2021-10-02, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej precis, då måste man först identifiera Grandmannen, och det blir nog i princip omöligt.
Det är enklare att identifiera mördaren än att identifiera Grandmannen, eftersom mördaren efterlämnade tekniskt bevismaterial i form av mordkulorna.
Grandmannen finns det enbart vittnesobservationer på (icke-kausala indicier)

Oavsett vilken teori man tror på så måste man nog inse att det är helt kört...

Skulle du säga att det är mindre än 1% att det går att helt lösa ?
Citera
2021-10-02, 03:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Oavsett vilken teori man tror på så måste man nog inse att det är helt kört...

Skulle du säga att det är mindre än 1% att det går att helt lösa ?
Jag skulle aldrig bedöma detta matematiskt, för svaret på din fråga beror helt på vad och var man letar efter lösningen.
Det enda logiska idag vore att fortsätta undersöka möjliga vapen, då det enda tekniska och vetenskapligt belagda beviset vi har i utredningen, är mordkulorna.
Detta gäller även för Stig Engström; enbart mordvapnet kan bevisa att han stod bakom gärningen, och då måste det på något sätt kunna kopplas till Stig.
Att pröva finna mördaren enbart genom signalement från diverse vittnen är, som vi idag vet, enbart bortkastad tid.
Senast redigerad av kato85 2021-10-02 kl. 04:02.
Citera
2021-10-02, 04:38
Medlem
Citat:
Jag skulle aldrig bedöma detta matematiskt, för svaret på din fråga beror helt på vad och var man letar efter lösningen.
Det enda logiska idag vore att fortsätta undersöka möjliga vapen, då det enda tekniska och vetenskapligt belagda beviset vi har i utredningen, är mordkulorna.
Detta gäller även för Stig Engström; enbart mordvapnet kan bevisa att han stod bakom gärningen, och då måste det på något sätt kunna kopplas till Stig.
Att pröva finna mördaren enbart genom signalement från diverse vittnen är, som vi idag vet, enbart bortkastad tid.

Det stämmer oavsett teori...

Menade mest hur troligt är det med vapnet o att kunna säkerhetsställa vapnet ?
Citera
2021-10-02, 06:42
Medlem
Citat:
Troligtvis, men helt säker kan man inte vara utan tekniskt bevis.

Ockhams rakkniv är det som gäller här utifrån de vittnesmål som finns både från biografen, under promenaden och vid mordplatsen.

Grandmannen är iallafall mer trolig som mördaren än något av alla de namn som existerar i utredningen, helt enkelt eftersom Grandmannen inte blivit identifierad och därför i princip skulle kunna vara vem som helst som befann sig i huvudstaden under natten, som saknar alibi för mordnatten och vars signalement stämmer.

Så hur såg mördaren ut? Blå jacka? Glasögon? Hur lång? Keps?
Citera
2021-10-02, 09:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Så hur såg mördaren ut? Blå jacka? Glasögon? Hur lång? Keps?

https://i.imgur.com/HaSrZmV.jpg

Bort med handledsväskan , byt ut kepsen mot en bulligare stickad mössa med skärm och öronlappar, lite längre nylonjacka med rutmönster i en något mer blå-grå färg , raka fickor nedtill och snedställda upptill. Byxor antagligen lite kortare än på bilden. Stort ansikte med markerad haka , ca 1,80 lång. En person i 35-40 års åldern som vara ganska vältränad , inte en krumryggad gubbe med reumatism som det ser ut som på bilden. Sågs efter mordet springande på Sturegatan norrut och in på Östermalmsgatan i riktning västerut där han försvann.

Hade man gått ut i media och efterlyst en sådan person tror jag någon känt igen honom. Kanske finns det de som fortfarande skulle känna igen honom.

Nu vet jag att alla inte är överens om hur GM såg ut och vart han tog vägen men det är min bild av honom efter de vittnesbeskrivningarna som jag tror på.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-02 kl. 10:06.
Citera
2021-10-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Bort med handledsväskan , byt ut kepsen mot en bulligare stickad mössa med skärm och öronlappar, lite längre nylonjacka med rutmönster i en något mer blå-grå färg , raka fickor nedtill och snedställda upptill. Byxor antagligen lite kortare än på bilden. Stort ansikte med markerad haka , ca 1,80 lång. En person i 35-40 års åldern som vara ganska vältränad , inte en krumryggad gubbe med reumatism som det ser ut som på bilden. Sågs efter mordet springande på Sturegatan norrut och in på Östermalmsgatan i riktning västerut där han försvann.

Hade man gått ut i media och efterlyst en sådan person tror jag någon känt igen honom. Kanske finns det de som fortfarande skulle känna igen honom.

Nu vet jag att alla inte är överens om hur GM såg ut och vart han tog vägen men det är min bild av honom efter de vittnesbeskrivningarna som jag tror på.

Och vilka vittnesbeskrivningar håller du högt? Kanske att du redan svarat men du får gärna göra det igen.
Citera
2021-10-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Bilden för onekligen tankarna till SE.
Citera
2021-10-02, 11:15
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Och vilka vittnesbeskrivningar håller du högt? Kanske att du redan svarat men du får gärna göra det igen.

I huvudsak dessa

Grand:

MP
vittnet Stark
LK
HF
A-B
BW
MS
AK

Sveavägen östra-mordplatsen :

NF
LP
LL
HJ
AH

Flyktvägen :

GS
A-CR
vittnet på Sturegatan
Senast redigerad av HAARP 2021-10-02 kl. 11:46.
Citera
2021-10-02, 12:44
Bannlyst
Citat:
Borde inte väktarna ha reagerat om Stig lämnat och kommit tillbaka till Skandia i blå täckjacka, medans han senare i media framställs, och själv framställer sig i rock?

Det beror ju lite på när, var och om de sett honom under kvällen. Förhören med väktarna spretar ju kring klädseln, ALG nämner väl blå jacka, innan hon korrigerar till rock några dagar sedan.

SE kan ju haft blå jacka när han var ute kvällen för middag (kanske även när/om han smet ut bakvägen), vilket ALG minns. När han stämplar ut har han varit uppe på rummet och bytt till rock, ett plagg han vanligen använde. SE kanske hade en blå jacka/vindjacka som han ibland bar när han skulle flanera i stan kvällstid. Kanske tänkte han även att iklädd jackan, så minskade risken för att bli rånad, mot att han bar rock, ingen aning.
Citera
2021-10-02, 13:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det beror ju lite på när, var och om de sett honom under kvällen. Förhören med väktarna spretar ju kring klädseln, ALG nämner väl blå jacka, innan hon korrigerar till rock några dagar sedan.

SE kan ju haft blå jacka när han var ute kvällen för middag (kanske även när/om han smet ut bakvägen), vilket ALG minns. När han stämplar ut har han varit uppe på rummet och bytt till rock, ett plagg han vanligen använde. SE kanske hade en blå jacka/vindjacka som han ibland bar när han skulle flanera i stan kvällstid. Kanske tänkte han även att iklädd jackan, så minskade risken för att bli rånad, mot att han bar rock, ingen aning.

Varför måste mördaren ha rock på sig? Varför krångla till det så när man gör en teori.

Antagligen för att YN måste ha rätt i er värld... Skumt
Citera
2021-10-02, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte på din egna teori om att alla vittnen på mordplatsen pratar om en och samma person. Det enda sättet att få ihop det här är att man tänker sig att det handlar om två helt olika personer som har iakttagits, precis som polisen Åke Rimborn förklarade i den här intervjun:
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Även på brottsplatsen?
– Ja. Det är min fulla övertygelse att det var så.

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Även av den första rapportsändningen kl. 04:00 förstår man att vittnesmålen handlar om två olika personer: Något/några av vittnena pratar om mannen i blå täckjacka, medan andra av vittnena pratar om mannen i lång mörk fladdrande rock. Du ser det om du läser förhören också.

Att det är en och samma person är inte min teori. Det är vad de allra flesta tror.

Man får inte ihop att det skulle vara två personer.

Att du inte kan förstå att en lång blå jacka kan framstå som en mörk rock i motljuset från Dekorima eller att man ser fel på något sätt får stå för dig. De flesta av oss andra har inga problem se detta som en person.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-02 kl. 14:06.
Citera
2021-10-02, 14:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här tror jag att du är helt fel ute. Naturligtvis kan ett vittne uppfatta en viss detalj korrekt, men samtidigt uppfatta en annan detalj helt fel. I det aktuella fallet som du tar upp här så kan ju Mårten Palme t.ex. helt korrekt ha uppfattat att mannen han såg hade blå täckjacka, men samtidigt blanda in de stålbågade glasögonen och kepsen från någonting som han t.ex. nyss har sett i filmen på bion.

Naturligtvis förstår du väl att det är två olika personer som MP ser? En person i keps, glasögon och mörk rock, en i keps, glasögon och blå jacka. En som går efter och en som står kvar, det ser du om du testar att läsa förhören.

Eller?

Kanske har Philip Zandén blå jacka och keps i Bröderna Mozart. Det är därför vittnena inte förstår att det är en mörk rock på Grandmannen...

Alla fria fantasier måste leda till mörk rock....
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-02 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in