2021-10-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det tar minst en kvart enligt intervjuer med seriemördare.

Jag har läst om seriemördare som strypt sina offer i timtal. Dom har då släppt och tryckt i omgångar. Med konstant tryck tar det ca 5 min för hjärnan att dö.
Citera
2021-10-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det var kanske inte ett planerat mord, kanske blev han plötsligt förbannad och råkade slå ihjäl henne. Och så fanns det inte möjlighet att gömma kroppen förrän senare, och då hade han turen att ingen såg.
Ja, verkar ju mest sannolikt att det var oplanerat eftersom de hade med sonen i bilen. Men reagerade lite på att vittnen som hälsade på dem sa att hon hälsade tillbaka men att han bara hade tittat. Behöver säkert inte betyda något. Eller så blev han ställd för han verkligen inte ville någon skulle se dem där, ifall han hade planerat göra något.

Blir inte riktigt klok på fallet. Men det är ju för vi inte har all information heller. Förde han bort henne någonstans? Hur är området, finns det små stugor eller ställen han hade kunnat föra in henne för att kunna slå sönder henne ostörd, för att sedan återkomma och hämta upp henne?
Citera
2021-10-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag undrar om han vågade lämna kvar kroppen där, när de precis hade mött på det andra paret som vittnade om att de såg BO och MGM och hälsade på dem. Då visste ju MGM om att de inte var ensamma och det även fanns folk som precis hälsat på dem. Vetifan om han hade vågat döda henne och springa tillbaka till bilen, medan hennes kropp ligger kvar där. Men ja, jag vet inte heller vem som hade velat vara hans medhjälpare och transportera iväg kroppen/henne (ifall hon levde/lever).
Någon mer som tjänar på att hon dör om hon vet saker kanske och som kanske till och med vill att hon dör mer än MGM?
Citera
2021-10-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det var kanske inte ett planerat mord, kanske blev han plötsligt förbannad och råkade slå ihjäl henne. Och så fanns det inte möjlighet att gömma kroppen förrän senare, och då hade han turen att ingen såg.
Det känns ju mest sannolikt, att det inte var planerat. Såvida han inte redan i förväg hade planerat föra bort henne någonstans och ljuga för sonen att hon träffade på en kompis där. Planerat mord tror jag inte han skulle utföra och dra med pojken i bilen.
Men vem vet, pojken kanske inte ens skulle varit med i bilen? Kanske det var planerat, men BO fick en dålig känsla när han kom dit och hotade henne, så hon såg till att sonen var med i bilen för hon tänkte att då skulle han kanske inte våga göra något allvarligt mot henne.
Citera
Medlem
linn_rosss avatar
Citat:
Ja, verkar ju mest sannolikt att det var oplanerat eftersom de hade med sonen i bilen. Men reagerade lite på att vittnen som hälsade på dem sa att hon hälsade tillbaka men att han bara hade tittat. Behöver säkert inte betyda något. Eller så blev han ställd för han verkligen inte ville någon skulle se dem där, ifall han hade planerat göra något.

Blir inte riktigt klok på fallet. Men det är ju för vi inte har all information heller. Förde han bort henne någonstans? Hur är området, finns det små stugor eller ställen han hade kunnat föra in henne för att kunna slå sönder henne ostörd, för att sedan återkomma och hämta upp henne?

jag tror helt klart det var planerat, därför hon inte har hittats. hon hade aldrig följt med honom om det inte var för sonen, därav var han med.
tror han lämnade henne där sedan körde tillbaka sonen och återkom sedan för att gömma kroppen.
därför som polisen vill veta var bilen synts till
Citera
Medlem
Citat:

Testa att på en promenad hälsa till par du går förbi. Kan nog hända en del av gångerna att bara den ena hälsar tillbaka.
Citera
2021-10-01, 20:25
Medlem
Citat:
Jag undrar om han vågade lämna kvar kroppen där, när de precis hade mött på det andra paret som vittnade om att de såg BO och MGM och hälsade på dem. Då visste ju MGM om att de inte var ensamma och det även fanns folk som precis hälsat på dem. Vetifan om han hade vågat döda henne och springa tillbaka till bilen, medan hennes kropp ligger kvar där. Men ja, jag vet inte heller vem som hade velat vara hans medhjälpare och transportera iväg kroppen/henne (ifall hon levde/lever).
Det finns två alternativ.
1- han är där oplanerat och råkade slå ihjäl henne. Därför är han tvungen att lämna BP och med lite tur komma tillbaka och göra sig av kroppen.
2- han slår och skrämmer henne och hon bestämmer sig att gå iväg och inte titta en sekund bakåt.
Gömmer sig hos en bekant och är livrädd att kontakta någon.
Citera
2021-10-01, 20:30
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Nu gör du det lite enkelt för dig, dvs du generaliserar. Antingen får du hänvisa till en väl arbetad forskningsstudie eller så får du skriva att "du tror att" osv.. oerhört tröttsamt med "sanningar" som inte har någon källa. Och nej, det räknas inte att man känner till flera våldsfall när gm saknar en fader.
Givetsvis orsakar inte avsaknaden av en pappa ett våldsamt beteende. Det är lite mer komplext än så. Ärftlighet, miljö mm är komponenter som är involverade.

Ska göra det ännu enklare för dig så du inte tror att jag bara tror.

Att mammor som använder sina barn som vapen i vårdnadstvister har ett menligt inflytande på sina barns/söners kvinnosyn behöver endast ointelligenta stöd i empirisk forskning för att dra slutsatser av.

Med detta sagt påstår jag inte att så är fallet med Mamma Beata och Pappa Cezary men osannolikt är det inte. För säkerhets skull lägger jag till att det inte ursäktar ev, våldsdåd men kan för dom med fördjupande krimonologiskt intresse vara en förklaring till vad som utlöste den brutala gärningen.
Senast redigerad av Taggad 2021-10-01 kl. 20:35.
Citera
2021-10-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ska göra det ännu enklare för dig så du inte tror att jag bara tror.

Att mammor som använder sina barn som vapen i vårdnadstvister har ett menligt inflytande på sina barns/söners kvinnosyn behöver endast ointelligenta stöd i empirisk forskning för att dra slutsatser av.

Med detta sagt påstår jag inte att så är fallet med Mamma Beata och Pappa Cezary men osannolikt är det inte. För säkerhets skull lägger jag till att det inte ursäktar ev, våldsdåd men kan för dom med fördjupande krimonologiskt intresse vara en förklaring till vad som utlöste den brutala gärningen.
Det är just det markerade i din text jag reagerar på, vi vet inte vad för slags uppväxt pappan har, därför av den anledningen går det inte att applicera ditt inlägg just här
Citera
2021-10-01, 20:55
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Folk har blivit dömda för mord uta att nån kropp hittats. Men det verkar inte som att polisen hittat tillräckligt ens för att ändra rubriceringen "människorov".
För det första, det finns endast ett fall i svensk rättshistoria där man inte har fysiska bevis på att personen försvunnit. Det är ett fall ifrån 1964, där mgm erkände mordet och att han eldat upp kroppen. Detta var innan kriminaltekniska framgångar.

Tre fall där man inte återfunnit kroppar, men man har fysiska bevis på att någon tagits av daga som jag kommer på är Ali Reza, ett mc-mord där polisen har span och kameraövervakning och ytterligare ett fall inom mc-världen som polisen hade span och vittnesmål på.

Så oddsen att man fälls för mord utan kropp är i stort sett omöjlig 2021.

För det andra, är det åklagaren som beslutar om vilket brott man rubricerar det som.
Citera
2021-10-01, 20:57
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns två alternativ.
1- han är där oplanerat och råkade slå ihjäl henne. Därför är han tvungen att lämna BP och med lite tur komma tillbaka och göra sig av kroppen.
2- han slår och skrämmer henne och hon bestämmer sig att gå iväg och inte titta en sekund bakåt.
Gömmer sig hos en bekant och är livrädd att kontakta någon.
Det är de enda två alternativen?

Antingen oplanerat eller att hon blir så skrämd att hon inte är nåbar för ens sin närmaste krets i 10 dagar?

Du kan inte komma på fler alternativ?
Citera
2021-10-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
För det första, det finns endast ett fall i svensk rättshistoria där man inte har fysiska bevis på att personen försvunnit. Det är ett fall ifrån 1964, där mgm erkände mordet och att han eldat upp kroppen. Detta var innan kriminaltekniska framgångar.

Tre fall där man inte återfunnit kroppar, men man har fysiska bevis på att någon tagits av daga som jag kommer på är Ali Reza, ett mc-mord där polisen har span och kameraövervakning och ytterligare ett fall inom mc-världen som polisen hade span och vittnesmål på.

Så oddsen att man fälls för mord utan kropp är i stort sett omöjlig 2021.

För det andra, är det åklagaren som beslutar om vilket brott man rubricerar det som.
Det är riktigt att åklagaren, som förundersökningsledare, beslutar om rubriceringen. Ibland är inte någon åklagare inblandad och då är det den polis som är FUL som avgör. Detta är OT, så jag avslutar den diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in