2021-10-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det handlar inte om filosofi eller retorik. Det handlar om vad som faktiskt kan ha hänt. Det började med påståenden om att tjejen ljugit om bilderna, vilket det inte finns belägg för.

Jag förstår inte alls din fråga. Vill du att jag ska redogöra för en specifik kontext där en bild skickas, och där den bilden behöver vara sexualiserad?

Men ok visst. Tänk dig följande dialog:

Lisa: Jag ska flytta till Paris, vet du om det finns en karta nånstans på nätet?

Anna: Ja visst, kolla här: https://sv.map-of-paris.com/img/0/paris-city-center-karta.jpg

Jag menar att ovanstående dialog med hänvisning till bild inte behöver vara sexualiserad.

Hon anmäl honom för utnyttjande av sexuell posering av barn dvs bilder. Sen tittade åklagare på dessa bilder av avskrev dem som
Några sådana. Så det var alltså en lögn i hennes anmälan såvida hon inte bevisar sitt påstående. Rättsligt behandlas ett sånt påstående som lögn tills det går att leda i bevis och då hade ju Bali dömts. Det är det vi får gå efter.

Sen vet jag att många idag tycker att vara någon kommer med en anklagelse av sexuell karaktär så är det den anklagades ”sanning” som aldrig kan ifrågasättas. Men det är rättsosäkert och inte så det fungerar i den vuxna världen utanför instagram och identitetsperverterade.
Citera
2021-10-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hon anmäl honom för utnyttjande av sexuell posering av barn dvs bilder. Sen tittade åklagare på dessa bilder av avskrev dem som
Några sådana. Så det var alltså en lögn i hennes anmälan såvida hon inte bevisar sitt påstående. Rättsligt behandlas ett sånt påstående som lögn tills det går att leda i bevis och då hade ju Bali dömts. Det är det vi får gå efter.

Sen vet jag att många idag tycker att vara någon kommer med en anklagelse av sexuell karaktär så är det den anklagades ”sanning” som aldrig kan ifrågasättas. Men det är rättsosäkert och inte så det fungerar i den vuxna världen utanför instagram och identitetsperverterade.
Man kan ju diskutera om det var en lögn eller ett missförstånd. Eftersom hon visade bilden så trodde hon väl rimligen att den räknades som ”sexuell”. Om det var en medveten lögn skulle hon möjligen hittat på en grövre bild och sedan sagt att den var borta.

Men poängen är att åklagaren inte uttalat sig om det som många av oss tycker är minst lika relevant, nämligen trådens titel: om HN har betett sig olämpligt, exempelvis flörtat med henne eller försökt ha sex med henne. Eftersom det inte ens är brottsligt så har givetvis inte åklagaren tagit ställning till det.
Citera
2021-10-02, 11:34
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det stämmer inte. Åklagaren har endast utrett misstankarna gällande sexuell posering. Något annat brott har vad jag vet heller inte anmälts. Som du skrev igår:

Varför ljuger du?

Åklagarens uppgift är att lagföra brott. Av den anledning har
samtliga uppgifter som målsäganden lämnat under polisförhör,
prövats straffrättsligt. Det betyder att åklagaren även prövat
om någon annan omständighet i målsägandens uppgifter kan
utgöra brott. Åklagaren har inte funnit att så är fallet.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf
Citera
2021-10-02, 11:35
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Vilka inom moderaterna är det som vill ha bort Hanif och som trycker på att han ska bort?

Citat från Twitter:
” Nej det är olika gäng. AKB fälldes av en grupp kommunalråd tillsammans med Irene Svenonius och hennes kanslichef Gustaf Drougge (som är nära vän till HB) GD och HB för till Wykmanfalangen. De som angrep HB internt hör till den andra falangen som leds av Jessica Rosenkrantz. ”
https://twitter.com/ericdenohelige/status/1444081498613760002?s=12

Vet någon?

Jag undrar också.
Citera
2021-10-02, 11:37
Medlem
RoppTorskMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Varken vänster eller incel, så moralpolis ligger väl närmast. Jag står ju för att jag tycker det är extremt obehagligt om en gubbe flörtar med en 16-åring, och att sådana inte ska sitta i riksdagen. Det är ju en ”moral”-fråga, så visst, moralpolis.

Sedan tror jag iofs att det är vanligare bland incels och andra kufar att tycka det är OK att ragga 16-åringar. Ja, det är naturligt att föredra yngre kvinnor, men inte 16-åringar. Om du sitter på AW på Riche med advokatbyrån och kollegan som är 35 berättar om sin 16-åriga flickvän så kommer ingen enda tycka att det är OK, men det är säkert annorlunda på ett LAN-party i Säffle med 30-åriga tjockisar som bor hemma och spelar world of warcraft hela dagarna, eller utanför kiosken i Bollnäs på raggarträffen.

Något säger mig att ni som med näbbar och klor försvarar rätten att ha sex med 16-åringar kanske inte bor innanför tullarna.

Får jag fråga. (Nu är det över 1000 inlägg här och ni kanske redan har pratat om det). Men, menar du på att du tror på allt tjejen säger, förutom då att bilderna skulle varit olagliga? Hanif har raggat på henne och bett om dessa bilder? Du utgår från att det hon säger är sant, och inte det han säger? (Jag är genuint intresserad av din utgångspunkt för din ståndpunkt här).
Citera
2021-10-02, 11:37
Medlem
John.Walkers avatar
Som jag skrev i början när detta uppdagades. Bali och hans försvarare försökte få det till en rättslig fråga. Det var uppenbart från början att det inte var något brottsligt så Bali försökte på det sättet komma undan. Däremot är det han gjort omoraliskt. Vilket nu visade sig stämma.

Åklagaren lägger ner då det inte är något brottsligt. Dätemot gör M samma bedömning som normala människor, att det är omoraliskt. M säger till herr Bali hur omoraliskt det är och ber han avgå. För att rädda sitt anseende så vägrar han avgå men väljer att inte bli omvald eller hålla på med politik på det sättet.

Hela denna karusell är för Bali ville vara kvar och provocerade fram en polisanmälan som han visste han skulle vinna. Däremot föll hans plan då majoriteten människor förstår det omoraliska i det han gjort.

Frågan som nu borde ställas av hans tjej är hur och när flörtade pågick och när han bad om bilderna. Var det innan eller efter att de blev tillsammans. Sen borde hans tjej tänka över det moraliska i att vara tillsammans med någon som strax innan ville ha en 16 åring.
Citera
2021-10-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Varför ljuger du?

Åklagarens uppgift är att lagföra brott. Av den anledning har
samtliga uppgifter som målsäganden lämnat under polisförhör,
prövats straffrättsligt. Det betyder att åklagaren även prövat
om någon annan omständighet i målsägandens uppgifter kan
utgöra brott. Åklagaren har inte funnit att så är fallet.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf
Ok, inget brott kan styrkas. Om vi alla är överens om det kan ju vi moraltanter fortsätta diskutera ”olämpligt beteende” så kan ni rättshaverister som bara bryr er om lagbrott lämna tråden nu. Ok?
Citera
2021-10-02, 11:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Nej. Brottet han anklagats för är inte fortkörning, stöld eller något annat ganska så att säga binärt. Han anklagats för utnyttjande av barn för sexuell posering, en rubricering som de flesta antagligen inte hört talas om och än mindre känner till rekvisiten för.

Att ett brott anmäls på grund av att det misstänks vara ett brott är inte så ovanligt, och det är fullt rimligt att det är så också. Den som anser sig utsatts för eller eventuellt utsatts för ett brott ska inte behöva anlita jurister innan en anmälan görs. Det är åklagarens uppgift att bedöma om förundersökning ska inledas, och hur man sen går vidare.
Citera
2021-10-02, 11:40
Medlem
Citat:
Det handlar inte om filosofi eller retorik. Det handlar om vad som faktiskt kan ha hänt. Det började med påståenden om att tjejen ljugit om bilderna, vilket det inte finns belägg för.

Jag förstår inte alls din fråga. Vill du att jag ska redogöra för en specifik kontext där en bild skickas, och där den bilden behöver vara sexualiserad?

Men ok visst. Tänk dig följande dialog:

Lisa: Jag ska flytta till Paris, vet du om det finns en karta nånstans på nätet?

Anna: Ja visst, kolla här: https://sv.map-of-paris.com/img/0/paris-city-center-karta.jpg

Jag menar att ovanstående dialog med hänvisning till bild inte behöver vara sexualiserad.

Vill du verkligen fortsätta din förvirrade tankegång?
Min fråga är exakt lika korkad som din.

Du har ju ingen aning om någon kontext ens i detta fall.
Du har ingen aning om en bild har efterfrågats ens.
Den kan ha skickats eller visats utan uppmaning ens.
Det enda du vet är att tjejen visat upp en bild utan explicit sexuellt innehåll.
Du menar utan att veta kontext att vilken bild som helst kan vara sexuell.

Så ditt resonemang är irrelevant för tråden
Citera
2021-10-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Man kan ju diskutera om det var en lögn eller ett missförstånd. Eftersom hon visade bilden så trodde hon väl rimligen att den räknades som ”sexuell”. Om det var en medveten lögn skulle hon möjligen hittat på en grövre bild och sedan sagt att den var borta.

Men poängen är att åklagaren inte uttalat sig om det som många av oss tycker är minst lika relevant, nämligen trådens titel: om HN har betett sig olämpligt, exempelvis flörtat med henne eller försökt ha sex med henne. Eftersom det inte ens är brottsligt så har givetvis inte åklagaren tagit ställning till det.

Nej varför skulle åklagaren bry sig om det?

1) 17’åringen anmäler för något och syftar på bevis som inte är något bevis (bilden) dvs en lögn på vanlig bondsvenska, tro vad du vill om uppsåt

2) inga andra bevis har framkommit

3) Bali har hela tiden sagt att det inte varit tal om något sånt utan att han har varit vänskaplig och hjälp med läxor vilket sambon bekräftar händelseförloppet

3) en tredje person ario har under ett år hetsat om att Bali ska sänkas osv och anmälan kommer vid valberedning. Hade 17 åringen varit utsatt för trauma kanske man vill anmäla omedelbart och inte vid valberedning?

Sammantaget finns det inget som talar för att Bali skulle ha varit moralisk skyldig till något men en hel del som talar emot det. Det som finns är en anmälan som har gjorts för något som hänt år tidigare, just vid tidpunkten för valberedning. Om du tycker en politiker ska betraktas som ett moraliskt as utifrån att någon kastar helt ogrundade anklagelser omkring sig är det upp till dig

Jag har skrivit tidigare att den utvecklingen har varit i usa där sexanklagelser mot politiker haglar tätt. Men finns det inga bevis betyder det noll och intet i usa, tex Joe Biden fallet. De har redan kommit igenom den här skiten precis som vi nu även måste göra i Sverige. Sådan politisk smutskastning ska inte få korrumpera vår demokrati.
Citera
2021-10-02, 11:41
Medlem
Citat:
Nej. Brottet han anklagats för är inte fortkörning, stöld eller något annat ganska så att säga binärt. Han anklagats för utnyttjande av barn för sexuell posering, en rubricering som de flesta antagligen inte hört talas om och än mindre känner till rekvisiten för.

Att ett brott anmäls på grund av att det misstänks vara ett brott är inte så ovanligt, och det är fullt rimligt att det är så också. Den som anser sig utsatts för eller eventuellt utsatts för ett brott ska inte behöva anlita jurister innan en anmälan görs. Det är åklagarens uppgift att bedöma om förundersökning ska inledas, och hur man sen går vidare.

Va? Hon påstår att han utnyttjat henne för sexuell posering inkl bilder i polisanmälan. Det visade sig falskt.
Citera
2021-10-02, 11:45
Medlem
Citat:

Man behöver inte vara så intelligent för att inse vad sexuell posering kan bestå i.
Nu hade det inte landat i ett åtal ens om det hade varit en bild med sexuellt innehåll vilket folk här inte verkar ha fattat men det är en annan sak.
Nu visade det sig inte ens vara en bild med sexuellt innehåll.

När det gäller lagtillämpning så kan du hitta bortåt 5-6000 inlägg här i tråden som var absolut säkra på att:
1. En nakenbild hade efterfrågats
2. En nakenbild hade skickats

Ingetdera har varit fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in