera av uppgifterna är oväsentliga för att fastslå om han är skyldig eller oskyldig? Jag säger att jag TROR att han ljuger om att han varit med om att vända på Palme. Som du bör notera håller jag med om att det finns flera saker som pekar på att han är ett vittne, och det har jag också sagt hundratals gånger. Däremot tycker jag att det INTE är styrkt.
Citera
2021-10-03, 10:38
Medlem
Citat:

Finns det någonting som du anser att SE ljuger om? Eller är hans historia sann från början till slut?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-03 kl. 10:41.
Citera
2021-10-03, 10:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Fast du måste väl hålla med om att flera av uppgifterna är oväsentliga för att fastslå om han är skyldig eller oskyldig? Jag säger att jag TROR att han ljuger om att han varit med om att vända på Palme. Som du bör notera håller jag med om att det finns flera saker som pekar på att han är ett vittne, och det har jag också sagt hundratals gånger. Däremot tycker jag att det INTE är styrkt.

Klart att man inte kan säga bu eller bä i skuld frågan. Vad är din poäng med att påstå denna självklarhet?

Det du säger "hundratals ggr" är en sak. Hur du sedan agerar är i flera fall nåt helt annat , vilket sannolikt är orsaken till att du hela tiden måste upprepa dig.
Citera
2021-10-03, 10:57
Medlem
Citat:
Klart att man inte kan säga bu eller bä i skuld frågan. Vad är din poäng med att påstå denna självklarhet?

Det du säger "hundratals ggr" är en sak. Hur du sedan agerar är i flera fall nåt helt annat , vilket sannolikt är orsaken till att du hela tiden måste upprepa dig.

Min poäng är just att mycket av det han säger är betydelselöst för skuldfrågan.

"Hur du sedan agerar är i flera fall nåt helt annat"

Jag vet inte hur man ska agera för att du ska bli nöjd, skrev nyligen ett inlägg med flera punkter som är till fördel för SE. Hur agerar du? Öppet och kritiskt till det SE säger?

"Klart att man inte kan säga bu eller bä i skuldfrågan"

För att använda dina ord så säger ditt agerande något helt annat.
Citera
2021-10-03, 11:00
Medlem
Är alla här ense om att SE ljuger om att han inte lämnat Skandia under kvällen?
Citera
2021-10-03, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur tar han sig in på Skandia igen då, efter att ha varit vid Grand? Var man inte tvungen att dra kortet?

(Han kunde knappast känna till att de som jobbade i butiken inte hade stängt den där dörren.)

Går inte Skandiamannen-teorin ut på att det är ett spontandåd? Men här scoutar han alltså sina offer?

Men om det nu är planerat, varför medtar han då en handledsväska på färden?

Och visar upp sig i full prakt inför väktarna, strax innan ...

Det fanns ett antal dörrar och möjligheter enl säkerhetspersonal, etc att ta sig in bakvägen på huset utan att dra kort (eller bli sedd) , fanns en viss nyckel de anställda hade. Organisationen Stay Behind lär också ha haft en dörr på baksidan av Skandia.

Min teori är att mordet planerades drygt två timmar innan. Med SE som GM ser han Palme utanför bion ca 21. En dörr på baksidan av Skandiahuset står öppet 22:35 till 23:22. Det lär ha varit Lennart från en grannbutik som lastade varor genom den olarmade dörren. SE smet ut på baksidan ca 22:40, med vapnet iklädd blå längre jacka, planen är att skjuta LOP utanför bion. SE tror att filmen sluter 22:50 till 23:05. De sista han ser komma ut, och röra sig i foajén, är de yngre kvinnorna Storhök och Korhonen. När även de lämnar biografen (ca 23:10) stirrar SE in en sista gång mot bion och letar. Det är tomt. Han ger upp och återvänder till Skandia (tar bakvägen), klockan när han är tillbaka uppe på kontoret borde vara ca 23:15. Han tar då på sig "gå hem"-rocken, har vapnet i ett hölster på höger sida, tar trappan ner, byter några artighetsfraser i språnget med väktarna.
Citera
2021-10-03, 11:45
Medlem
matsqqs avatar
Det som ändå är oerhört intressant med SE jämfört med andra misstänkta såsom CP och CA är att vi vet en hel del om vad han gjorde dagarna efter mordet ...

Skulle vilja se en tidslinje och sammanställning på EXAKT vad som kommit ut i media och vad SE sagt och gjort (excel-ark med åtminstone tre kolumner - "datum" , "media säger", "SE säger", gärna någon kolumn för analys också även om den kan tendera att bli färgad av analytikerns åsikter )...

Naturligtvis har TP och andra säkert gjort mycket i det avseendet, men just alla delar i den informationen kanske inte är publika/offentliga .

Även det här med vad veckopendlaren säger (då kan man ju notera att det är "hörsägen" för att blidka e-i-e) och där kan man ju hålla två datum öppna om "blånekarna" och "SEktmedlemmarna" är oense ..

Försök till objektivitet åtminstone ...

När jag blir pensionär och har lika mycket tid som "MOPspanaren" att lägga på detta skall jag göra det och lösa mordet - ni får hålla ut tills dess ...
Citera
2021-10-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det fanns ett antal dörrar och möjligheter enl säkerhetspersonal, etc att ta sig in bakvägen på huset utan att dra kort (eller bli sedd) , fanns en viss nyckel de anställda hade. Organisationen Stay Behind lär också ha haft en dörr på baksidan av Skandia.

Min teori är att mordet planerades drygt två timmar innan. Med SE som GM ser han Palme utanför bion ca 21. En dörr på baksidan av Skandiahuset står öppet 22:35 till 23:22. Det lär ha varit Lennart från en grannbutik som lastade varor genom den olarmade dörren. SE smet ut på baksidan ca 22:40, med vapnet iklädd blå längre jacka, planen är att skjuta LOP utanför bion. SE tror att filmen sluter 22:50 till 23:05. De sista han ser komma ut, och röra sig i foajén, är de yngre kvinnorna Storhök och Korhonen. När även de lämnar biografen (ca 23:10) stirrar SE in en sista gång mot bion och letar. Det är tomt. Han ger upp och återvänder till Skandia (tar bakvägen), klockan när han är tillbaka uppe på kontoret borde vara ca 23:15. Han tar då på sig "gå hem"-rocken, har vapnet i ett hölster på höger sida, tar trappan ner, byter några artighetsfraser i språnget med väktarna.

Återigen,i varje gärningsbeskrivning med SE i huvudrollen så måste det bortses från fakta och spekuleras helt fritt i för mordet centrala delar.
Enligt faktamaterialet som finns att tillgå så återkommer SE till Skandia omkring 20.10
Jag vidhåller å det bestämdaste att jag inte tycker att man kan förbise de uppgifter som lämnas av ALG 1986 för eventuella ändrade uppgifter som i sådant fall den dåvarande 84 åriga ALG helt plötsligt kommit på.För mig funkar det helt enkelt inte.Jag tillmäter de uppgifter som ALG lämnar 1986 en förkrossande större vikt än de som hon enligt TP lämnar år 2008.Jag finner dessutom denna vägning både naturlig och helt logisk.
I övrigt är allt tyvärr väldigt vilda spekulationer.Att SE överhuvudtaget befunnit sig vid Grand och fått syn på LOP motsägs av tidsaspekt,hans uppträdande i samband med utstämpling 23.19.00-23.19.59 samt alla övriga omständigheter runt och omkring SE som person.
Nu skall han helt plötsligt börjat använda sig av två jackor?En gå ut och dricka middag jacka och en gå hem rock/jacka.Det är utifrån material och övriga omständigheter helt osannolikt.Ingen har någonsin observerat dylikt innan eller efter dådet.
Det oöverstigliga problemet med vapen plus ammunition var för sig och framförallt i kombination kvarstår.Ingen har någonsin sett SE vara i närheten av endera.Det finns överhuvudtaget ingenting som pekar emot att SE ens rört vid ett vapen..än mindre en Magnum 357 dessutom laddad med speciell metal piercing ammunition.Materialet säger att han inte rört vid ett vapen sedan slutet på 50-talet.

Om närmast allt i materialet pekar år motsatt håll så bör man inte författa en gärningsbeskrivning som bygger på annat.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-03 kl. 12:23.
Citera
2021-10-03, 12:29
Medlem
Citat:
Är alla här ense om att SE ljuger om att han inte lämnat Skandia under kvällen?

Det torde vara allmänt oomtvistat,ja.
Citera
2021-10-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det torde vara allmänt oomtvistat,ja.

Då har vi i alla fall en bekräftad lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in