Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Det fanns ett antal dörrar och möjligheter enl säkerhetspersonal, etc att ta sig in bakvägen på huset utan att dra kort (eller bli sedd) , fanns en viss nyckel de anställda hade. Organisationen Stay Behind lär också ha haft en dörr på baksidan av Skandia.
Min teori är att mordet planerades drygt två timmar innan. Med SE som GM ser han Palme utanför bion ca 21. En dörr på baksidan av Skandiahuset står öppet 22:35 till 23:22. Det lär ha varit Lennart från en grannbutik som lastade varor genom den olarmade dörren. SE smet ut på baksidan ca 22:40, med vapnet iklädd blå längre jacka, planen är att skjuta LOP utanför bion. SE tror att filmen sluter 22:50 till 23:05. De sista han ser komma ut, och röra sig i foajén, är de yngre kvinnorna Storhök och Korhonen. När även de lämnar biografen (ca 23:10) stirrar SE in en sista gång mot bion och letar. Det är tomt. Han ger upp och återvänder till Skandia (tar bakvägen), klockan när han är tillbaka uppe på kontoret borde vara ca 23:15. Han tar då på sig "gå hem"-rocken, har vapnet i ett hölster på höger sida, tar trappan ner, byter några artighetsfraser i språnget med väktarna.
Återigen,i varje gärningsbeskrivning med SE i huvudrollen så måste det bortses från fakta och spekuleras helt fritt i för mordet centrala delar.
Enligt faktamaterialet som finns att tillgå så återkommer SE till Skandia omkring 20.10
Jag vidhåller å det bestämdaste att jag inte tycker att man kan förbise de uppgifter som lämnas av ALG 1986 för eventuella ändrade uppgifter som i sådant fall den dåvarande 84 åriga ALG helt plötsligt kommit på.För mig funkar det helt enkelt inte.Jag tillmäter de uppgifter som ALG lämnar 1986 en förkrossande större vikt än de som hon enligt TP lämnar år 2008.Jag finner dessutom denna vägning både naturlig och helt logisk.
I övrigt är allt tyvärr väldigt vilda spekulationer.Att SE överhuvudtaget befunnit sig vid Grand och fått syn på LOP motsägs av tidsaspekt,hans uppträdande i samband med utstämpling 23.19.00-23.19.59 samt alla övriga omständigheter runt och omkring SE som person.
Nu skall han helt plötsligt börjat använda sig av två jackor?En gå ut och dricka middag jacka och en gå hem rock/jacka.Det är utifrån material och övriga omständigheter helt osannolikt.Ingen har någonsin observerat dylikt innan eller efter dådet.
Det oöverstigliga problemet med vapen plus ammunition var för sig och framförallt i kombination kvarstår.Ingen har någonsin sett SE vara i närheten av endera.Det finns överhuvudtaget ingenting som pekar emot att SE ens rört vid ett vapen..än mindre en Magnum 357 dessutom laddad med speciell metal piercing ammunition.Materialet säger att han inte rört vid ett vapen sedan slutet på 50-talet.
Om närmast allt i materialet pekar år motsatt håll så bör man inte författa en gärningsbeskrivning som bygger på annat.