2021-10-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Nog?
Vet du? Har du jobbat på ett ålderdomshem?
Bott på ett? Eller hur vet du?

Men snälla! Det vet väl de flesta om hur illa det är på Sveriges äldreboenden. Konstigt att du missat det!
Citera
2021-10-02, 12:40
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag går på magkänsla och på tidigare dåliga beslut myndigheter tagit. Så fel de haft många gånger. Så många människors liv de ödelagt. Och media gör precis likadant som de alltid gör. De letar reda på något udda och sedan gör de om det till vilket skit som helst. Bara de får sälja!

Jag tror som jag gjorde från början att detta i Göteborg är ett terrordåd. Just nu letar polisen i Växjö bomber. /.. /

Ja, jag har svårt att släppa målet med polismannen som vittnat om gäng ang beslag av bla bomber.

Tänker också typiskt terrordåd (maximal skada, skrämsel, maktuppvisning, resurser, osv).
Citera
2021-10-02, 12:41
Medlem
Ett 200 liters fat med bensin blandat med dieselolja och några kilo dynamit i hans källare skulle nog ställa till det så in i helvete om det small av.
Citera
2021-10-02, 12:42
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Fast Mark Lorentzon kom till Göteborg som 6-åring år 1972. Så det är inte alls givet, men i såfall duktigt att ha behållit språket.

nu vet jag att SSU till stor del befolkas av islamister och araber, men läskunnighet kan ni väl försöka prioritera lite. det står fortfarande i aktbilaga Ä 6779-21 s. 5 att mark maciej kan och vill tolka på polska till sin polsktalande mor.
Citera
2021-10-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Jo. Men exakt vad var det Mark använde för att göra sina synkroniserade vätskebomber? Om man skulle vilja göra en egen bomb

aceton är en produkt som kan blandas med andra saker.. denna vätska kan även självantända under vissa omständigheter.
Citera
2021-10-02, 12:44
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Jag går på magkänsla och på tidigare dåliga beslut myndigheter tagit. Så fel de haft många gånger. Så många människors liv de ödelagt. Och media gör precis likadant som de alltid gör. De letar reda på något udda och sedan gör de om det till vilket skit som helst. Bara de får sälja!

Jag tror som jag gjorde från början att detta i Göteborg är ett terrordåd. Just nu letar polisen i Växjö bomber. I Gävle brinner ett 10 våningshus som hållet på att rasa. En storbrand.

Allt håller på att förstöras!

Ok, ja jag är nog mer benägen att tro på att polisen har ganska mycket på fötterna, i ett sånt här fall, faktiskt. Ska inte säga 100% men det verkar sannolikt som att de har rätt gubbe denna gång. (Eller ja, de har ju inte honom rent fysiskt, men ja, som misstänkt).

Tycker profilen på ett sånt här brott stämmer in ganska bra också, sprängning av ett större hus. Det passar bättre in på ”ensam, vit man, med känslomässiga svårigheter/samhällshat” än på tex ett random småkriminellt gäng osv.

Tänk The Una Bomber, så förstår du vad jag menar. Lite lustigt sammanträffande att Una Bomber Kaczynski också hade polska rötter, förresten!
Senast redigerad av IcyHeart 2021-10-02 kl. 12:57.
Citera
2021-10-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
aceton är en produkt som kan blandas med andra saker.. denna vätska kan även självantända under vissa omständigheter.
Ett fat med bensin blandat med diesel och några kilo dynamit.
Citera
2021-10-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny-ans
90% av vad han svamlar om är ju’rappakalja. Modern talade svenska, men hade drabbats av stroke.

Off topic/
Det är inte någon medborgar-rättighet att försätta (pensionerad)-anhörig på obestånd.
Förtydligande: att ”sonen” läger beslag på pensionen/bostadstillägg som staten/pensions myndigheten betalar. Oavsett om den ”anhöriga är son eller dotter”.

Vore det så att pensionen var avsedd för 55-åriga söner så skulle det framgå. Och då skulle väl alla Sveriges 55-åringar ha rätt att snylta föräldrarnas försörjning.
(Därtill, så vore det häpnadsväckande om även soc. utbetalningar komme 55-åringar till godo.)

Citat:”Som skäl för sin ansökan har Överförmyndaren huvudsakligen anfört följande.
Alltsedan godmanskap anordnades för Maria Lorentzon har den gode mannen motarbetats på olika sätt.

Den ändring av Maria Lorentzons folkbokföringsadress som den gode mannen gjorde har bestridits i hennes namn. Likaså har någon i Maria Lorentzons namn försökt att ta bort den särskilda postadress som den gode mannen registrerat.

I november 2020 uppgick Maria Lorentzons skulder till 107 186 kronor.
Hon hade flera obetalda boendeavgifter. Skulderna
uppgick i april 2021 till 200 000 kronor.

Den gode mannen har också upptäckt att det
finns kreditkort utfärdade i Maria
Lorentzons namn och att någon har tagit ut pengar och gjort inköp med dessa kort.
Två kreditbolag har efter egna utredningar konstaterat att det inte är Maria Lorentzon som gjort uttagen.

Den 20 april 2021 tömdes Maria Lorentzons transaktionskonto på hela summan som fanns där, 26.037 kronor.
SEB har till den gode mannen uppgett att
Maria Lorentzon skrivit en fullmakt till sin son Mark Lorentzon.
Vidare har den gode mannen tagit emot en kod till ett nytt kreditkort vilket den gode mannen inte beställt.

Mot bakgrund av de ingivna läkarintygen är det Överförmyndarens uppfattning att
någon i Maria Lorentzons omgivning tar krediter, gör uttag samt i övrigt utför rättshandlingar i Maria Lorentzons namn.

Av läkarintygen framgår det att Maria Lorentzon vare sig talar, skriver eller förflyttar sig utan hjälp.”
Slut Citat
Källa

https://www.docdroid.net/Eex4Mqe/goteborgs-tr-a-6779-21-slutligt-beslut-ej-sarskilt-uppsatt-2021-05-27-pdf#page=3

Sida 2 och 3

Det är kanske den gode mannen som tagit ut pengarna. Är väl inget ovanligt. Det var väl inte så länge sedan som det var uppe på tapeten att det gick till så!

https://sverigesradio.se/artikel/6418752
Citera
2021-10-02, 12:48
Medlem
Citat:
Men snälla! Det vet väl de flesta om hur illa det är på Sveriges äldreboenden. Konstigt att du missat det!

Ja, jag som jobbat på flera, haft anhöriga på 3. Måste missat det 😅
Citera
2021-10-02, 12:49
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Förstår.

Tog inte pappan något som helst ansvar?

Såvitt jag förstår, bor pappan kvar här.

.

Jag minns inte och såg aldrig vad som hände när man inte umgicks.
I den åldern snackade men heller inte så mycket om föräldrarna, det kom väl upp när man tyckte att morsan eller farsan var taskig angående något. Men det fanns roligare saker att göra i den åldern. När man blev lite äldre tappade vi kontakten helt. Och sedan dess har ju mycket hänt och lett till detta.
Senast redigerad av GhangBangTanja 2021-10-02 kl. 12:53.
Citera
2021-10-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ett fat med bensin blandat med diesel och några kilo dynamit.

Varför skulle du blanda Diesel och Bensin?

Du får ingen förhöjd effekt av att blanda dom två bränslena.

Däremot om man blandar Diesel med konstgödsel kan man tillverka ett ypperligt sprängämne, det gjorde Breivik och resutatet av hans bomb kan ju inte ha undgått någon
Citera
2021-10-02, 12:55
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:

Jag har bara besökt ett på senare år, det var rent och fint, fin mat, personalen var urtrevliga.. Visst, kanske inte så kul att sitta där som gammal. Men det där med att det är så otroligt illa överallt tror jag är rätt överdrivet. Är väl bara att besöka x antal andra länder och jämföra, så ser man nog att den skattebetalade äldrevården här ändå är helt okej, iaf.

Sedan har det väl inte varit någon diskussion om att mamman till MGM behandlats särskilt illa egentligen? Det där med att MGM kallade personalen där för psykopater och mördare, handlade väl mest om hans eget behov av att besöka mamman konstant? Jag tänker på det faktumet att personalen fick tilldela honom en särskild personal, utifrån att han ringde 10 ggr per dag. Samt att han klättrade in till mamman, osv….

Har svårt att se hur man kan vända ovanstående till att mamman på något näst skulle vanvårdats.. 🤔 Om man inte med ljus och lykta letar olika ”ursäkter” för bombdådet, alltså..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in