2021-10-03, 10:04
Medlem
McMays avatar
Har den misstänktes mobil kunnat spåras eller har den stängts av och detonerat i explosionsögonblicket?
Någon skrev att den är avstängd, men hittar ingen källa till detta i tråden.
Citera
2021-10-03, 10:04
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLandin
Flera här inne som skrivit att man har besittningsrätt eller kan ta över förstahandskontrakt om man stått skriven på adressen i två år. Det stämmer alltså inte. Det är mycket svårare än så att få ta över någon annans förstahandskontrakt.

Saxat från hyresgästföreningens hemsida: ”Din hyresgäst får inte ta över ditt förstahandskontrakt
Det spelar ingen roll hur lång tid din hyresgäst har bott i din lägenhet i andrahand eller om hen har fått besittningsrätt, hyresgästen har aldrig rätt att ta över ditt förstahandskontrakt. Men säger din hyresvärd upp ditt förstahandskontrakt kan värden välja att teckna ett hyresavtal med hyresgästen som bott i din lägenhet i andrahand om hen ansöker om det
.”

Det är alltså upp till hyresvärden om den vill gå med på att överlåta kontraktet. Det kanske går på mindre orter, men väldigt sällan i större städer då de flesta hyresvärdar har kö-system (och släktingar/vänner som ofta får gå före i dessa).

Men det är nog annorlunda för familjemedlemmar, tex. om en vuxen son bott flera år med sin mamma och hon avlider eller sambo så det är väl klart att de får bo kvar det samma om en av de måste in på äldreboende.
Många lägenheter står bara på en person.
Citera
2021-10-03, 10:10
Medlem
rex144s avatar
Lek med tanken att denne Mark nekar till allt och att på grund nån teknikalitet blir frikänd,
att advokater bygger upp ett scenario med en alternativ gärningsman som inte kan avvisas,
vilket skadestånd blir det då tal om?

Hela Sverige har sett hans bild, han är stigmatiserad livet ut. Han kommer inte kunna ta något jobb eller få något hyreskontrakt....
Senast redigerad av rex144 2021-10-03 kl. 10:14.
Citera
2021-10-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graesklipparen
Nej, varför skulle jag göra det? Men jag vet inte om du kanske lagt märke till att vi är inne lite på ett sidospår här. Alltså hur lättvindigt man slänger sig med ordet rättshaverist i Sverige. Men du anser alltså att det detsamma som en kverulant?

Jag anser inte - i England/Tyskland så hade du legat risigare till om du bedömdes vara en rättshaverist/kverulant. Det skrev jag som svar på den felaktiga kommentaren att Sverige skulle vara unikt ondsint i sin tolkning. Ni skriker ju dag som natt om att Sveriges rättssystem är för mesigt, ni får bestämma er någon gång
Citera
2021-10-03, 10:14
Medlem
5-10 minuter med cykel. Det ligger nära. Däremot ses han ha gått till fots från platsen. Men jag tippar på att han gömt kläder någon stans, satt på sig munskydd och liknande så att han inte känns igen på kamerornas.
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
I sånna fall har han allt han behöver redan gömt där sen innan.

Han borde hunnit till stena line terminalen på cykel på 45min ganska säkert. Vet inte om det gick någon färja lägligt vid den tidpunkten men. Tågstationen borde han också kunna ha nått på 45min ganska enkelt med cykel.
Alla kameror på vagnar och bussar vid tidpunkten borde gett något vid det här laget nu. Dom verkar ju leta lite hej vilt överallt polisen just nu. Han är spårlöst borta ju.
Citera
2021-10-03, 10:17
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Jag anser inte - i England/Tyskland så hade du legat risigare till om du bedömdes vara en rättshaverist/kverulant. Det skrev jag som svar på den felaktiga kommentaren att Sverige skulle vara unikt ondsint i sin tolkning

Jag tror inte någon pratat om att Sverige skulle vara ovanligt hårda i sin behandling när det kommer till psykiskt sjuka som begår brott. Utan vi var inne på själva begreppet "rättshaverist" som mera verkar vara något som slängs ganska lättvindigt på alla som anser att myndigheter ibland har fel eller att enskilda personer missbrukar sina befogenheter. Där har vi väl ändå en viss skillnad?
Citera
2021-10-03, 10:19
Medlem
Citat:
Jag tror inte någon pratat om att Sverige skulle vara ovanligt hårda i sin behandling när det kommer till psykiskt sjuka som begår brott.

Jag svarade på "Ja, här i Sverige är ordet synonymt med en löjlig figur, som något automatiskt nedsättande", så du tror dessvärre fel.
Citera
2021-10-03, 10:23
Medlem
Citat:
Jag tror inte någon pratat om att Sverige skulle vara ovanligt hårda i sin behandling när det kommer till psykiskt sjuka som begår brott. Utan vi var inne på själva begreppet "rättshaverist" som mera verkar vara något som slängs ganska lättvindigt på alla som anser att myndigheter ibland har fel eller att enskilda personer missbrukar sina befogenheter. Där har vi väl ändå en viss skillnad?

En rättshaverist ägnar väl mycket tid åt att överklaga beslut osv. Precis som Mark gjorde. Han skrev en massa dravel till äldreomsorgschefer och klättrade på möbler för att kringgå coronarestriktionerna. Det är inte direkt så att han på ett sansat sätt förde en debatt.
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det här är inget försvar för bombmannen, men en rättshaverist behöver väl inte nödvändigtvis ha fel i sak?

Nej, det har du rätt i. Själva haveriet består i att han inte kan acceptera att inte få rätt. "Rätt" är ju ofta inte något objektivt, men rättshaveristen har ofta ett svartvitt tänkande, där rätt är rätt (därför är det många aspergare i den här gruppen). Är man måttligt begåvad så kan man kanske inte vrida och vända på problemet, och då ser man bara sin egen "sanning". Det tyder på bristaned förmåga till mentalisering, och det är del av flera psykiatriska diagnoser.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
5-10 minuter med cykel. Det ligger nära. Däremot ses han ha gått till fots från platsen. Men jag tippar på att han gömt kläder någon stans, satt på sig munskydd och liknande så att han inte känns igen på kamerornas.

Jag tror inte han satte sig på en färja, då skulle polisen kunna vänta på honom vid ankomst.
Det lättaste sättet för att ta sig långt borta utan att lämna spår efter sig är att komma till en plats där utländska långtradarchaufförer vilar sig/tankar sina lastbilar.
Många av de är polsktalande... men oavsett vad, de kan ta med honom i hytten för att ha sällskap och om han dessutom gav de nån hundralapp då fick han lifta.

Men att komma till Stockholm eller Linköping, Malmö hjälper inte när hans bild är ute,
dessutom i en främmande miljö krävs mycket cash. Han kan inte ta in på hotell/vandrarhem.

Därför det mest logiska är att han stannat kvar i Göteborg och troligen nära mammas äldreboende, det är dit han dras och att befinna sig nära det äldreboendet skänker honom tröst.
Citera
2021-10-03, 10:24
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Han behöver inte vara psykiskt sjuk. Någonstans går en gräns. Han fick väl nog?
Citera
2021-10-03, 10:25
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Kverulant heter man som rättshaverist i Tyskland/England/ev. andra länder och har tolkats i de länderna som en indikation på psykisk ohälsa. I Sverige går man inte lika långt och säger hellre: "usch va jobbig han e"

Sverige har ju en värdenihilistisk tradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in