Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
...
Om slutsatsen stämmer innebär det att öppningen i hål #2 är in till utrymmet under bildäck.
Farbror_barbro nog bättre lokalisera vilket utrymme som i så fall kan finnas innanför hål #2 och resonera kring var inträngande vatten skulle hamna om hålet fanns innan förlisningen (explosionshypotesen).
Vi har såvitt jag vet fortfarande, trots tre olika dykexpeditioner, fått ett entydigt besked var hål #1 och #2 är belägna. Men om vi utgår från den bästa skattningen baserat på ’ESTLINE’, fönster etc. så ligger hål #1 vid eller strax framför WT-skottet mellan hyttavd. 4 och 5. Det är vid den vänstra (aktre gränsen) av det orangemarkerade området i Fig. 9.36 i
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420...ion_Kehren.pdf. Vatten som kommer in där kommer då i huvudsak tränga in bland hytterna i avd. 4, samt rinna neråt till ’sewage treatment’*.
Om vi sedan antar att uppgiften om att hål #2 ligger i den aktre änden av en 20 m lång intryckning som startar vid hål #1, då hamnar vi ungefär mitt i hyttavd. 6 (avd. 5 är ~12 m om jag mäter rätt). Där skulle vatten rinna in i första han, men också ner ovanpå ’stabiliser fin box’**. Skulle avståndet vara större mellan hålen, >25 m, då kan vi hamna i maskinrummet som du skriver.
Se där, nu hamnade vi 100% on-topic. Alltid glädjer det någon.
*) det är i ’sewage treatment’ ST Sillaste befinner sig när haveriet startar. Han hör ingen kollision/explosion, och han ser inget vatten.
**) Detta är den väg som Sillaste tar tillbaka till ECR. Han rapporterar inget vatten där heller.