2021-10-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Ja, jag som jobbat på flera, haft anhöriga på 3. Måste missat det 😅

Tänk om alla vore så duktig som du. Jag googlade reda på en artikel bland många fler som handlar om vanvård av äldre.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/20111211165155_carema_forsokte_kopa_tystnad_om_van vard
Citera
2021-10-02, 12:56
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Vadå moraliskt fel beslut. Du verkar ju inte ha alla hästar hemma, ursäkta men så framstår det i dina inlägg..

Du verkar på allvar tycka att alla andra anhöriga skulle offrat sina äldre släktingar till en covid-död, bara för att en väldigt ohälsosamt modersbunden individ, skulle kunna få besöka sin mamma hur och när som helst, utan skyddsutrustning, m.m.

Det om något är väl moraliskt fel: att utsätta mängder med folk för risk för deras liv, pga en enda individs känslomässiga problem… 🤔

Parallellen till MGM:s rubbade tänkande sedan i själva brottet, blir väl övertydlig här men jag pekar ut den ändå: han utsatte sedan även mängder med folk (i hyreshuset) för risk för deras liv, pga en enda individs känslomässiga problem (sina egna).

Anar vi ett mönster, någon?

Intressant att du värderar mitt förstånd utifrån mina värderingar. Din måttstock är uppenbart kort.
Det går omöjligt att jämföra en förälderrelation med någon annans. Vet du hur många som aldrig får besök, högst på bemärkelsedagar och mer för att det sig bör. I min värld är det snarare en ohälsosam relation!
Och om han nu hade en ohälsosam relation enligt dig vems åsikt ska gälla? Hans och hans mammas kanske.

Vill se hur de som ville ”skydda sina äldre” genom att inte besöka dem själv hade mått om de var omvänd situation. Tror inte det plötsligt sprangs till hemmet mer regelbundet för att restriktionerna upphörde. Frekvensen av besökare har garanterat förblivit sorgligt låg.
Citera
2021-10-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ok, ja jag är nog mer benägen att tro på att polisen har ganska mycket på fötterna, i ett sånt här fall, faktiskt. Ska inte säga 100% men det verkar sannolikt som att de har rätt gubbe denna gång. (Eller ja, de har ju inte honom rent fysiskt, men ja, som misstänkt).

Tycker profilen på ett sånt här brott stämmer in ganska bra också, sprängning av ett större hus. Det passar bättre in på ”ensam, vit man, med känslomässiga svårigheter/samhällshat” än på tex ett random småkriminellt gäng osv.

Tänk The Una Bomber, så förstår du vad jag menar. Lite märkligt sammanträffande att Una Bomber Kaczynski också hade polska rötter, förresten! 🤔

Polisen har haft bra på fötterna förr och haft helt fel!
Citera
2021-10-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Varför skulle du blanda Diesel och Bensin?

Du får ingen förhöjd effekt av att blanda dom två bränslena.

Däremot om man blandar Diesel med konstgödsel kan man tillverka ett ypperligt sprängämne, det gjorde Breivik och resutatet av hans bomb kan ju inte ha undgått någon
Diesel gör så att det brinner längre och är mer svårsläckt..det gasar inte av så mycket som bensin och är kletigt och fastnar på ytor och brinner.
Citera
2021-10-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det är bäst att Bengt Lorentzon håller sig inne.

https://goteborg.etc.se/inrikes/kortare-dagar-helt-nodvandigt-enligt-forskare
Bengt? Är det en bror till Mark?
Citera
2021-10-02, 13:01
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabisabi
Bengt? Är det en bror till Mark?

Nej.
Citera
2021-10-02, 13:02
Medlem
Citat:
Jag har bara besökt ett på senare år, det var rent och fint, fin mat, personalen var urtrevliga.. Visst, kanske inte så kul att sitta där som gammal. Men det där med att det är så otroligt illa överallt tror jag är rätt överdrivet. Är väl bara att besöka x antal andra länder och jämföra, så ser man nog att den skattebetalade äldrevården här ändå är helt okej, iaf.

Sedan har det väl inte varit någon diskussion om att mamman till MGM behandlats särskilt illa egentligen? Det där med att MGM kallade personalen där för psykopater och mördare, handlade väl mest om hans eget behov av att besöka mamman konstant? Jag tänker på det faktumet att personalen fick tilldela honom en särskild personal, utifrån att han ringde 10 ggr per dag. Samt att han klättrade in till mamman, osv….

Har svårt att se hur man kan vända ovanstående till att mamman på något näst skulle vanvårdats.. 🤔 Om man inte med ljus och lykta letar olika ”ursäkter” för bombdådet, alltså..

Det måste ha varit ett väldigt dåligt boende eftersom han var så orolig.

Det har ju varit mycket sådant i äldrevården. Man kan läsa massor om det på nätet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/20111211165155_carema_forsokte_kopa_tystnad_om_van vard
Citera
2021-10-02, 13:02
Medlem
Angående att han inte kunnat betala hyra; det är 5 personer skrivna på lägenheten. Han gick på soc. Normalt sätt får man till hyra från soc, men är det flera skrivna på adressen så får man inte hela summan. Mark har troligen bara fått 1/5 av hyran från soc pga personerna som ser ut att vara/är inneboende. Kanske betalar de bara för adressen? Bomb mot socialkontor nästa?
Citera
2021-10-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Ja fast bensin och något annat? Jag hade inte reagerat. Jag kan inte känna skillnad på bomb och inte bomb på lukten.
Målar man om brukar det inte lukta bensin.

Sedan beror det förstås på var det luktar bensin. Är det i garaget kanske jag kollar runt litet men funderar inte så mycket över det. Är det i trapphuset börjar jag antagligen undra mer.
Citera
2021-10-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
Angående att han inte kunnat betala hyra; det är 5 personer skrivna på lägenheten. Han gick på soc. Normalt sätt får man till hyra från soc, men är det flera skrivna på adressen så får man inte hela summan. Mark har troligen bara fått 1/5 av hyran från soc pga personerna som ser ut att vara/är inneboende. Kanske betalar de bara för adressen? Bomb mot socialkontor nästa?

Vaddå 5 skrivna på adressen? Menar du i samma lägenhet! Då vore det ju intressant att få veta vad de tycker om det hela.
Senast redigerad av Ajabaja555 2021-10-02 kl. 13:10.
Citera
2021-10-02, 13:08
Medlem
Xedomes avatar
Om modern och lägenheten är allt han har, haft och behövt i 50 år - kanske det är omöjligt acceptera hennes bortgång. Det är djupt olyckligt - om inte pappan tagit ansvar eller har varit närvarande under de viktiga faserna i ett barns utveckling till vuxen - trots att han ff lever här (?).

Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 13:12.
Citera
2021-10-02, 13:16
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det måste ha varit ett väldigt dåligt boende eftersom han var så orolig.

Det har ju varit mycket sådant i äldrevården. Man kan läsa massor om det på nätet.

Måste det verkligen ha varit ett så dåligt boende? Det kan alltså inte ha haft med MGM:s eget ev. psykiska dåliga mående att göra, detta att han ”oroade sig” osv?

Du tänker inte till där, att det kanske inte är ”superfriskt” beteende, att ringa till äldreboendet 10 ggr per dag och försöka klättra in till sin anhörige osv?

I din värld kanske det låter helt normalt och sånt som man som anhörig gör, dagligdags…

I min värld blir det bara ännu en bit i pusslet av ”profileringen” av en GM. En instabil person med sannolikt ohälsosam, symbiotisk knytning till sin mor. Och nu sviktade tydligen även moderns hälsa, enligt uppgifter i tråden.

Kan vara del i förklaring/motivbild, just oron att förlora mamman, som varit allt. Samt bostaden. De två sista spärrarna som försvinner, i en redan instabil GMs psyke.

Såna svårigheter är förvisso tuffa men många folk går igenom dem varje dag, utan att spränga saker för det. Så det är nog GMs psyke som är nyckeln i detta.

Rena spekulationer förstås men ganska rimliga utifrån hela bilden, kan jag tycka.

Däremot att boendet var jättedåligt tänker jag inte alls, det är för mig en extremt märklig tolkning, av all fakta vi har.. 🤔 Finns väl i princip inget alls som pekar på det.
Senast redigerad av IcyHeart 2021-10-02 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in