• Det är svårare att hitta en ubåt i skärgårdsmiljö, med grund, djuphålor, förträngningar och överhuvudtaget med en vildare bottentopografi än ute i ”ett helt hav”.
• Dessutom måste den som letar ubåt i skärgården ta hänsyn till ljud som finns där naturligt, sjömärken, bryggor, handelssjöfart, fritidsbåtar...
• Med en batymetrisk karta är det lätt att konstatera att gömställena blir fler inne i den svenska skärgården, än ute på ditt hela hav.
Ska man dessutom lägga sig på botten och hissa snorkeln för att ladda sina batterier, är Yttre Gåsefjärden ett alldeles utmärkt val av plats (titta på 10-meterskurvan).
Och studera sedan sjökortet. Utanför Utklippan är botten nära nog flat, flackt sluttande med större djup längre ut tilll havs. Innanför är bottentopografin ett gytter; lätt att gömma sig i.
• Om jag som ubåtskapten skulle operera i den öppna miljön, ute på ”ett helt hav” om jag behövde ladda mina batterier... då vore jag direkt korkad.
• Lägg därtill den relativt stora, svenska närvaron av enheter (helikoptrar, torpedbärgare etc.) som funnits på plats för proven av den nya ubåtsjakttorpeden. Som ubåtsskeppare hade du knappast kunnat förutsäga hur länge dessa skulle finnas i närheten. Och... inte minst; fanns det dessutom svenska ubåtar i närheten?
• Bättre då att hålla sig inomskärs och åtnjuta, vad amerikanerna kallar ”the relative security submarines currently enjoy in littoral waters...”
Du måste vara medlem för att kunna kommentera