2021-10-02, 01:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Och var går gränsen för vad man får disskutera? Ska man få avhandla vetenskaplig fakta, som ev.kan få färre att vaccinera sig? T.ex att man kan vara orolig över att absolut ingen vet någonting om långtidseffekter. Eller de faktiska riskerna med en massiv vaccinationskampanj under pågpende pandemi o.sv. Det finns massvis man kan tänka sig att disskutera som riskerar att sänka vaccinationsviljan hos ett antal. Ska det tystas till förmån för maximal framgång med agendan?
Diskutera är i sig inte fel, men ibland behövs det att man agerar. Vi får helt enkelt lov att lita på de som har bättre koll än oss.

Släpper man ordet fritt blir det den som skriker högst som hörs mest och får folk (läs: pöbeln) med sig. Det finns gott om gaphalsar och folket kommer som vågor i kastbyar följa dem än hit och än dit.
Tycker du att det låter vettigt?
Citera
2021-10-02, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vaccinmotståndarnas budskap kan leda till dödsfall. Men frågan blir: räddar man liv genom att kväsa vaccinmotståndarnas budskap? Eller får det motsatt effekt?

Jag tror faktiskt det får en motsatt effekt. Skulle väl inte kalla det "högar av döda" precis men det har ju registrerats en hel del dödsfall i EMA's system relaterade till vaccinerna. Inte ens nära på antalet som dödsregistrerats med covid19, men jag tycker att siffrorna är oroande nog för att vissa gärna inte vill ta risken, speciellt inte om dom är friska individer...

Moderna
Pfizer
Aztra

Tror nog dom flesta av oss kan se att av det totala antalet vaccinerade personer så är antalet registrerade biverkningarna inte speciellt många. Men siffrorna har ju varit oroande nog för att dom tagits upp av flera politiker på sistone. Man får heller inte glömma att folk tror ofta på enorma mörkertal osv.

Om det faktiskt finns data att tillgå som kan oroa folk så är det ju inte direkt förvånande att konspirationer flödar om det inte pratas öppet om bieffekterna speciellt ofta... Speciellt om man då också censurerar folk som pratar om biverkningar. Visst finns det en hel del galenpannor, men dom återfinns ju ändå på andra sidor, däremot så censureras i princip all form av kritik i dagsläget. Folk känner sig då lurade av antingen medier eller t.o.m. smittskyddsarbetare och vårdpersonal.
Citera
2021-10-02, 03:42
Medlem
Vasterass avatar
Jag tänker mig att vi inom två veckor har ett stort uppsving av smittade i åldersgruppen runt 20 - 40år.
Vad annat kan ske när det brakar loss i en skrällande drös av möjligheter för ett virus att leta sig vidare.
Citera
2021-10-02, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Tyvärr fortsätter situationen i mitt hemland, Bulgarien, att försämras. För närvarande är 5 201 inlagda på sjukhus och 463 är på IVA.

532 människor dog under de senaste sju dagarna. Bulgarien leder Europa i antalet dödsfall per 1 miljon människor de senaste sju dagarna - 77. Den högsta dödligheten i det mest ovaccinerade landet i Europa. Ju värre det blir, desto fler konspirationer och desinformation om vacciner sprids.

Ytterligare en 29-årig ovaccinerad gravid kvinna utan några sjukdomar har avlidit på grund av covid-19. Kvinnan var åtta månader gravid med tvillingar. Ofödda tvillingar avlidit också. Ett tiotal ovaccinerade gravida kvinnor har redan dött i Bulgarien av COVID-19.
https://bnr.bg/plovdiv/post/101534775/29-godishna-jena-bremenna-v-osmia-mesec-e-pochinala-ot-kovid

För några dagar sedan rapporterades en hel familj har avlidit på grund av covid-19 - alla ovaccinerade. Tragedin inträffade inom två veckor. Under denna period dog den 40-årige bygginspektören Ivo Imanov och hans 35-åriga fru av COVID-19.

Fadern till den 40-årige mannen klarade inte heller av infektionen, och hans mamma ligger på sjukhus i allvarligt tillstånd.

Familjen har två små barn som också var smittade men överlevde infektionen utan komplikationer.

Staden Rakitovo är chockad och är från och med idag i tre dagars sorg. Folk hoppas att åtminstone barnens farmor kommer till liv för att uppfostra de två föräldralösa barnen.
https://bnr.bg/post/101533237/covid-19-pogubi-semeistvo-v-rakitovo-obaviha-tridneven-traur
Finns det någon förklaring till varför så många gravida har dött i Bulgarien?

I Sverige har bara två gravida dött, på en betydligt större befolkning än Bulgarien. Det är därför jag undrar.
Citera
2021-10-02, 06:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag känner ärligt talat inte en enda som behövt sjukvård pga covid? Hur ser din umgängeskrets ut? 70+?, parkbänken? Klubben för personer med bmi>80?
Tiotusentals uppsöker vård för vanliga säsongsinfluensan årligen. Men precis som med COVID, så är friska, normalviktiga och inte riskgrupp etc en minioretet bland de som "drabbas hårt" .

Ditt påstående om att många normalviktiga, icke riskgrupp osv drabbats hårt av covid är helt felaktigt. Tvärtom, för denna kategori av människor är covid en fullständig försumbar risk.

Över 70 tusen personer har behövt uppsöka covid vård på sjukhus i Sverige. Det är så pass många så i princip alla borde känna till eller känna någon som behövt vård. Men du kanske bor ute på landet under en sten?
Citera
2021-10-02, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Över 70 tusen personer har behövt uppsöka covid vård på sjukhus i Sverige. Det är så pass många så i princip alla borde känna till eller känna någon som behövt vård. Men du kanske bor ute på landet under en sten?
Nejdå, jag har förhållandevis stor umgängeskrets. Samtidigt har jag inte ens hört någons kompis kompis kompis som uppsökt sjukan pga covid.(vet en kompis kompis pappa som fick uppsöka sjukvård. Samt frugans hjärtsjuka o överviktiga 85-åriga morbror i Italien, i jan/feb 2020).

Så de är nog snarare du som ljugit om att du är hysterisk map på corona och suttit instängd senaste åren, snarare har du kompisar på parkbänken eller i klubben för smällfeta.

Som sagt, om du inte är väldigt gammal, överviktig eller tillhör annan riskgrupp så är covid en försumbar risk map konsekvensen att "öppna pärleporten med covid i kroppen" . För de flesta är covid som en förkylning eller lindrigare, en del blir ordentligt risiga och för ett fåtal kan skiten sitta i i flera veckor tom månader. Värre än så är det inte för den stora massan. Om du inte håller med om det så är du antingen hjärndöd eller så sitter du och hittar på och ljuger igen...
Citera
2021-10-02, 07:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nejdå, jag har förhållandevis stor umgängeskrets. Samtidigt har jag inte ens hört någons kompis kompis kompis som uppsökt sjukan pga covid.(vet en kompis kompis pappa som fick uppsöka sjukvård. Samt frugans hjärtsjuka o överviktiga 85-åriga morbror i Italien, i jan/feb 2020).

Så de är nog snarare du som ljugit om att du är hysterisk map på corona och suttit instängd senaste åren, snarare har du kompisar på parkbänken eller i klubben för smällfeta.

Som sagt, om du inte är väldigt gammal, överviktig eller tillhör annan riskgrupp så är covid en försumbar risk map konsekvensen att "öppna pärleporten med covid i kroppen" . För de flesta är covid som en förkylning eller lindrigare, en del blir ordentligt risiga och för ett fåtal kan skiten sitta i i flera veckor tom månader. Värre än så är det inte för den stora massan. Om du inte håller med om det så är du antingen hjärndöd eller så sitter du och hittar på och ljuger igen...

För de "flesta" är det absolut så, men för tillräckligt många (cirka 70 tusen i Sverige) har det inte varit lindrigt då de behövt sjukhusvård. Uppskattningsvis har cirka 2 miljoner varit infekterade, vilket innebär att cirka 3-4% behöver sjukhusvård om de blir infekterade. Jag skulle inte kalla det för försumbar risk. Det är inga siffror vi ens kommer i närheten av vad gäller vanliga förkylningar. Inser inte du det är det faktiskt du som är hjärndöd. Varför tror du vi sett alla dessa åtgärder och nedstängningar världen över? För att skydda folk från en förkylning? Eller är allt en konspiration för att gynna "Big Pharma", vilket tycks vara en uppfattning som sprids på konspirationsforum.
Citera
2021-10-02, 07:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jaha, är influensa ett problem nu också, varför då, det var ingen som brydde sig om den förut.

Sjukvårdens resurser blir allt mindre i förhållande till befolkningsstorleken och hellre än att bygga ut kapaciteten vill staten förbjuda oss att bli sjuka.
Citera
2021-10-02, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För de "flesta" är det absolut så, men för tillräckligt många (cirka 70 tusen i Sverige) har det inte varit lindrigt då de behövt sjukhusvård. Uppskattningsvis har cirka 2 miljoner varit infekterade, vilket innebär att cirka 3-4% behöver sjukhusvård om de blir infekterade. Jag skulle inte kalla det för försumbar risk. Det är inga siffror vi ens kommer i närheten av vad gäller vanliga förkylningar.
Andra Vanliga förkylningar sprids det inte lika mycket skräck panik och hype om! Sen så har du fel om hur många som har infekterats av corona i Sverige det är utan tvekan betydligt fler än två miljoner.
Citera
2021-10-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här är en ganska tydlig graf som illustrerar att nu är det enbart ovaccinerade som sprider sjukdom.

https://youtu.be/Jt7T-26qQH8?t=248

Många antivaxxers försöker ju få det till att vaccinerade är drivande i spridning av sjukdom vilket inte är sant.
Det där är inte just nu, utan summan av alla Kanadas ovaccinerade fall ända sen 14 december förra året.

Om vaccinet stoppade smittspridningen så borde vi se färre fall även bland ovaccinerade, och befolkningsgrupper med låg vaccinationsgrad, exempelvis barn. De vaccinerade skulle skydda de ovaccinerade från att smittas.

Om man har vaccinerat 50% av befolkningen, men "bara" får 50% färre fall i befolkningen, så innebär ju det att vaccinet inte stoppar smittspridningen? Det stoppar ju bara utvecklandet av sjukdom i den här gruppen som är vaccinerade. En linjär nedgång i antalet fall. Man räknar bara bort alla som har vaccinerats från totalen.

Än så länge tycker inte jag att datat ger stöd för att vaccinationsgraden skulle minska förekomsten av covid bland ovaccinerade. Det är helt orimligt att ovaccinerade personer själva skulle kunna sprida smittan så här effektivt mellan varandra, mitt i sommaren.

Den enda rimliga förklaringen är att ovaccinerade exponeras för smitta i mycket större utsträckning än de (i sällsynta fall) springer på en annan ovaccinerad person som inte redan har haft covid (och som dessutom är sjuk).
Citera
2021-10-02, 07:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Finns det någon förklaring till varför så många gravida har dött i Bulgarien?

I Sverige har bara två gravida dött, på en betydligt större befolkning än Bulgarien. Det är därför jag undrar.
Bara en Googling bort:
/.../Although the overall risk of severe illness is low, pregnant people and recently pregnant people are at an increased risk for severe illness from COVID-19 when compared to non-pregnant people.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/pregnant-people.html

Maternal and Neonatal Morbidity and Mortality Among Pregnant Women With and Without COVID-19 Infection
The INTERCOVID Multinational Cohort Study
Conclusions and Relevance In this multinational cohort study, COVID-19 in pregnancy was associated with consistent and substantial increases in severe maternal morbidity and mortality and neonatal complications when pregnant women with and without COVID-19 diagnosis were compared. The findings should alert pregnant individuals and clinicians to implement strictly all the recommended COVID-19 preventive measures.
https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2779182?guestAccessKey=fed2ea98-6893-42aa-87e4-9664222f3842&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=042221
Citera
2021-10-02, 08:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är inte just nu, utan summan av alla Kanadas ovaccinerade fall ända sen 14 december förra året.

Om vaccinet stoppade smittspridningen så borde vi se färre fall även bland ovaccinerade, och befolkningsgrupper med låg vaccinationsgrad, exempelvis barn. De vaccinerade skulle skydda de ovaccinerade från att smittas.

Om man har vaccinerat 50% av befolkningen, men "bara" får 50% färre fall i befolkningen, så innebär ju det att vaccinet inte stoppar smittspridningen? Det stoppar ju bara utvecklandet av sjukdom i den här gruppen som är vaccinerade. En linjär nedgång i antalet fall. Man räknar bara bort alla som har vaccinerats från totalen.

Än så länge tycker inte jag att datat ger stöd för att vaccinationsgraden skulle minska förekomsten av covid bland ovaccinerade. Det är helt orimligt att ovaccinerade personer själva skulle kunna sprida smittan så här effektivt mellan varandra, mitt i sommaren.

Den enda rimliga förklaringen är att ovaccinerade exponeras för smitta i mycket större utsträckning än de (i sällsynta fall) springer på en annan ovaccinerad person som inte redan har haft covid (och som dessutom är sjuk).
Varför fabulerar du kring detta fortfarande?

Redovisa dina källor för ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in