Citat:
Ursprungligen postat av
Gafflaren
Vid vilket tillfälle görs giren? Jag tänker på Mayday-anropet, insåg de det innan borde de rimligen nämnt det?
Du är inne på det IMHO verkliga mysteriet med Estonia:
- vad visste de på bryggan,
- varför gjorde de BB-giren,
- varför väntade de ~20 min med Mayday?
Att fartyget vände tillbaka med en kraftig gir får anses utrett. Vi vet inte 100% säkert att det var åt BB, men det mesta tyder på det. Vi vet inte heller säkert att BB-giren orsakade överhalningen, men det är en given förklaring till varför slagsidan först ökar vid varje rullning till 30-40 grader, sedan stabiliserar sig på ett mindre värde (annars hade nästan ingen kommit ut!). Detta är t.ex. HSVAs hypotes. Det finns åtminstone en alternativ förklaring: vattnet på bildäck kan ”fastna”’bakom center casing och när det forsar förbi vid nästa våg får vi ”överhalningen” (se Kehrens avh.).
Men om vi håller oss till tanken att BB-giren orsakar överhalningen så är den givna frågan: varför gör man giren? ECR har enligt Treu inte meddelat vad de ser i kameran, Linde har inte hunnit ner. Kanske har någon ringt från en annan plats närmare fören, eller så har man till slut sett att bogvisiret, eller i alla fall gösstaken, saknas.
Mayday-anropet är ett kapitel för sig. Oavsett olycksorsak så tycker man att de skulle säga något. Vi kan inte utesluta att de fortfarande inte fattat vad som hänt, eller så hade de bara panik vilket också kan förklara varför de uppger en alldeles för liten slagsida 01:22-01:24 (om jag minn rätt stannar klockan på bryggan 01:35 och då antas slagsidan vara 90 grader!).