2021-10-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag tror inte att det är den jagade personen som gjort det här. Han har bara blivit en utmärkt syndabock! Passar bra att skylla på honom. Om det nu inte är han, så är iallafall hela hans liv uthängt ill allmänt beskådade. Om han nu fortfarande lever och blir rentvådd så hoppas jag han kräver ett skyhögt skadestånd.

Vilka hemska människor det finns i det här landet. Ingen som helst medkänsla eller empati. ☹️

Om det nu inte är han, varför gömmer han sig då? Han har haft 4 dagar på sig att gå in till närmsta polisstation och förklara vart han varit.
Citera
2021-10-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Reagerade också på avbrottet, tystnaden lite flackande med blicken innan svaret att han säkert dragit långt bort kanske polen. Som nån/några här i tråden flitigt framförde igår, nästan som att det är medvetet både här och där. Skyddande av brottsling eller inte men känndes som att han har sina aningar var MGM kan finnas.

Hur hade du reagerat om där inte varit något avbrott innan svaret kom?

Det är nog ganska normalt att ägna åtminstone en sekund till att fundera på svaret när man inte riktigt vet svaret innan.
Citera
2021-10-02, 11:44
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Jag håller med. Jag tror också att han snart kommer smyga fram och göra något. Han inser väl att han inte kommer kunna leva som innan och träffa mamma i parken varje dag och det verkar ju vara det enda karln levde för. Då är han ju livsfarlig.

Den stora frågan just nu är; vart trycker han? Det är svårt att vara anonym i dessa kontrollerande tider, vad måste till?
•Hårklipp/förklädnad
•Kontanter.
•Flera kontantkortsmobiler att alternera med (om han vill hålla sig uppdaterad)
•Ett gömställe där han är helt allena (eftersom medbrottslingar förr eller senare tjallar och vill ha ”hittelön”)
•Gömmer han sig på någon båt, det finns gott om öde-båtar i Göteborg.
•Gömmer han sig i en öde sommarstuga?
•Har han ”lånat” en husvagn på en stängd camping?
•Han måste ha tillgång till två saker och det är mat och värme.
•Om detta är länge planerat så har han fixat det.
•Ibland är det smart att gömma sig mitt framför näsan på polisen tex i källarutrymmet på moderns boende, det brukar finnas gott om förråd med möbler och annat där han kan göra sig hemmastadd i (hoppas polisen har letat noggrant där med hundar)
Citera
2021-10-02, 11:45
Medlem
Att han är häktad i sin frånvaro tyder på att polisen har bra på fötterna. Annars hade han bara varit en person med stort intresse för utredningen...
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag tror inte att det är den jagade personen som gjort det här. Han har bara blivit en utmärkt syndabock! Passar bra att skylla på honom. Om det nu inte är han, så är iallafall hela hans liv uthängt ill allmänt beskådade. Om han nu fortfarande lever och blir rentvådd så hoppas jag han kräver ett skyhögt skadestånd.

Vilka hemska människor det finns i det här landet. Ingen som helst medkänsla eller empati. ☹️
Citera
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filiip
Hmm bor på samma gård och inte ens sett en polis i vår port än
Samma gård som GM eller som mamman eller "Lennart"?
Citera
Medlem
Eller så har han lämnat landet. En av hans vänner trodde ju det.
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Den stora frågan just nu är; vart trycker han? Det är svårt att vara anonym i dessa kontrollerande tider, vad måste till?
•Hårklipp/förklädnad
•Kontanter.
•Flera kontantkortsmobiler att alternera med (om han vill hålla sig uppdaterad)
•Ett gömställe där han är helt allena (eftersom medbrottslingar förr eller senare tjallar och vill ha ”hittelön”)
•Har han ”lånat” en husvagn på en stängd camping?
•Han måste ha tillgång till två saker och det är mat och värme.
•Om detta är länge planerat så har han fixat det.
•Ibland är det smart att gömma sig mitt framför näsan på polisen tex i källarutrymmet på moderns boende, det brukar finnas gott om förråd med möbler och annat där han kan göra sig hemmastadd i (hoppas polisen har letat noggrant där med hundar)
Citera
2021-10-02, 11:46
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
OK, fair enough. Du verkar ha rätt.
De går ut med bilder. My bad.

Jag måste säga att jag är lite förvirrad av när man väljer att gå ut med bild och när man inte går ut med bild.
Googlade lite mer och verkar som de gör det i vissa fall och i andra fall inte.

Kanske beror på karaktären på brottet och misstankegraden tänker jag.
Hmm..jaja hur som helst. Hoppas de får tag på honom snabbt.

Ett annat exempel är tågspårs-rånaren som rånade en person och sedan lämnade denne att dö på tågspåret. (Offret dog inte men i alla fall). Ett synnerligen hänsynslöst agerande, där man så klart ville få fram GM snabbt. Personen var där av utländsk härkomst men man visade bild på honom innan han var dömd, just för att fånga honom. (Bara för att ytterligare klargöra att det har inget som helst med att göra om man är utländsk eller svensk, utan det handlar om farligheten på brottslingen).

Kortfattat:
Särskilt farliga eller hänsynslösa misstänkta, där går man som regel med lätthet ut med namn och/eller bild, för att få tag i dem. Ett sånt här oerhört ovanligt brott: att spränga ett helt lägenhetshus anses som ett mkt farligt och allvarligt brott, så därför vill man ju få tag i den här misstänkte, helst igår!
Citera
2021-10-02, 11:47
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Om det nu inte är han, varför gömmer han sig då? Han har haft 4 dagar på sig att gå in till närmsta polisstation och förklara vart han varit.

Han litar inte på myndigheterna. Ju. Och är nyfiken på vad den tekniska undersökningen skall ge.
Citera
2021-10-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Hur hade du reagerat om där inte varit något avbrott innan svaret kom?

Det är nog ganska normalt att ägna åtminstone en sekund till att fundera på svaret när man inte riktigt vet svaret innan.

Givetvis att det var inövat och att han helt kallt lade en dimridå..
Citera
2021-10-02, 11:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Efterlyst har extremt liten spridning jämfört med aftonbladet, expressen etc. Så som efterlyst presenterar sina bilder är inte i närheten av den maskering/pixling som sker i övrig media.

Akilov var givetvis inte svensk eller vit.

Vill du påstå att Akilov är det senaste grova brottet begått av en icke vit eller icke svensk? Att alla de hundratals sprängningar och skjutningar sedan dess inte begåtts av grovt kriminella icke vita eller icke svenskar? Varför har ingen av dessa grovt kriminella icke vita och icke svenskar någonsin exponerats på samma sätt som ML?

Jag tycker det är bra att ML visas upp med namn och bild, men att media väljer att publicera grovt kriminella enkom efter hudfärg och medvetet döljer ansiktet på förövare som inte är vita är inget annat än propaganda.
Jag vill påstå att också Aftonbladet, Expressen och alla stora redaktioner både i och utanför Sverige visade upp omaskerade bilder på Akilov från tunnelbanan när han söktes som misstänkt.

Jag vill också påstå att ytterst få efterlysta visas upp överhuvudtaget - alleles oavsett etnicitet.

Det skulle inte vara görligt att visa varenda efterlyst i bild eller att ta upp det i tidningar eller TV-program ens om de ville. Din fråga är med andra ord enbart korkad.

Stockholm april 2017
[...]
Vid en presskonferens på kvällen visar polisen en bild på en man
som fotograferats av en övervakningskamera i Stockholms tunnelbana.
Man säger att man vill komma i kontakt med denne man.

[...] (Han grips på kvällen i Märsta - min anm)

8 april (lördag)
Den misstänkte 39-åringen rapporteras i vissa medier heta
Rakhmat Akilov och hans bild sprids i medier.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28519.pdf
Citera
2021-10-02, 11:50
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Den stora frågan just nu är; vart trycker han?
Citat:
Gör det? Var?
Citat:
Hetaste spåret är kolonistugeområdet vid Slottsskogsgatan Ekedalsgatan.

Allt tyder dock på att han rest hem till Polen.
Citera
2021-10-02, 11:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tror inte ett dugg på den analysen.

Det är just de människor, i synnerhet auktoriteter - som behandlar mamman - han har problem med.

Det är snarare bristen på något ens i närheten av "våldskapital" som får mig att undra här.

Gänget som polisen vittnade mot - hade uppenbarligen kapacitet att komma över just bomber. Och våldskapital.

Här är en klen modersbunden enstöring, som definitivt har motiv. Obehaglig och avvikande.

Men resurserna..? Ngt stämmer inte här.
Att placera ut bomber som sprängs är att ha våldskapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in