2021-10-01, 21:09
Medlem
Hon umgås med maken hon har skyddad id pga av. Fattar ingenting 🤔
Citera
2021-10-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
För det första, det finns endast ett fall i svensk rättshistoria där man inte har fysiska bevis på att personen försvunnit. Det är ett fall ifrån 1964, där mgm erkände mordet och att han eldat upp kroppen. Detta var innan kriminaltekniska framgångar.

Tre fall där man inte återfunnit kroppar, men man har fysiska bevis på att någon tagits av daga som jag kommer på är Ali Reza, ett mc-mord där polisen har span och kameraövervakning och ytterligare ett fall inom mc-världen som polisen hade span och vittnesmål på.

Så oddsen att man fälls för mord utan kropp är i stort sett omöjlig 2021.

För det andra, är det åklagaren som beslutar om vilket brott man rubricerar det som.

Precis! Mordet på Marina Johansson 2010 är ett bra exempel på hur svårt det är att få någon dömd för mord utan kropp. Gm friades i både tings och hovrätt innan kroppen hittades.

Har inte hört om någon ny sökinsats från polisens sida. Vet någon om missing people jobbar med ärendet?
Citera
2021-10-01, 21:15
Medlem
Inte en chans att hon är vid liv. Han har mördat henne.
Citera
2021-10-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis! Mordet på Marina Johansson 2010 är ett bra exempel på hur svårt det är att få någon dömd för mord utan kropp. Gm friades i både tings och hovrätt innan kroppen hittades.

Har inte hört om någon ny sökinsats från polisens sida. Vet någon om missing people jobbar med ärendet?
Var är sonen nu? Han kan väl inte må så bra.
Citera
2021-10-01, 21:47
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är riktigt att åklagaren, som förundersökningsledare, beslutar om rubriceringen. Ibland är inte någon åklagare inblandad och då är det den polis som är FUL som avgör. Detta är OT, så jag avslutar den diskussionen.
Så fort någon är minst skäligen misstänkt tar åklagare över förutom vid mindre allvarliga brott. Så nej, polis kan inte agera förundersökningsledare här.
Citera
2021-10-01, 21:50
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:

Det är helt omöjligt 2021. Det närmaste jag kommer är Linda Chen.

Polisen är riktigt illa ute i detta fallet. Som jag ser det har man inga bevisa för att kunna väcka något åtal överhuvudtaget oavsett brottsrubricering.
Citera
2021-10-01, 21:54
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Det är de enda två alternativen?

Antingen oplanerat eller att hon blir så skrämd att hon inte är nåbar för ens sin närmaste krets i 10 dagar?

Du kan inte komma på fler alternativ?
😅
Citera
2021-10-01, 21:56
Medlem
Citat:
Så fort någon är minst skäligen misstänkt tar åklagare över förutom vid mindre allvarliga brott. Så nej, polis kan inte agera förundersökningsledare här.
Nu pratade jag om annat, när det inte finns någon att åtala, familicid exvis. Just det framgick kanske inte. Men nu är vi OT. Tack för upplysningen. Det blev fel från början.
Senast redigerad av Picasso2 2021-10-01 kl. 21:59.
Citera
2021-10-01, 22:23
Medlem
Citat:
Hur lång tid ska han ha varit borta från bilen?
Att mörda någon behöver inte ta 15 min oavsett proffs eller nybörjare. Att strypa någon tar max 5-10 min. Stryper du blodtillförsel till hjärnan går det betydligt fortare. Med kniv går det ännu fortare.

Jag ser det som fullt rimligt att promenera iväg till ett undangömt ställe, misshandla och sen strypa/kniva någon på en kort stund för att sen återvända till det undangömda stället för att hämta kroppen med bil.

Om han mördat henne borde det vara med ngn metod som inte medför att han bli blodig på kläderna? Sonen borde ju ha reagerat och berättat om pappa hade blod på kläderna när han kom tillbaka.
Men polisen hade iof hittat ett blodigt klädesplagg. Är det logiskt att han bara fått blod på ett klädesplagg som han lätt kunde ta av sig och göra sig av med på väg tillbaks till bilen för att inte sonen ska se blodet?
Citera
2021-10-01, 22:28
Medlem
Har likhundar varit på plats?

Btw sonen kan ju varit med för att försöka ha ett vittne.
Kanske för att missleda polisen?
Citera
2021-10-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melbie
Om han mördat henne borde det vara med ngn metod som inte medför att han bli blodig på kläderna? Sonen borde ju ha reagerat och berättat om pappa hade blod på kläderna när han kom tillbaka.
Men polisen hade iof hittat ett blodigt klädesplagg. Är det logiskt att han bara fått blod på ett klädesplagg som han lätt kunde ta av sig och göra sig av med på väg tillbaks till bilen för att inte sonen ska se blodet?

Strypning behöver inte lämna något blod alls. Men eftersom dom hittat plagg med blod på är min gissning att det förekommit handgemäng.
Citera
2021-10-01, 22:59
Medlem
Citat:
Strypning behöver inte lämna något blod alls. Men eftersom dom hittat plagg med blod på är min gissning att det förekommit handgemäng.
De har väl ännu inte meddelat om det var hennes plagg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in