2021-10-01, 16:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du anser alltså att mörkertalet ska vara 33 % sett över hela pandemin? Ingenting har förändrats sedan start (och din länkade artikel) som kan ha medfört att mörkertalet minskat?

Det finns massor av saker som förändras under en lång pandemi. Jag förundras dock hur vissa inte tror på mörkertal vad gäller döda, samtidigt som man tror på 1000 procents mörkertal vad gäller smittade. De siffror som vissa använder gör gällande att fler varit smittade än vad det finns invånare i Sverige. Klart jag ifrågasätter.
Citera
2021-10-01, 16:18
Medlem
Verkar som det kan bli en problematisk influensa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-larmar-det-kommer-en-influensavag
Citera
2021-10-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jaså?

Varför tror du inte det?

När man mätt antikroppar hos de som haft Covid 19 så pratar man ju bara om "mätbara nivåer".

https://nyheter.ki.se/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-manader
Immunförsvaret är mer än bara antikroppar och dessa vaccin ger generellt ett smalare skydd än en natirlig infektion ger
Citera
2021-10-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är du dum precis.
De som på jobbet får förkylningssymptom kräver vi att de ska testa sig.
Så är det på de flesta arbetsplatser.
De som är arbetslösa som du finns det väl ingen som ställer några krav på.
Nu så är ju inte jag arbetslös men jag är rätt säker på att mängder av folk med symtom INTE testar sig, det är ju helt fn värdelöst på ett flertal vis men mest för att förkylningar inte är så allvarliga..
Citera
2021-10-01, 16:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns massor av saker som förändras under en lång pandemi. Jag förundras dock hur vissa inte tror på mörkertal vad gäller döda, samtidigt som man tror på 1000 procents mörkertal vad gäller smittade. De siffror som vissa använder gör gällande att fler varit smittade än vad det finns invånare i Sverige. Klart jag ifrågasätter.

Jag försöker förklara för dig med hjälp av vad data säger och du fortsätter att höfta helt idiotiska siffror. Visa gärna en användare som påstår att vi har fler smittade än vi har invånare, den användaren är en lika stor idiot som du.

Jag gör ett nytt försök.
Du håller med om att saker förändras. Är en sak som har förändrats omfattningen av hur vi testar? Var det inte så att i maj så började alla äldreboende att testa alla som hade symtom. Var det en smittad på ett boende testades alla andra oavsett symtom. Menar du ändå att vi har ett stort mörkertal av döda äldre som inte testats efter denna tidpunkt?

Socialstyrelsen baserar sin dödsstatistik på dödsorsaksintyg och inte på test. Där finns det 6%-enheters diskrepans över hela pandemin. Det är en siffra man skulle kunna använda för att prata mörkertal. Trots att de alltså har med 6% som inte har testats är deras dödssiffra lägre än FHM. Betyder inte det att vi har ett negativt mörkertal, det kanske är så att vi har fler som registrerats som covid-döda än vad som faktiskt är covid-döda.

Jag väntar med spänning på att du ska komma med något annat än dina magiska höftningar av siffror för att belägga att du anser att vi har 5000-6000 dödsfall i covid som inte finns med i statistiken. Men det kan du inte och det är därmed inget annat än din fullkomligt idiotiska åsikt. Du har rätt till din åsikt, men detta är ett vetenskapsforum och det är önskvärt att man belägger sina påståenden. Annars riskerar man att bli kallad idiot.
Senast redigerad av Beaver14 2021-10-01 kl. 16:36.
Citera
2021-10-01, 16:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu så är ju inte jag arbetslös men jag är rätt säker på att mängder av folk med symtom INTE testar sig, det är ju helt fn värdelöst på ett flertal vis men mest för att förkylningar inte är så allvarliga..
Du kallade det för struntprat och förnekade därmed att folk testar sig.

De flesta gör nog så om man har ett jobb som kräver sådant vilket troligen de flesta arbetsgivare kräver.
Jag fick symptom för några veckor sedan och självklart testade jag mig. Negativt resultat.
FHM redovisade nyss att andelen positiva tester var 3% nu så rätt många testar sig nog.

Det finns statisk för hur många som testar sig och använd sådant innan du slänger in dina egna gissningar här.
Citera
2021-10-01, 16:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Verkar som det kan bli en problematisk influensa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-larmar-det-kommer-en-influensavag

Ja inte kul
Läste slutet av artikeln du länkade

"– Om vi har lärt oss att stanna hemma när vi har förkylningssymptom kommer nog inte influensan att grassera lika intensivt."

Vilken idiot. Vi vet att även influensa smittar före man får symptom och det räcker inte att bara hålla sig bort med symptom. Förhoppningsvis har en del lärt sig sådan och håller distans när influensan börjar spridas.
Citera
2021-10-01, 17:18
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingen "fel mat". Finns ingen mat som skapar immunitet mot Corona. Om så vore fallet vore det en världssensation.

världssensationen.......

Common dandelion (Taraxacum officinale) efficiently blocks the interaction between ACE2 cell surface receptor and SARS-CoV-2 spike protein D614, mutants D614G, N501Y, K417N and E484K in vitro
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.03.19.435959v1.full
Citera
2021-10-01, 17:24
Medlem
HAARPs avatar
Läst på text-tv:

Covid-piller visar gott resultat ....bland dem som tog pillret blev 7 procent så svårt sjuka att de antingen avled eller behövde lägga sin på sjukhus inom 30 dagar...nu skall Merck be världens läkemedelsmyndigheter att godkänna preparatet

Tror jag avstår eller väntar ett tag med de här pillren.
Citera
2021-10-01, 17:30
Medlem
Tyvärr fortsätter situationen i mitt hemland, Bulgarien, att försämras. För närvarande är 5 201 inlagda på sjukhus och 463 är på IVA.

532 människor dog under de senaste sju dagarna. Bulgarien leder Europa i antalet dödsfall per 1 miljon människor de senaste sju dagarna - 77. Den högsta dödligheten i det mest ovaccinerade landet i Europa. Ju värre det blir, desto fler konspirationer och desinformation om vacciner sprids.

Ytterligare en 29-årig ovaccinerad gravid kvinna utan några sjukdomar har avlidit på grund av covid-19. Kvinnan var åtta månader gravid med tvillingar. Ofödda tvillingar avlidit också. Ett tiotal ovaccinerade gravida kvinnor har redan dött i Bulgarien av COVID-19.
https://bnr.bg/plovdiv/post/101534775/29-godishna-jena-bremenna-v-osmia-mesec-e-pochinala-ot-kovid

För några dagar sedan rapporterades en hel familj har avlidit på grund av covid-19 - alla ovaccinerade. Tragedin inträffade inom två veckor. Under denna period dog den 40-årige bygginspektören Ivo Imanov och hans 35-åriga fru av COVID-19.

Fadern till den 40-årige mannen klarade inte heller av infektionen, och hans mamma ligger på sjukhus i allvarligt tillstånd.

Familjen har två små barn som också var smittade men överlevde infektionen utan komplikationer.

Staden Rakitovo är chockad och är från och med idag i tre dagars sorg. Folk hoppas att åtminstone barnens farmor kommer till liv för att uppfostra de två föräldralösa barnen.
https://bnr.bg/post/101533237/covid-19-pogubi-semeistvo-v-rakitovo-obaviha-tridneven-traur
Citera
2021-10-01, 17:31
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
IMBILDEN nu börjar du hetsa upp dig igen. Du måste lära dig hantera Coronaångesten lite bättre.

"Enligt tillgänglig statistik har 1,15 miljoner i Sverige varit smittade. Det är bara drygt 10%"

Kom igen nu du vet att dom sista antikroppsmätningarna innan vaccinationen visade redan då på uppåt 25%

"Det dör över 100 tusen personer varje år i Sverige"

Detta vet du också är direkt felaktigt.

"Så sannolikt har redan cirka 20 tusen personer avlidit i Sverige, efter att de smittats av Covid19"

Det finns absolut ingenting som indikerar att detta stämmer och det vet du.

"Vi hade en överdödlighet på 8-10 tusen år 2020"

Du vet mycket väl att den låg på drygt 7000 personer.

Alla vet att du tycker Covid19 är direkt livsfarlig men du kan väl hålla dig till sanningsenliga siffror när du argumenterar annars är det svårt att ta det du skriver på allvar.

Siffrorna över antal smittade är en fantasi. Dödligheten i covid (CFR) låg på
12% i början i Sverige. När behandlingen blev bra innan mutationerna så sjönk det till 1%.
Sedan mutationerna kom. ca 2%.

Hur många döda skulle vi då ha haft?

Verkligheten stämmer med påståendet jag sett, att PCR testerna ger över 90% false positive.
Citera
2021-10-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du kallade det för struntprat och förnekade därmed att folk testar sig.

Det finns statisk för hur många som testar sig och använd sådant innan du slänger in dina egna gissningar här.
Det är väl mest du som gissar! Jag skrev ett svar till en som verkade vilja påstå att testning nu är lika vanligt som tidigare men så är det såklart inte .
De som är mer än milt sjuka stannar hemma men testar sig generellt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in