2021-10-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Han har enligt vittnesuppgifter rört sig norrut. Alltså i en riktning som leder mot stationen. Jag för min del tror att han gömt kläder någonstans, har satt på sig en ny jacka, dragit på sig en mössa och ett munskydd, klivit på ett tåg eller en buss och gett sig av.

Jo visst... grannen står på altanen på innergården och ser han röra sig mot utgången norrut. Det finns en utgång mittemot(där de renoverar) men då kan ju alla se ryggen på han så han valde att försvinna från synfältet illa kvickt. Han sprang inte i panik åt ett håll norrut och tog tåget utan gjorde en sväng utanför huset. Han har hållit sig ”i området” och har antas ha setts dagen efter utanför vårdcentralen. Han har en speciell relation till sin mamma och tänker inte bara försvinna hursomhelst. Observera att han anser sig ha rätt och kämpar för sin sak. Någon form av psykisk störning har han möjligtvis i kombination med amfetamin. Han ligger och trycker någonstans.
Senast redigerad av Forestjump 2021-10-03 kl. 11:02.
Citera
2021-10-03, 10:49
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Någon skrev att han tagit sig över Svinesundsbron? Var kommer dom uppgifterna ifrån?
Citera
2021-10-03, 10:53
Medlem
Jag tror definitivt inte att han är kvar i Göteborg. Jag tror att han lämnat Göteborg ganska snart efter dådet. Tagit sig söderut, kanske liftat som du säger, eller tagit tåg/buss. Sedan florerar ju någon uppgift om att han eventuellt ska ha tagit sig över Svinesundsbron. Han har ju bankkonto i Norge.
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag tror inte han satte sig på en färja, då skulle polisen kunna vänta på honom vid ankomst.
Det lättaste sättet för att ta sig långt borta utan att lämna spår efter sig är att komma till en plats där utländska långtradarchaufförer vilar sig/tankar sina lastbilar.
Många av de är polsktalande... men oavsett vad, de kan ta med honom i hytten för att ha sällskap och om han dessutom gav de nån hundralapp då fick han lifta.

Men att komma till Stockholm eller Linköping, Malmö hjälper inte när hans bild är ute,
dessutom i en främmande miljö krävs mycket cash. Han kan inte ta in på hotell/vandrarhem.

Därför det mest logiska är att han stannat kvar i Göteborg och troligen nära mammas äldreboende, det är dit han dras och att befinna sig nära det äldreboendet skänker honom tröst.
Citera
2021-10-03, 10:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Fan alltså,
5.500 inlägg och du kan inte läsa poängen utav mitt inlägg.
Igen:
OM,
Det sa pang i källaren, varför då utblåsta dörrar högt upp och inte i närheten av bomben?
(det är väl rätt skrivet och borde vara så lätt att förstå..!?)

Oj, från början är det jag som skrivit så det öppnar för missförstånd.
Jag skrev från början:
Citat:
Med tanke på att tre portingångar på gatunivå fortfarande är helt stängda
,
så menade jag att dessa portingångar är stängda och ej får användas. Dessa portar är till synes helt urblåsta till den grad att man fått stötta upp entréer med ställningar utanför.

Exempel:
https://www.molndalsposten.se/image/policy:1.55987240:1632905424/image.jpg?f=Wide%26w=1200%26%24p%24f%24w=834285a
Citera
2021-10-03, 10:54
Medlem
Nej, det är ett annat vittne, som sett honom lämna huset i lugn och ro. Inte snabbt som vittnet på altanen säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Forestjump
Jo visst... grannen står på altanen på innergården och ser han röra sig mot utgången norrut.
Citera
2021-10-03, 10:56
Medlem
Jag såg att några tog upp rättshaverister som har haft rätt i något fall.

Självklart kan även rättshaverister ha rätt ibland, men att dom har haft rätt i att någon har snott deras tvättid betyder ju inte att dom har rätt i alla andra kamper dom för, det betyder inte att dom har rätt att bo kvar i en lägenhet dom inte betalar hyran för.

Och sen ligger mycket av rättshaveriet i hur man reagerar på dom påhittade oförätterna, man kan smälla lite med dörren och gå hem och skriva en överklagan utan hot och personangrepp, eller så kan man gå hem och konstruera och smälla en bomb som blåser ut dörrar i ett helt hus.

Man kan acceptera reglerna på äldreboendena och ta på sig en mask och sprita händerna och träffa mamma utomhus med en plastskiva emellan, eller man kan stapla trädgårsmöbler på varandra utanför hennes fönster och klättra upp och umgås utan munskydd och skjorta.

Finns det någon myndighet som borde dra till sig rättshaverister så är det väl byggnadsnämnden, dom ger avslag lite hipp som happ efter regler dom inte riktigt kan själva, det överklagas och rättas till, och håller igång en enorm byråkratisk cirkus med pappersvändare.

Konstigt nog blir sällan folk rättshaverister av det, det är nästan som att lyckade människor med lite pengar och en bit mark som dom har tänkt bygga ett hus/sommarstuga på har ett annat sätt att bemöta motgångar än fattiga socialbidragstagare som bor hemma hos mamma och aldrig har haft ett jobb?
Citera
2021-10-03, 10:58
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Lite förvånande kan tyckas att det plötsligt blivit flera vittnen i arla morgon av just M.L. som MGM, nä börjar bli för mycket historier i media om denne M.L. Kan tänka mig viss betalning utgår till sk vittnen till dessa historier/iaktagelser.

Filmen vid boendet ja den visar hans frustration i att inte få komma in och går inte att snacka bort, men anställda som säger att han tagit sig in nattetid är väl förtal om det inte finns med i FUP från tidigare händelse på boendet.

L-G.W. verkar mer än gärna vilja synas i press, jäkligt snabb också 10sek ur säng till altan för att klarvaket se mannen som försvann från innergården som trolig M.L. Visst håret med flinten och kroppshållning ev gångstil kan ju göra att L-G.W. är säker på sin sak.

Att GT/expressen valt att publicera namn och bild på MGM får stå för dem i nuläget medan AB och SVT håller den andra linjen.

M.L. är bara misstänkt i nuläget.

ML sägs ha setts gå från huset av två vittnen.

ML:s mobil var avstängd enligt polaren Lennart som ville kolla att han var okej.

ML är starkt knuten till mamman vars pengar han stulit och satt henne i skuld som uppgick till 200 000 kr.

Det sägs att ML gjort betalningar utomlands, men inte till vad. Köp av sprängämnen? Blivit kär i någon falsk profil som behövde pengar?

Tänker på att polisen tidigare har kunnat missa ett huvud i en misstänkts garderob och funderar på om ML kan finnas kvar i huset avliden eller ligger och trycker i någon annan källare i närheten av mammans vårdboende.

Vännen Lennart ser så lurig ut på slutet av klippet att man får en känsla av att han vet var ML befinner sig.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/vannen-till-misstankte-bombmannen-kan-ha-givit-sig-av-langt-bort/
Citera
2021-10-03, 11:07
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag såg att några tog upp rättshaverister som har haft rätt i något fall.

Självklart kan även rättshaverister ha rätt ibland, men att dom har haft rätt i att någon har snott deras tvättid betyder ju inte att dom har rätt i alla andra kamper dom för, det betyder inte att dom har rätt att bo kvar i en lägenhet dom inte betalar hyran för.

Och sen ligger mycket av rättshaveriet i hur man reagerar på dom påhittade oförätterna, man kan smälla lite med dörren och gå hem och skriva en överklagan utan hot och personangrepp, eller så kan man gå hem och konstruera och smälla en bomb som blåser ut dörrar i ett helt hus.

Man kan acceptera reglerna på äldreboendena och ta på sig en mask och sprita händerna och träffa mamma utomhus med en plastskiva emellan, eller man kan stapla trädgårsmöbler på varandra utanför hennes fönster och klättra upp och umgås utan munskydd och skjorta.

Finns det någon myndighet som borde dra till sig rättshaverister så är det väl byggnadsnämnden, dom ger avslag lite hipp som happ efter regler dom inte riktigt kan själva, det överklagas och rättas till, och håller igång en enorm byråkratisk cirkus med pappersvändare.

Konstigt nog blir sällan folk rättshaverister av det, det är nästan som att lyckade människor med lite pengar och en bit mark som dom har tänkt bygga ett hus/sommarstuga på har ett annat sätt att bemöta motgångar än fattiga socialbidragstagare som bor hemma hos mamma och aldrig har haft ett jobb?

Så vad är det din tanke bakom vad som avgör vem som blir en "rättshaverist" eller inte?
Citera
2021-10-03, 11:07
Medlem
Jag förstår inte varför folk förutsätter att denna person måste "ligga och trycka" någonstans. Jag var själv ytligt bekant med honom för några år sedan. Han vat fullt socialt fungerande. Han kan mycket väl skaffa sig ett arbete och smälta in var som helst. Ta ett jobb i nån bar eller vad som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av mnb2021
Tack för svar, det var det jag undrade över.

Att röra sig i utomland är inte gratis ... så för honom att ligga och trycka utomlands kräver nog att han har en 'förstående' kompis där.
Senast redigerad av noden 2021-10-03 kl. 11:09.
Citera
2021-10-03, 11:12
Medlem
Han har kanske insett att mamman är borta och förstått att han inte får kontakt längre. Nej han ligger nog inte och trycker. Han jobbar säkert svart någonstans i Polen eller Litauen. Han måste ju överleva och kommer aldrig att få några pengar från socialförsäkringssystemet i Sverige, för tar han ut mer pengar avslöjar han sig själv.

Inte troligt att någon god vän har tillgång till hans konto heller.
Citera
2021-10-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jag förstår inte varför folk förutsätter att denna person måste "ligga och trycka" någonstans. Jag var själv ytligt bekant med honom för några år sedan. Han vat fullt socialt fungerande. Han kan mycket väl skaffa sig ett arbete och smälta in var som helst. Ta ett jobb i nån bar eller vad som helst.

Ja, alltså än är han ju inte internationellt efterlyst så troligtvis ingen som har koll på vem han är utomlands. Så det klart han kan ha tagit något jobb. Men med tanke på att han inte hittat något jobb här på över 10 år så hade det vart konstigt om han fått ett på en kvart utomlands. Eller? Vad jag har förstått genom hans ansökan till soc (eller vad det nu var) så har han vart aktiv i sitt arbetssökande i många år här.
Citera
2021-10-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Mot helt oskyldiga, obeväpnade, sovande civilister

Misstänkt är han, fortsatt
Såvitt jag vet icke dömd i det här fallet och också ostraffad sedan tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto