2021-10-02, 09:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tycker att det är väldigt märkligt (och otrevligt) att sådant lämnas ut till någon utomstående.

Vilken myndighet har Du skrivit och frågat?
Nu har du rätt till dina känslor, anledningen till att jag tidigare begärt ut handlingar, är privat. Men jag kan säga så mycket att det vid ett fall handlat om att kunna bemöta en människa på rätt sätt, där personens anhörig dött under oklara omständigheter.
Vart man begär ut det? Det framgår i postarens inlägg, rättsmedicin
Citera
2021-10-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu har du rätt till dina känslor, anledningen till att jag tidigare begärt ut handlingar, är privat. Men jag kan säga så mycket att det vid ett fall handlat om att kunna bemöta en människa på rätt sätt, där personens anhörig dött under oklara omständigheter.
Vart man begär ut det? Det framgår i postarens inlägg, rättsmedicin

Jag frågade inte varför Du begärt ut uppgifter, tyckte bara att det var märkligt att uppgifter lämnas ut.

Ps Men tack för tipset, min mamma dog för ett antal år sedan (jag hade ingen kontakt) fick samtal från en präst då jag var enda anhörig. Glömde fråga varför hon dog (relativt ung), men nu vet jag vem som ska kontakta för att få reda på något som jag faktiskt funderat över. Ska börja med att fråga som ej anhörig för att se vilket svar jag får. Ds
Citera
2021-10-02, 09:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tycker att det är väldigt märkligt (och otrevligt) att sådant lämnas ut till någon utomstående.

Vilken myndighet har Du skrivit och frågat?

DNär det gäller uppgifter från rättsmedicinalverket styrs sekretess av offentlighetslagen. Sektretessprövning görs och jag tror inte att random person kan få ut några uppgifter om dödsorsak.

Länk till RMV:

https://www.rmv.se/om-oss/var-verksamhet/sekretess-och-tystnadsplikt/

"Sekretess och tystnadsplikt regleras av offentlighets- och sekretesslag (2009:400). Lagen innehåller bestämmelser om tystnadsplikt i offentlig verksamhet och om förbud att lämna ut allmänna handlingar. Den innehåller också bestämmelser om vissa begränsningar av den så kallad meddelarfriheten. Det innebär att vi på Rättsmedicinalverket i vissa fall inte lämnar ut sekretessbelagda uppgifter till media."
//
"Även om sekretessen och tystnadsplikten är omfattande kan sekretessen brytas under vissa omständigheter. Det gäller till exempel om Socialstyrelsens råd för rättsliga, sociala och medicinska frågor behöver uppgifterna för sin verksamhet eller om uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning."

Länk:
Information om hantering av personuppgifter

"Rättsmedicinalverket behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Behandling av personuppgifter i Rättsmedicinalverkets brottsutredande verksamhet sker i enlighet med brottsdatalagen (2018:1177). Därutöver finns det ytterligare lagar och förordningar som reglerar hur Rättsmedicinalverket får behandla personuppgifter, däribland lagen (2020:421) om Rättsmedicinalverkets behandling av personuppgifter och förordningen (2020:491) om Rättsmedicinalverkets behandling av personuppgifter."

//

"Vem vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till

Efter att Rättsmedicinalverket fullgjort ett uppdrag redovisas detta till uppdragsgivaren och Rättsmedicinalverket lämnar därvid i olika omfattning ut personuppgifter till beställaren, exempelvis Polismyndigheten, Migrationsverket eller Kriminalvården.

Personuppgifter kan också komma att lämnas ut för forskningsändamål till universitet, högskolor, andra myndigheter samt till privata forskningshuvudmän.
Dessutom lämnas ibland personuppgifter till andra myndigheter som ett resultat av en lagstadgad förpliktelse.

Rättsmedicinalverket är en statlig myndighet. Handlingar som finns hos oss blir allmänna och kan därmed efter en sekretessprövning komma att lämnas ut till bland annat journalister och enskilda i enlighet med offentlighetsprincipen
."

Tillägg:
från 1177, länk:

Tystnadsplikt och sekretess

"Alla patienter har samma sekretesskydd inom hälso- och sjukvården. Det gäller oavsett om du har rätt att vistas i Sverige eller inte."
//
"Patientjournaler omfattas också av sekretess och de enda som får läsa din journal är personalen som vårdar dig. Det spelar ingen roll om journalen finns i en dator eller om den är skriven på papper."
//
"Undantag från tystnadsplikten
Ibland kan vårdpersonalen behöva bryta sekretessen. Då kan uppgifter om dig lämnas ut, trots att du som patient inte har gett ditt medgivande. Det gäller till exempel i följande situationer:

En domstol, åklagare, polisen, kronofogden eller skattemyndigheten behöver veta om du vistas på en vårdinrättning.
Kommunens socialtjänst eller Försäkringskassan behöver uppgifterna för att utreda ett ärende.
Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva om någon är lämplig att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation.
En läkare som bedömer att en patient är olämplig att ha skjutvapen ska anmäla det till polisen.
Uppgifter om en avliden behövs för en rättsmedicinsk undersökning.
Vårdpersonal misstänker att någon har begått ett brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse. Då ska de svara på frågor från polis och åklagare.
"
Senast redigerad av notknapparen 2021-10-02 kl. 09:45.
Citera
2021-10-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
DNär det gäller uppgifter från rättsmedicinalverket styrs sekretess av offentlighetslagen. Sektretessprövning görs och jag tror inte att random person kan få ut några uppgifter om dödsorsak.

Länk till RMV:

"Sekretess och tystnadsplikt regleras av offentlighets- och sekretesslag (2009:400). Lagen innehåller bestämmelser om tystnadsplikt i offentlig verksamhet och om förbud att lämna ut allmänna handlingar. Den innehåller också bestämmelser om vissa begränsningar av den så kallad meddelarfriheten. Det innebär att vi på Rättsmedicinalverket i vissa fall inte lämnar ut sekretessbelagda uppgifter till media."
//
"Även om sekretessen och tystnadsplikten är omfattande kan sekretessen brytas under vissa omständigheter. Det gäller till exempel om Socialstyrelsens råd för rättsliga, sociala och medicinska frågor behöver uppgifterna för sin verksamhet eller om uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning."

Länk:

"Rättsmedicinalverket behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Behandling av personuppgifter i Rättsmedicinalverkets brottsutredande verksamhet sker i enlighet med brottsdatalagen (2018:1177). Därutöver finns det ytterligare lagar och förordningar som reglerar hur Rättsmedicinalverket får behandla personuppgifter, däribland lagen (2020:421) om Rättsmedicinalverkets behandling av personuppgifter och förordningen (2020:491) om Rättsmedicinalverkets behandling av personuppgifter."

//

Efter att Rättsmedicinalverket fullgjort ett uppdrag redovisas detta till uppdragsgivaren och Rättsmedicinalverket lämnar därvid i olika omfattning ut personuppgifter till beställaren, exempelvis Polismyndigheten, Migrationsverket eller Kriminalvården.

Personuppgifter kan också komma att lämnas ut för forskningsändamål till universitet, högskolor, andra myndigheter samt till privata forskningshuvudmän.
Dessutom lämnas ibland personuppgifter till andra myndigheter som ett resultat av en lagstadgad förpliktelse.

Rättsmedicinalverket är en statlig myndighet. Handlingar som finns hos oss blir allmänna och kan därmed efter en sekretessprövning komma att lämnas ut till bland annat journalister och enskilda i enlighet med offentlighetsprincipen
."

Tack, Du är ett ess inte bara vad gäller FUP!
Citera
2021-10-02, 09:35
Avslutad
Citat:

Länk till RMV:

//

Länk:

//

[b]Rättsmedicinalverket är en statlig myndighet. Handlingar som finns hos oss blir allmänna och kan därmed efter en sekretessprövning komma att lämnas ut till bland annat journalister och enskilda i enlighet med offentlighetsprincipen
."
Det fetade..
Citera
2021-10-02, 09:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack, Du är ett ess inte bara vad gäller FUP!

Jag har gjort tillägg i mitt inlägg om sekretess i hälso- och sjukvården, journaler mm från 1177.
Citera
2021-10-02, 09:51
Medlem
Citat:
Det är inte säkert att släktforskar.
Du får uppge anledning till din förfrågan och vart svaret skall skickas efter sekretessbedömning av läkare

Hen får väl ta Din anledning som Du skrev i tråden några inlägg tillbaka som orsak. Ska notera den så jag kommer ihåg.
Citera
2021-10-02, 10:07
Medlem
Citat:
Jag har gjort tillägg i mitt inlägg om sekretess i hälso- och sjukvården, journaler mm från 1177.

Läste det nu, fortfarande uppfattar jag det helt klart att random person inte kan få ut uppgifter hur som haver.

Och framförallt inte i ett fall som detta! Nog inte första ggn de fått in förfrågan från personer som bara är nyfikna. Därav svaret från "verket".
Citera
2021-10-02, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det fetade..

Ja, efter sekretessprövning.
Även om det är allmänna handlingar, så gäller sekretess för vissa uppgifter.

Det skulle vara väldigt obehagligt tycker jag om vem som helst skulle kunna få information om mig och min sjukhistoria, dödsorsak hur som helst.

Tycker du att man som granne t ex, ska kunna be om uppgifter om hur grannen dog, om det var självmord, och hur det gick till? Eller var det alkoholen som tog henne? Överdos? Kanske övervikten? Rökningen? Blodtrycket, ah hon hade diabetes? Psykisk sjukdom...

Det är bra med offentlighetsprincipen, men det är också tryggt att veta att ingen som jag inte vill ska få veta om sådant som jag sökt vård för eller hur jag dör, utom i undantagsfall.

I den här tråden kan man se hur fel det kan bli när uppgifter är offentliga och kan läsas av kreti och pleti. T ex kan jag inte se varför vi ska kunna se Lenas alla trosor.
Citera
2021-10-02, 10:19
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Länk till RMV:

//

Länk:

//

."

Tillägg:
från 1177, länk:

Tystnadsplikt och sekretess

"Alla patienter har samma sekretesskydd inom hälso- och sjukvården. Det gäller oavsett om du har rätt att vistas i Sverige eller inte."
//
"Patientjournaler omfattas också av sekretess och de enda som får läsa din journal är personalen som vårdar dig. Det spelar ingen roll om journalen finns i en dator eller om den är skriven på papper."
//
"Undantag från tystnadsplikten
Ibland kan vårdpersonalen behöva bryta sekretessen. Då kan uppgifter om dig lämnas ut, trots att du som patient inte har gett ditt medgivande. Det gäller till exempel i följande situationer:

En domstol, åklagare, polisen, kronofogden eller skattemyndigheten behöver veta om du vistas på en vårdinrättning.
Kommunens socialtjänst eller Försäkringskassan behöver uppgifterna för att utreda ett ärende.
Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva om någon är lämplig att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation.
En läkare som bedömer att en patient är olämplig att ha skjutvapen ska anmäla det till polisen.
Uppgifter om en avliden behövs för en rättsmedicinsk undersökning.
Vårdpersonal misstänker att någon har begått ett brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse. Då ska de svara på frågor från polis och åklagare.
"

Helt rätt anser jag, det angår ingen förutom anhöriga hur personen dött eller vad personen dog av.
Har man en fetisch för dödsattester så tror jag att det säkert finns någon sajt på nätet där det går att grotta ner sej i dylikt.
Citera
2021-10-02, 10:27
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja, efter sekretessprövning.
Även om det är allmänna handlingar, så gäller sekretess för vissa uppgifter.

Det skulle vara väldigt obehagligt tycker jag om vem som helst skulle kunna få information om mig och min sjukhistoria, dödsorsak hur som helst.

Tycker du att man som granne t ex, ska kunna be om uppgifter om hur grannen dog, om det var självmord, och hur det gick till? Eller var det alkoholen som tog henne? Överdos? Kanske övervikten? Rökningen? Blodtrycket, ah hon hade diabetes? Psykisk sjukdom...

Det är bra med offentlighetsprincipen, men det är också tryggt att veta att ingen som jag inte vill ska få veta om sådant som jag sökt vård för eller hur jag dör, utom i undantagsfall.

I den här tråden kan man se hur fel det kan bli när uppgifter är offentliga och kan läsas av kreti och pleti. T ex kan jag inte se varför vi ska kunna se Lenas alla trosor.

Exakt och ett självmord är högst personligt för anhöriga och ska inte delas ut till gemene man, det finns säkert ett antal nekrofil klubbar där dessa kan få sina lustar tillfredsställda. Inte fan att min eller mina anhörigas dödsorsaker ska florera fritt på nätet.
Citera
2021-10-02, 10:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt och ett självmord är högst personligt för anhöriga och ska inte delas ut till gemene man, det finns säkert ett antal nekrofil klubbar där dessa kan få sina lustar tillfredsställda. Inte fan att min eller mina anhörigas dödsorsaker ska florera fritt på nätet.

Uugh, fy så hemskt. Hade inte ens tänkt på den aspekten.

Jag kan inte se heller vad det skulle tillföra tråden att få veta hur SD dog. Tråden handlar om mordet på Lena Wesström, och SD har tagit livet av sig, så mycket har vi kunnat förstå. En person var misstänkt för mord på SD, men det avskrevs. Det räcker väl?

Klart man är nyfiken, men jag anser inte att vi har rätt att veta.

Likalite som vi har rätt att veta alla detaljer om hur Lenas kropp såg ut. Det är väl skönt att det inte har visats eller beskrivits exakta detaljer från RMV om det. Möjligen kunde man fått se den kroppsskiss som man brukar använda för att markera skadorna på.

Offentlighetsprincipen har samtidigt varit till nytta i Lenas fall, då några skribenter i tråden har kunnat bidra med viktig info som har kunnat förmedlas till polsien. Jag tänker att det är oerhört viktigt att vi som medborgare känner oss trygga med att vi har insyn i vårt rättssystem, hur det går till, att vi själva kan delta i rättegångar och se att allt går rätt till. Det måste även vara av vikt för alla inblandade, t ex Lenas anhöriga, men även anhöriga på SDs sida.

Sist men inte minst är det viktigt att media kan undersöka, granska och förmedla sådant till oss medborgare .

Enormt viktigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in