Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
De där 20 cm är definitivt en överdrift, liksom ”flera cm över hela bildäck”. Bildäcket var ca 3000 m^2 och har du 3 cm överallt så blir det 100 ton. Det motsvarar Estonias krängningstankar som i sig kunde ge flera grader slagsida. Således skulle vattnet rinna över åt SB eller BB och ge ”kvasi-stabil” slagsida som skulle kunna slå mellan SB och BB om fartyget rullade.
Estonia hade dessutom spytatter på bildäck som SSPA beräknade kunde tömma ~30 ton/minut (!) så dessa skulle behövt vara helt ur funktion för att Södermans uppgifter ska stämma. Så jag tror han skarvar en del.
Det finns väl två aspekter här, dels att han ser och observerar saker, och sedan att han gör någon form av uppskattning och generaliserar detta. Så de här uppskattningarna om hur mycket vatten det är över hela bildäck är väl helt rimligt att de kan slå rätt fel om man inte faktiskt sitter och räknar på det.
Jag tolkar det som Bo Söderman försöker förmedla i första hand att han har kommit ombord och det har varit "jättemycket vatten" på bildäck, och frågan är då om han sitter och helt ljuger om dessa upplevelser. Han verkar ju även prata om att vattnet skvätter runt och träffar ca 1m upp. Nu kommer jag inte ihåg var den här kameran som de i maskin tittar på, men den sitter väl ändå betydligt högre upp än så antar jag?
Det finns ju någon annan lots som vittnar om att bogvisiret verkar fyllas med vatten och det sedan rinner ut, vid högre sjö. Sen vet jag inte hur nära de här två personerna känner varandra och om de av någon anledning snackat ihop sig om detta.
Mycket av detta låter ju ändå för mig som att det är någorlunda kompatibelt med vad de säger att de ser på kameran från maskinrummet. Om detta var saker som hände när det var sämre väder, så skulle ju det kunna förklara tex det lite märkliga beteendet/avsaknad av kontakt med bryggan tex.
Min poäng var mest att det känns något märkligt att påstå att bara för att vittnen påstår/upplever att det finns mycket vatten på bildäck så måste bogvisiret ha trillat av. Men visst, vad vet jag, jag har inte speciellt bra koll på de här sakerna egentligen.