Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag tvivlar inte alls på att Söderman sett onormalt mycket vatten på bildäck, vilket dels kan indikera att det ofta läckte in vatten vid rampen, dels att spygatterna inte fungerade som tänkt.
Men att jämställa detta med Treus ”very much water entering” och ”vatteninträngningen [vid rampen] var enorm”, eller Kadaks ”vågor på bildäck” det menar jag är orimligt.
Den officiella förklaringen är väl att bogvisiret lossnar och pga konstruktionen drar med sig rampen. Varför säger då de i maskin att de ser att vattnet forsar in bredvid rampen, de verkar ju då säga att rampen fortfarande är uppfälld? Givet kamerans placering så skulle de väl se rakt ut i havet om bogvisiret lossnar och sen drar med sig rampen, eller missar jag något om hur kameran är placerad? (Det finns såklart något standard svar här, jag har bara glömt bort vad det är.)
Svårt när man inte kan något om sådant här, men det här med vågor på bildäck är ju ändå inte helt olikt det som Söderman rapporterar om tycker jag. Han påstår ändå att vattnet skvätter en meter upp på väggarna. Nu vill jag minnas att han som pratar om vågor ska ha sagt att vattnet går upp till lyktorna på bilarna eller något sådant, om det stämmer så är det såklart ändå en markant skillnad. Vad som är very much och enormt är vä ganska subjektivt ändå. Nu kan man visserligen argumentera åt andra hållet, att om de var vana vid att det läkte och de nu säger att det är "very much"/enormt, ja, då måste det ju verkligen ha varit mycket. Brevet som Söderman skickar verkar inte vara daterat, så jag vet inte i vilken utsträckning han kan ha blivit påverkad av ev vittnesmål som läckt ut.
Det verkar i vilket fall finnas väldigt mycket rapporter om att det i vanliga fall var vatten på bildäck (
https://www.estoniaferrydisaster.net...ort/12.4.4.htm). Jag hade glömt bort hur många som rapporterat detta. Dock med samma reservation som sagt att vissa av dessa uppgifter kan ha kontaminerats av varandra/tidigare uppgifter.
En annan sak jag noterat var att folk på tidigare resor rapporterat om det här med någon form av slag från fören. Tex:
Citat:
Roger Nyström - made a trip on the ESTONIA in May 1993 and noted water on the car deck although the sea was calm, heard strange noises in his cabin, like rhythmic bangs from forward.
Han från personalen som går sin runda och är vid fören på bildäck strax innan olyckan rapporterar väl om något liknande.
Av någon anledning har jag lite svårt att ta vittnesmålen från personalen helt på allvar. Jag får lite intrycket av att de bara vittnar om hur det funkade på Estonia när det var lite hårdare väder. Därmed inte sagt att jag direkt har någon alternativ teori jag tror på.
Edit: Det har relativt nyligen frågats i tråden om källor till mannen med en portfölj fastlåst vid handen. Vissa sådanna uppgifter förekommer i tipsen till Efterlyst
https://www.estoniaferrydisaster.net...M/12.4.145.htm Antagligen inte ursprungskällan, fick intrycket av att någon hade hört om denna person någon annanstans, men iallafall något.