2021-10-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Riktningar i söderut på en rund jord är detsamma som riktningarna på en platt jord, de är båda i förhållande till nord, geografisk eller magnetisk nord.

Ett löjligt påstående som enkelt falsifieras med hjälp av en gyrokompass.
Citera
2021-10-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
... Det som fick mig att haja till var vattnet.
Kan du börja det runt en boll så är jag nöjd. ...

Det är bara att mäta vattnet på jorden. Om du gör det kommer det visa sig att haven böjer sig runt en boll.

Citat:
... . Har varit med och byggt långa långa broar och vi bygger exakt som vanligt. Inga konstigheter eftersom vattnet är platt.

Det är nästan Eric Dubay nivå på det resonemanget - enbart ämnat för idioter.

En normalt begåvad människa inser att jordens krökning är helt ointressant i sammanhanget.
Citera
2021-10-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Under stora delar av dygnet är det mörkt samtidigt i Sydamerika och Afrika. Ändå ser dom södra korset samtidigt rakt i söder. Hur passar det med plattjordkartan?
Nu sa du att var man än befinner sig söder om ekvatorn så ser mansödra korset...osv.

Det finns ingen plattjordskarta. Gleesons som brukar kallas plattjordskartan är en projektion, det står på den.
Citera
2021-10-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ett löjligt påstående som enkelt falsifieras med hjälp av en gyrokompass.
Gör det då!
Citera
2021-10-02, 17:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu sa du att var man än befinner sig söder om ekvatorn så ser mansödra korset...osv.

Det finns ingen plattjordskarta. Gleesons som brukar kallas plattjordskartan är en projektion, det står på den.
Nej men varför presenterar då ingen plattjordare en bild på den riktiga plattjordskartan då? Är ju knappast speciellt svårt att göra en platt karta över en platt jord.
Citera
2021-10-02, 17:06
Medlem
Citat:
Vad ska jag bevisa. Att jorden ter sig platt och vatten inte kan böjas och hålla sig kvar på en glob. Det vet du väl?

Du kan börja med att bevisa att vatten inte kan böjas och hålla sig kvar på en glob. Eller i alla fall argumentera varför det skulle vara omöjligt.

Vad är det för fel på tesen att saker, inklusive vatten, är utsatt för en nedåtriktad kraft som gör att de dras mot jorden?
Citera
2021-10-02, 17:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]

Det finns ingen plattjordskarta.

[..]

Undrar varför du…
Citera
2021-10-02, 17:09
Medlem
Citat:
Gör det då!

Jag har anställt en miljon skeppare och hundratusen piloter som gör det åt mig. Dagligen och om och om igen. Och resultatet är väldigt entydigt.

I princip alla större fartyg och flygplan använder sig av gyrokompasser.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-02 kl. 17:18.
Citera
2021-10-02, 17:11
Medlem
Citat:
Det finns ingen plattjordskarta. .

Det stämmer. Däremot så finns det kartor som bygger på en sfärisk jord. Och vet du vad ... de fungerar. Kartorna överenstämmer med verkligheten.
Citera
2021-10-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej men varför presenterar då ingen plattjordare en bild på den riktiga plattjordskartan då? Är ju knappast speciellt svårt att göra en platt karta över en platt jord.
Därför att det inte finns någon plattjordskarta.

Det är ett infantilt argument att begära av användare på flashback ska bekosta tillverkandet av en karta över jorden.
Citera
2021-10-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har anställt en miljon skeppare och hundratusen piloter som gör det åt mig. Dagligen och om och om igen. Och resultatet är väldigt entydigt.

I princip alla större fartyg och flygplan använder sig av gyrokompasser.
Du skulle falsifiera mitt påstående. Vänligen gör det nu!
Citera
2021-10-02, 17:33
Medlem
Citat:
... Navigatörer navigerar utifrån att jorden är platt. ...

Det var nog ett av det dumaste jag har hört. Kartor och navigationssystem bygger på en sfärisk jord.

Flat Earth som sådant är ju okänt, hela tesen bygger ju på att jorden inte ser ut som vi tror. Vi känner inte till avstånd och riktningar på jorden. Följdaktligen kan vi inte navigera på en platt jord.

Men visst, utveckla gärna dina tankegångar. Vilka kartor och navigationssytem använder dina navigatörer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in