Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det finns massor av saker som förändras under en lång pandemi. Jag förundras dock hur vissa inte tror på mörkertal vad gäller döda, samtidigt som man tror på 1000 procents mörkertal vad gäller smittade. De siffror som vissa använder gör gällande att fler varit smittade än vad det finns invånare i Sverige. Klart jag ifrågasätter.
Jag försöker förklara för dig med hjälp av vad data säger och du fortsätter att höfta helt idiotiska siffror. Visa gärna en användare som påstår att vi har fler smittade än vi har invånare, den användaren är en lika stor idiot som du.
Jag gör ett nytt försök.
Du håller med om att saker förändras. Är en sak som har förändrats omfattningen av hur vi testar? Var det inte så att i maj så började alla äldreboende att testa alla som hade symtom. Var det en smittad på ett boende testades alla andra oavsett symtom. Menar du ändå att vi har ett stort mörkertal av döda äldre som inte testats efter denna tidpunkt?
Socialstyrelsen baserar sin dödsstatistik på dödsorsaksintyg och inte på test. Där finns det 6%-enheters diskrepans över hela pandemin. Det är en siffra man skulle kunna använda för att prata mörkertal. Trots att de alltså har med 6% som inte har testats är deras dödssiffra lägre än FHM. Betyder inte det att vi har ett negativt mörkertal, det kanske är så att vi har fler som registrerats som covid-döda än vad som faktiskt är covid-döda.
Jag väntar med spänning på att du ska komma med något annat än dina magiska höftningar av siffror för att belägga att du anser att vi har 5000-6000 dödsfall i covid som inte finns med i statistiken. Men det kan du inte och det är därmed inget annat än din fullkomligt idiotiska åsikt. Du har rätt till din åsikt, men detta är ett vetenskapsforum och det är önskvärt att man belägger sina påståenden. Annars riskerar man att bli kallad idiot.