Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det beror på formen på deformationen.
Men jag kan ju ställa samma fråga till dig. Om ett 55 ton tungt bogvisir har dunkat mot förpiken så borde ju samma skada uppstått på den.
En rimlig tanke, men förpik och bulb med isbrytarstäv är väsentligt kraftigare och kan stå emot den mekaniska kontakten från visiret. GGEs analys var att förpiken penetrerat botten på bogvisiret. Jag syftade snarare på att förpiken inte visar spår av explosion (brännmärken, smält metall).
Sedan är jag förbryllad över att LÅ eller någon annan kan titta på ett par kvm skrynklig rostig plåt och säga: ”nej, det här kan
inte ha orsakats av säg 10-100 kollisioner mellan ett 55 ton tungt men ihåligt bogvisir och ett förstärkt ståldäck”. Hur många, om ens någon, har i sin yrkeskarriär stött på något liknande att jämföra med? Vi pratar alltså om en energi på ca 1 MJ per kollision (baserat på 2 m fallhöjd).
Edit: här är en sammanställning av uppenbara argument mot LÅs sprängningsteori, uppdelade enligt om man tror att bogvisiret sprängdes bort på ytan eller på botten:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24).