2021-10-02, 11:33
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Efterlyst brukar blurra efter att personerna åkt fast.

Här har du ett exempel från mars i år - och Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LnW7Rx/shkelqim-berisha-24-internationellt-efterlyst-for-ran

OK, fair enough. Du verkar ha rätt.
De går ut med bilder. My bad.

Jag måste säga att jag är lite förvirrad av när man väljer att gå ut med bild och när man inte går ut med bild.
Googlade lite mer och verkar som de gör det i vissa fall och i andra fall inte.

Kanske beror på karaktären på brottet och misstankegraden tänker jag.
Hmm..jaja hur som helst. Hoppas de får tag på honom snabbt.
Citera
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Hyfsat avklarat redan.
Tänkte att det kan vara bra information för nytillkomna debattörer i tråden.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det här är ju en människa som visats sig ha ett mycket stort våldskapital och mycket låg hänsyn till människor som inte är inblandade i behandlingen av honom och hans mamma.

Det man vet är att han har kapacitet för att orsaka skada och förödelse och att ingen hänsyn finns till "oskyldiga".

Tror inte ett dugg på den analysen.

Det är just de människor, i synnerhet auktoriteter - som behandlar mamman - han har problem med.

Det är snarare bristen på något ens i närheten av "våldskapital" som får mig att undra här.

Gänget som polisen vittnade mot - hade uppenbarligen kapacitet att komma över just bomber. Och våldskapital.

Här är en klen modersbunden enstöring, som definitivt har motiv. Obehaglig och avvikande.

Men resurserna..? Ngt stämmer inte här.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 11:39.
Citera
2021-10-02, 11:36
Medlem
Spriteees avatar
Jag bor i närområdet och polisen har knackat på här tre gånger nu. Så de rycker verkligen i allt i närheten och letar spår, vilket känns bra. Hoppas på lite resultat snart bara...
Citera
2021-10-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tyckte bara att Lennarts mimik ändrades i samma stund som han skulle svara på var hans vän befinner sig. Vilket inte är konstigt. Tänker att det kan peka på att han ev. vet. ngt om MGM:s belägenhet fn. Och möjligen med avsikt (medvetet/omedvetet) leder spåren bort ifrån honom så långt han kan.

Uppfattar vännen som övertygande och trovärdig, dessförinnan.

Om Lennart är sliten, har bidrag från soc. eller sitter i flanellbyxor är ointressant. Han verkar både ha empati och något innanför pannbenet alldeles oavsett.

Reagerade också på avbrottet, tystnaden lite flackande med blicken innan svaret att han säkert dragit långt bort kanske polen. Som nån/några här i tråden flitigt framförde igår, nästan som att det är medvetet både här och där. Skyddande av brottsling eller inte men känndes som att han har sina aningar var MGM kan finnas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Det har tidigare spekulerats i om MGM skall ha använt flera dynamitgubbar som sprängts synkroniserat på flera platser i fastigheten. Är den hypotesen avskriven?
Polisen har gått ut med att det inte var en traditionell bomb utan mer troligtvis vätskor. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GoX52/uppgifter-inte-en-traditionell-bomb
Citera
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tyckte bara att Lennarts mimik ändrades i samma stund som han skulle svara på var hans vän befinner sig. Vilket inte är konstigt. Tänker att det kan peka på att han ev. vet. ngt om MGM:s belägenhet fn. Och möjligen med avsikt (medvetet/omedvetet) leder spåren bort ifrån honom så långt han kan.

Uppfattar vännen som övertygande och trovärdig, dessförinnan.

Om Lennart är sliten, har bidrag från soc. eller sitter i flanellbyxor är ointressant. Han verkar både ha empati och något innanför pannbenet alldeles oavsett.

Håller med. Först uppfattas han som trovärdigt ärlig tills frågan kommer om var han tror vännen befinner sig. Jag får känslan av att han lägger ut en dimridå - kanske i tanke om ML finns nära och följer nyheterna vill han inte röja offentligt vad han tror alternativt har han blivit uppmanad att säga "han är långt borta nu - kanske i Polen".

Klipp med vännen
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/vannen-till-misstankte-bombmannen-kan-ha-givit-sig-av-langt-bort/

Klipp på ML utanför mammans fönster vid vårdhemmet
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/bilderna-visar-mark-lorentzon-vid-mammans-aldreboende/

ML är bevisat farlig för andras väl och ve. Viktigt att han snabbt blir omhändertagen.
Citera
2021-10-02, 11:39
Medlem
Jag tror inte att det är den jagade personen som gjort det här. Han har bara blivit en utmärkt syndabock! Passar bra att skylla på honom. Om det nu inte är han, så är iallafall hela hans liv uthängt till allmänt beskådade. Om han nu fortfarande lever och blir rentvådd så hoppas jag han kräver ett skyhögt skadestånd.

Vilka hemska människor det finns i det här landet. Ingen som helst medkänsla eller empati. ☹️ Det är ren jävla häxjakt!
Senast redigerad av Ajabaja555 2021-10-02 kl. 11:49.
Citera
2021-10-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Jag bor i närområdet och polisen har knackat på här tre gånger nu. Så de rycker verkligen i allt i närheten och letar spår, vilket känns bra. Hoppas på lite resultat snart bara...
Hmm bor på samma gård och inte ens sett en polis i vår port än
Citera
2021-10-02, 11:41
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Jo att Mark känner så är det ingen tvekan om. Frågan jag ställer mig är om det finns någon "objektiv" sanning i påståendet. Om jag hade en anhörig på hemmet skulle jag istället blivit upprörd om en sådan som Mark fått sin vilja igenom utan konsekvenser. Reglerna infördes för att hålla smittan nere, det var ett stort problem att människor dog p.g.a att covid fick härja fritt. Mark behövde precis som alla andra följa reglerna. Finns absolut ingenting som pekar på att chefen Magnus förtjänar epitetet psykopat.

Reglerna kan handlat om att skydda - men att skydda äldre från anhöriga var inte rätt i min mening. Personalen kunde likväl smitta och därmed fick vi äldre som dog i sin ensamhet. Moraliskt var det fel beslut. Vi hade aldrig accepterat liknande beslut om det handlat om våra barn. Känslomässiga band är starkare än månader längre liv.
Benämningen psykopat är högst sannolikt fel som diagnos - men som agerande i specifika situationen är det, enligt mig, empatistört att skydda en moder från en son fallandes tillbaka på sin maktposition. Om du kallar en överviktig person fet ko betyder det inte att den är en ko; men troligtvis faktiskt lider av fetma
Senast redigerad av madeinflen 2021-10-02 kl. 11:45.
Citera
2021-10-02, 11:42
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Tack för ett svar som ger en fin bild av honom. Högkänsligheten och intelligens inkombination med oförmåga att uttrycka sig konstruktivt, känslomässigt beroende (osjälvständig personlighetsstörning) leder ofta till ångest och depressioner. Jag ser helt och hålet att omständigheterna utlöst en desperation. Minns du om någon fader/ släktingar fanns med i bilden eller de var helt själva?

Tack. Det var en fin person - på den tiden måste jag understryka.
Nej en fadersgestalt såg eller hörde jag aldrig något om. Allt handlade om hans mamma och jag mötte henne några gånger. Fasen dessa frågor framkallar minnen med blå himmel och varmt väder. Alla låg på gräsmattan som grundligt underhölls av fastighetsskötare Eriksson som bodde på nr 16 (tror jag). Man stekte sig i solen och snackade om taskiga föräldrar. Mark nämnde aldrig sina föräldrar och aldrig pappan. Han var dock tvungen att alltid vara hemma senast runt sju och det tyckte man nog var märkligt. Men hon var den tuffare sorten med hård disciplin. Jag misstänker att jag tyckte att hon lät hård är nog mest på grund av hennes brytning.
Citera
2021-10-02, 11:42
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Skyddande av brottsling eller inte men känndes som att han har sina aningar var MGM kan finnas.
En övergiven kolonistuga i området mellan Slottsskogsgatan och Ekedalsgatan föreslogs ju som ett hett spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in