2021-10-02, 17:01
Medlem
sebno1s avatar
Tycker för sig det låter som att dom första Mayday andrestyrman Tormi Ainsalu sänder ut från Estonia till Silja Europa inte nås tillbaka till Estonia när Europa svarar. Därför Estonia Tormi Ainsalu även försöker nå till Viking Mariella på Kanal 16.

Är dessa sända från en handhållen VHF på Estonia? För när konversationen mellan Estonia och Europa börjar på 16 låter ju även ljudet annorlunda.

Även när man ropar ut "snälla Europa" låter som riktigt desperat. Har jag då aldrig hört på 16.

Edit: angående störningar så en artikel i Vasabladet med styrman som tog emot Estonia första Mayday:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/38291

"
Citat:
Mayday, Mayday 21 minuter efter bankandet knastrar det till i Seppelins VHF-radio. "Mayday, Mayday Silja Europa. Estonia!" Orden hörs knappt genom bruset och knastret. ]Det är en form av störningar som Seppelin aldrig tidigare har hört. "Estonia, vad är det som händer? Kan ni svara?", säger Seppelin i mikrofonen. "Vi har ett allvarligt problem. Vi har slagsida på styrbord, kanske 20-30 grader. Kan ni komma till undsättning och be Viking Mariella komma också?"........ Seppelin svarar och lyckas till slut få Estonias position genom knastret.
Senast redigerad av sebno1 2021-10-02 kl. 17:46.
Citera
2021-10-02, 17:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Är störningen vidare utredd på något vis?

Lite svårt att skilja på sanning och sägen när det gäller den biten. Personligen tror jag att det handlar om ”sändning som stör” snarare än ”störsändning”, och så har foliehattarna dragit växlar på kass översättning.
Citera
2021-10-02, 17:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
...
Om slutsatsen stämmer innebär det att öppningen i hål #2 är in till utrymmet under bildäck.
Farbror_barbro nog bättre lokalisera vilket utrymme som i så fall kan finnas innanför hål #2 och resonera kring var inträngande vatten skulle hamna om hålet fanns innan förlisningen (explosionshypotesen).
Vi har såvitt jag vet fortfarande, trots tre olika dykexpeditioner, fått ett entydigt besked var hål #1 och #2 är belägna. Men om vi utgår från den bästa skattningen baserat på ’ESTLINE’, fönster etc. så ligger hål #1 vid eller strax framför WT-skottet mellan hyttavd. 4 och 5. Det är vid den vänstra (aktre gränsen) av det orangemarkerade området i Fig. 9.36 i https://tore.tuhh.de/bitstream/11420...ion_Kehren.pdf. Vatten som kommer in där kommer då i huvudsak tränga in bland hytterna i avd. 4, samt rinna neråt till ’sewage treatment’*.

Om vi sedan antar att uppgiften om att hål #2 ligger i den aktre änden av en 20 m lång intryckning som startar vid hål #1, då hamnar vi ungefär mitt i hyttavd. 6 (avd. 5 är ~12 m om jag mäter rätt). Där skulle vatten rinna in i första han, men också ner ovanpå ’stabiliser fin box’**. Skulle avståndet vara större mellan hålen, >25 m, då kan vi hamna i maskinrummet som du skriver.

Se där, nu hamnade vi 100% on-topic. Alltid glädjer det någon.

*) det är i ’sewage treatment’ ST Sillaste befinner sig när haveriet startar. Han hör ingen kollision/explosion, och han ser inget vatten.
**) Detta är den väg som Sillaste tar tillbaka till ECR. Han rapporterar inget vatten där heller.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-02 kl. 17:28.
Citera
2021-10-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tycker för sig det låter som att dom första Mayday andrestyrman Tormi Ainsalu sänder ut från Estonia till Silja Europa inte nås tillbaka till Estonia när Europa svarar. Därför Estonia Tormi Ainsalu även försöker nå till Viking Mariella på Kanal 16.

Är dessa sända från en handhållen VHF på Estonia? För när konversationen mellan Estonia och Europa börjar på 16 låter ju även ljudet annorlunda.

Även när man ropar ut "snälla Europa" låter som riktigt desperat. Har jag då aldrig hört på 16.

Rapporterar 20-30 graders slagsida och blackout. Han står alltså nästan på väggen. Helt otroligt att han ens får iväg något på radion. Tro fan han är rädd, han vet ju vad som håller på att ske. På en Ro-Pax färja är det inte lika lätt att hoppa i sjön som från en eka. Samt i det vädret är det nästan garanterad död om man bara sätter på sig en flytväst och hoppar överbord. Därför har man livbåtar och flottar. Något som är svårt att sjösätta vid 30° slagsida. Han väljer att stanna vid radion(för allas bästa) istället för att sätta sig själv i säkerhet.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-10-02 kl. 17:54.
Citera
2021-10-02, 17:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalles-kalas
Barbros beräkningar måste tas med en nypa salt. I ovan beräkningar förutsätter framräknad massa att bildäcket är helt horisontalt. Men Estonia kan mycket väl haft ett förligt trim och bildäcket lutar framåt. T.ex. innebär då tre cm vatten på bildäck någonstans nära fören en jämförelsevis *mycket* mindre massa.
Detta vet vi inget om och då är det fel att nedvärdera en lots uppgifter. Dessa beskriver förvisso betydligt mer än så, men vi känner inte till detaljerna.

Varför ett möjligt förligt trim? Jo, eftersom visiret ofta bar stora mängder vatten och tyngde ned fören. Finns bekräftat av vittnen och Anders Ulfvarsson har förklarat det bra.

Poängen: Ta Barbros slutsatser med en rejäl burk salt, men det känner nog de flesta redan till.

... Ungefär som Barbros mantra som upprepar att Evertssons hål minsann ligger ovan vattenytan, trots att det av många i tråden (samt Ulfvarsson) har visats att det tidvis - varje vågtopp - kan ha legat i, eller under vattenlinjen p.g.a. Estonias slagsida under färd + våghöjder. Kanske något som borde/bör påpekas som svar efter varje inlägg som nämner det......
Du är medveten om att du skriver samma sak som jag? Det var inte ”flera cm över hela bildäck”.
Vad gäller trim så är gängse hypotes att Estonia gick med en liten akterlig trim olycksnatten. Det kan självfallet varit annorlunda

Sedan stör du dig tydligen på en beskrivning av ett eller två hål vid fendern som ”över vattenlinjen”. Det råkar vara faktiskt korrekt, även om Estonia hade 1-2 grader SB slagsida redan innan haveriet. Det stora debattämnet har varit hur man skall se på den tunna sprickan som sträcker sig ner till den normala vattenlinjen. Med tanke på nämnda SB slagsida så bör ett stycke av denna legat under vattenlinjen. Men öven om så en hel meter av denna hamnat permanent under vatten så blir inflödet helt försumbart i det här sammanhanget.

Det finns en annan intressant aspekt på nämnda spricka. Den sträcker sig ca 2 m nedanför fendern, men trots detta så upptäcks den inte av Rabe/Bemis som dyker i 7 dagar sommaren 2000 för att hitta hål i skrovet. De dyker bevisligen vid SB fender, vilket kan ses i klippet i Dplay del 4. Så min slutsats av detta är att sprickan växt fram sedan år 2000 och alltså inte fanns 28/9 1994. Rabe skulle kunna råda bot på denna osäkerhet, liksom mycket annat, genom att offentliggöra sina dykfilmer från 2000-2001. Men så långt vill inte sanningssökaren gå.
Citera
2021-10-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Edit: Det har relativt nyligen frågats i tråden om källor till mannen med en portfölj fastlåst vid handen. Vissa sådanna uppgifter förekommer i tipsen till Efterlyst https://www.estoniaferrydisaster.net...M/12.4.145.htm Antagligen inte ursprungskällan, fick intrycket av att någon hade hört om denna person någon annanstans, men iallafall något.

Den där listan är intressant och man hade ju önskat att fler både läste den och utredde dem (ej möjligt).

Dokumentet är från 97 men mycket är värt att lösa. Nödropet som ignorerades är intressant. Tullaren som vittnar om känslig last = intressant (bekräftades officiellt 3 år senare)

James Bond-teorier eller ej. En beordrad sänkning eller ”stämpling” kan ju mycket väl göras av någon på insidan, dvs sillaste eller treu eller valfri vars vittnesmål inte stämmer: det här kan lika gärna vara en mutad gärningsman, men ser ingen tänka i de banorna.

Hur man kopplar mannen med väskan fäst i handleden till att heta voronin vet jag ej, så den får ju vara obekräftad än.
Citera
2021-10-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi har såvitt jag vet fortfarande, trots tre olika dykexpeditioner, fått ett entydigt besked var hål #1 och #2 är belägna. Men om vi utgår från den bästa skattningen baserat på ’ESTLINE’, fönster etc. så ligger hål #1 vid eller strax framför WT-skottet mellan hyttavd. 4 och 5. Det är vid den vänstra (aktre gränsen) av det orangemarkerade området i Fig. 9.36 i https://tore.tuhh.de/bitstream/11420...ion_Kehren.pdf. Vatten som kommer in där kommer då i huvudsak tränga in bland hytterna i avd. 4, samt rinna neråt till ’sewage treatment’*.

Om vi sedan antar att uppgiften om att hål #2 ligger i den aktre änden av en 20 m lång intryckning som startar vid hål #1, då hamnar vi ungefär mitt i hyttavd. 6 (avd. 5 är ~12 m om jag mäter rätt). Där skulle vatten rinna in i första han, men också ner ovanpå ’stabiliser fin box’**. Skulle avståndet vara större mellan hålen, >25 m, då kan vi hamna i maskinrummet som du skriver.

*) det är i ’sewage treatment’ ST Sillaste befinner sig när haveriet startar. Han hör ingen kollision/explosion, och han ser inget vatten.
**) Detta är den väg som Sillaste tar tillbaka till ECR. Han rapporterar inget vatten där heller.

HK 2021 film 1:
https://www.ojk.ee/en/content/rovs-first-dive
ROV rör sig från akter till för på SB sida.

Vid 51:20 passeras hål #2 (nere till höger i bild)
Vid 52:20 kommer ROV fram till det svartfläckade område på skrovet som ligger i linje med fenstabilisatorns aktre "början".
Slutsats -> hål #2 ligger strax akter om fenstabilisatorn.

Förändrar det något i din placering?

(Vet inte hur fort ROV rör sig, men som jämförelse tar det ca 8 minuter från fendern i höjd med propelleraxels skrovgenomföring och fram till aktre delen av hål #2 - med diverse stopp på vägen - 43:00 - 51:00)

Förra gången jag föreslog att hål #2 ligger nedanför fendern på blått skrov sa du nej, främst med tanke på lastbilen/trailern.
Hur ser du på det nu när lastbilen bytt hål?
(Utifrån resonemanget i förra inlägget)
Senast redigerad av Prudent 2021-10-02 kl. 17:54.
Citera
2021-10-02, 18:20
Medlem
Jag måste medge att efter att jag såg Lars Ångstrröms redogörelse så har jag mycket svårt att se hur skadorna på undersidan av visiret har uppkommit på ett naturligt sätt.
Det är grov plåt men den är fullständigt deformerad och söndertrasad.
Det lutar nog åt att det måste ha suttit en sprängladdning under visiret.
Nu har bevismaterialet skickats till en internationell haveriutredning så vi får väl se vad de kommer fram till.
Citera
2021-10-02, 18:36
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag måste medge att efter att jag såg Lars Ångstrröms redogörelse så har jag mycket svårt att se hur skadorna på undersidan av visiret har uppkommit på ett naturligt sätt.
Nu har bevismaterialet skickats till en internationell haveriutredning så vi får väl se vad de kommer fram till.

Var har man skickat materialet? Pratar vi om filmmaterial eller fysiska delar?
Citera
2021-10-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Om ett så tungt visir hoppar upp och ner några gånger och gnider mot förpiksdäck så förväntar i alla fall jag mig att stålet borde bli jävligt deformerat. Att "golvet" på visiret är förskjutet bakåt och uppåt tycker jag också är naturligt om visiret trillat framåt och hakat i förpiksdäck.
Citera
2021-10-02, 19:52
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Citat:
HK 2021 film 1:

Vid 52:20 kommer ROV fram till det svartfläckade område på skrovet som ligger i linje med fenstabilisatorns aktre "början".

(Vet inte hur fort ROV rör sig, men som jämförelse tar det ca 8 minuter från fendern i höjd med propelleraxels skrovgenomföring och fram till aktre delen av hål #2 - med diverse stopp på vägen - 43:00 - 51:00)

Förra gången jag föreslog att hål #2 ligger nedanför fendern på blått skrov sa du nej, främst med tanke på lastbilen/trailern.
Tillägg

Kanske är helt fel ute med min tolkning av HK 2021 film 1 men OM hål #2 är strax akter om fenstabilisatorn och just under fendern hamnar vi väl i verkstaden - "Work Shop" rakt ovanför SB maskinrum (eller möjligtvis generatorrum)?
...och mitt för ECR i så fall...

https://onse.fi/estonia/kuvat/kuva6_2.gif

https://www.estoniaferrydisaster.net...02/pg529.1.jpg

https://heiwaco.tripod.com/EAB.jpg

Eller?
Citera
2021-10-02, 23:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
HK 2021 film 1:

Det förändrar såtillvida att jag inser att jag är ett nöt:
jag han tänka på att det kom till hål #2 innan de kom till stab.fenan när jag såg filmen. Sedan glömde jag bort det. Så hål #2 ligger vid maskinrummet, rimligen i Kadaks verkstad.

Nu är det väl ingen som på allvar hävdar att hål #2 uppstod innan förlisningen, men utifall någon tänker detta så är svaret: nej. Kadak hör ingen kollision/explosion och ser inget vatten i verkstaden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-03 kl. 00:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in