2021-10-03, 09:03
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Antagligen har han under lång tid samlat på sig allt han kommit över och ställt in i sitt förråd. Det kan alltså ha varit många olika ämnen explosiva liksom brandfarliga. Och vännen visste nog inte allt han samlat på sig med bidrag från andra vänner och bekanta. Kan vara många som åker dit nu för medhjälp.

Bombgruppen letar säkert febrilt efter spårämnen men vi får kanske aldrig veta allt vad man tror fanns där eller mängden.

Ja det var ingen Breivik-bomb, detta var harmlöst i jämförelse
Citera
2021-10-03, 09:07
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Antagligen har han under lång tid samlat på sig allt han kommit över och ställt in i sitt förråd. Det kan alltså ha varit många olika ämnen explosiva liksom brandfarliga. Och vännen visste nog inte allt han samlat på sig med bidrag från andra vänner och bekanta. Kan vara många som åker dit nu för medhjälp.

Bombgruppen letar säkert febrilt efter spårämnen men vi får kanske aldrig veta allt vad man tror fanns där eller mängden.

Det kan ju ha funnits annat explosivt i det huset som varken vi eller han/det som orsakade smällen hade en aning om.. Bensin, konstgödsel, gasflaskor hembränningsapparatur... Har själv arbetat som fastighetsskötare för massa år sedan. Några av de nissarna samlar på precis ALLT! Vart enda utrymme va överfullt med bröte och porrtidningar..
Senast redigerad av Negerhjon 2021-10-03 kl. 09:18.
Citera
2021-10-03, 09:19
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Minns att min morfar ville ha bort en stubbe och han ringde till "sprängaren" som kom med dynamit. Sprängaren hade egen firma och var den alla på orten anlitade.

Uppgifterna om att dynamit läcker från byggföretag kommer från media, DN tror jag skrivit om det i tidigare i år i samband med andra sprängningar.

Jag väljer ett misstänksamt antagande i stället för ett typiskt svenskt naivt förhållningssätt.

Samtidigt, förr kunde man komma över t.ex. sprägämnen och det var liksom ingen stor sak. Inte heller att du via hemvärnet hade en AK4 hemma var något stor grej.

Då kunde du få några kilo kanske för att på egen hand ta hand om några stubbar för tanken föresvävade inte att man hade någon form av ont uppsåt.

Jag minns händelsen du referar till och blev faktiskt lite förvånad. Med tanke på att många kriminella härstammar från kaozländer där inbördeskrig etc gör tillgången till att tex få tag på några stridsvagsminor en ytterst smal sak. Jag har inte riktigt förstått varför den typen av smuggling inte verkar existera.
Citera
2021-10-03, 09:20
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graesklipparen
Haha, missat att det finns två av dem. Det förklarar ett och annat..

Har inte funderat på det men vet förr iaf så var det taktiska kläder från topp till tå och den obligatoriska snutblicken som är består till 50% av en granskande blick och till övriga 50% av ett allmänt förakt gentemot allmänheten.

Har dock sett ett par snutar som har en lite missbrukarlook, dock verkar det handla om att dom ägnar sig åt t.ex. crossfit och kombinerar det med samma grejjer polisen Pierre anvönde när han körde lite svajjigt. Brudarna är inte heller så diskreta, hästsvan och ser ut att ha precis kommit från stallet med den där lite präktiga profilen. Dock verkar många få en mer bitter och arg stil, misstänker att när man blivit kallad hora runt tusen ggr så blir man väl lite smått desillusionerad...

Angående efternamnen så verkar dom ofta vara påhittade lite hipp som happ och inget som man hittar i adelskalendern. Vet inte vurmen för detta men förmodar att dom vill känna att just indviden själv är viktig och unik då många verkar ha problem med att skilja på sig själv om person och lagen utan verkar ofta se sig själv som lagen.

det sistnämnda underlättar radiokommunikationen. "andersson, kom" leder till fler missförstånd än "jädermyr, kom".
Citera
2021-10-03, 09:20
Medlem
Citat:
Jag bor relativt nära och är relativt lättväckt men vaknade inte av någon smäll. Men samtidigt skal det ha varit någon form av hål från källaren samt en tryckvåg som flyttat väggar etc. .

Bra fråga, är dock en lekman i versaler men spontant känns det som någon form av gas som har utvecklat en kraftig eld med tanke på att det mera såg ut som en "vanlig" brand där någon t.ex. råkat somna med en cigarett i truten efter en grabbkväll på stan.

Men googlade lite hastigt och se nedan länk:-

https://www.theguardian.com/science/2001/jan/18/technology2

" A thermobaric weapon may be able to break through a brick wall. It may not need to: the cloud from a fuel-air weapon will permeate open windows and doors, and the blast inside a closed space is greatly magnified. The only real defence is a hermetically sealed bunker."

Tittade bara lite snabbt men fönster, beroende på sort verkar klara sig då energin tränger igenom glaset då det är poröst.
Jo tjena. Läs texten en gång till. Det står öppna fönster. Gas kan knappast tränga igenom glas.
Men det är ju sant att det faktum att inga fönster i trapphuset har spruckit tyder nog på en deflagration snarare än detonation. Ett högt tryck i bottenvåningarna har fått dörrar att ge vika men tryckvågen har inte haft överljudsharighet.
Citera
2021-10-03, 09:33
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Det är det jag också reagerar på. En Svensk privatperson som polisen spekulerar om öppet i media kan ha utfört bombningen eftersom han bor där och nu är försvunnen. Hela hans liv fläks där med ut över nyheterna innan något är bevisat. Det låter som man bestämt att "han blir det" i förväg.

Rim och reson verkar som bortblåst i dagens samhälle? Det är säkert han men bör inte ett rättssamhälle följa praxis och agera professionellt och vänta på bevis, förhör eller sannolika skäl? Vad händer i dagens Sverige?
Håller med.

Jag ser inte detta som klart, polisen har inte levererat mer än indicier. Och människor har redan dömt han för att han är udda.
Citera
2021-10-03, 09:36
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo tjena. Läs texten en gång till. Det står öppna fönster. Gas kan knappast tränga igenom glas.
Men det är ju sant att det faktum att inga fönster i trapphuset har spruckit tyder nog på en deflagration snarare än detonation. Ett högt tryck i bottenvåningarna har fått dörrar att ge vika men tryckvågen har inte haft överljudsharighet.

Ja, erkänner villigt om jag är totalt ute och snurrar. Jag baserar egentligen bara lite på saker man plockat upp under tiden i grökläder att just denna typ av laddning skiljer sig på vissa punktar.

Även om det inte tillförde mig nån kunskap har jag fått uppleva när man tillämpat vad jag tror var någon form av hellfire robot mot en en mindre grotta i Afghanistan. Var aldrig inne där men via radion så rapporterade norrmän då vi var i deras ansvarsområde att det var "chaos in the cave".

Som sagt, jag vet bara att det är en typ av explosion som verkar ha lite speciella egenheter jämfört med konventionella...

Du som uppenbarligen verkar ha lite koll, kan vaccumet som uppstår spela in på något sätt? Vet att jag är ute och snurrar om saker jag inte vet nåt men sprängämne kan som bekant bete sig ganska underligt. Förstår t.ex. inte hur koksalt baktill ett pansarskott absorperar trycket så att man kan använde det inifrån byggnader t.ex. .
Senast redigerad av Graesklipparen 2021-10-03 kl. 09:42.
Citera
2021-10-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, här i Sverige är ordet synonymt med en löjlig figur, som något automatiskt nedsättande. Men om man har rätt, är det väl inte konstigt att man står på sig och envist kämpar för sin rätt.

Sverige gör alltså en mild tolkning jämfört med t.ex. Tyskland och England där rättshaverister riskerar i rättsliga sammanhang att bli stämplade som mentalt sjuka.
Citera
2021-10-03, 09:45
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vid det här laget borde man väl veta vad för slags ämnen som använts vid explosionen som slog in dörrar men lämnade fönsterrutor intakta?
Hemlighåller man det och i så fall varför?
Ja de kanske inte vill gå ut med det pga att det var så effektivt och kanske bestod av lättåtkomliga ingredienser.

Jobbigt om det finns copy cats som är sugna på att testa….
Citera
2021-10-03, 09:47
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Sverige gör alltså en mild tolkning jämfört med t.ex. Tyskland och England där rättshaverister riskerar i rättsliga sammanhang att bli stämplade som mentalt sjuka.

Men vad är då termen för dessa? Klassas man bara rakt upo och ner som psykiskt sjuk?
Citera
2021-10-03, 09:49
Medlem
Citat:
Men vad är då termen för dessa? Klasas man bara rakt upo och ner som psykiskt sjuk?

Kverulant heter man som rättshaverist i Tyskland/England/ev. andra länder och har tolkats i de länderna som en indikation på psykisk ohälsa. I Sverige går man inte lika långt och säger hellre: "usch va jobbig han e"
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2021-10-03 kl. 09:53.
Citera
2021-10-03, 10:02
Medlem
Han har enligt vittnesuppgifter rört sig norrut. Alltså i en riktning som leder mot stationen. Jag för min del tror att han gömt kläder någonstans, har satt på sig en ny jacka, dragit på sig en mössa och ett munskydd, klivit på ett tåg eller en buss och gett sig av.
Citat:
Ursprungligen postat av Forestjump
Ja det var det jag skrev tidigare också. Tak över huvudet i grottan eller rättare sagt den gamla gruvan. Inte helt ologiskt när man sprungit iväg iklädd endast t-shirt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in