2021-12-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaduvente
Nej beteendet på Facebook är också ännu en nyckel i det hela. Han är desperat och söker förlåtelse med alla medel han kan. Och ja kan tänka mig att det finns ett par mindre trevliga sms på hennes telefon. Antagligen började det med arga, djupt förnedrande och kränkande hot på hennes svagaste punkter för att avslutas med ömkande sorgsna förlåt och bedyrande av hans kärlek till henne (i kombination med Facebook inläggen). När han insåg att det inte fungerade och det var kört för hans del så var det även kört för hennes.
Det skulle inte förvåna mig om hon träffat honom ändå ibland, det är verkligen inte svart eller vitt i en sån relation. Det har nog varit åskmoln blandat med strålande sol. Det är INTE LÄTT att bryta sig loss från någon i det läget. Beata var kanske ingen ängel heller, hon var säkert en glad kul tjej, kanske gillade att festa, hon verkar lekfull på videon på Facebook. Jag hade velat lära känna henne bara av den videon typ en normal omtänksam tjej som hade förtjänat att bli behandlad med kärlek och respekt. Men så var det inte i detta fallet. Det borde göras någon förändring i samhället, funkar inte att ha ett så här kasst säkerhetssystem för kvinnor.

Låter troligt. Jag tror också dom umgåtts lite till och från sista veckorna. Det är nog väldigt svårt att undvika all kontakt när man har barn och lägenhet ihop. Hon hade siktet inställt på ett självständigt liv, men hann inte dit.

Säkerhetssystemet må vara kasst och självklart ligger skulden hos förövaren. Men offret är trots allt en part som har något att säga till om, innan det är försent. Jag har ingen lösning, men att förlita sig på att samhället ska fånga upp allting är en utopi.

Önskvärt är att belysa och bryta mönstret så tidigt som möjligt. Redan efter första slaget eller hotet borde en markering göras. Förövarna själva brukar av naturliga skäl inte vara så intresserade att ange sig själva. Här tycker jag offren borde göra sig hörda.
Citera
2021-12-15, 18:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Önskvärt är att belysa och bryta mönstret så tidigt som möjligt. Redan efter första slaget eller hotet borde en markering göras. Förövarna själva brukar av naturliga skäl inte vara så intresserade att ange sig själva. Här tycker jag offren borde göra sig hörda.
De som vågar gör det, med livet som insats. Somliga klarar det, en del lever gömda och för några går det som för Beata.
Citera
2021-12-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det behövs helt klart en nyanserad bild av både maken och hustrun i det aktuella fallet.

Att bara hålla på och demonisera maken leder ingen vart, han var med överhängande sannolikhet varken en bättre eller sämre människa än frun? Partnerbråk är dessutom mycket sällan
bara den enas fel, gräl som urartar handlar ofta om provokation och handlingar i affekt. Det finns väl ingenting just nu som pekar på att det bara är maken som betett sig illa?

Det handlar om en snedvriden syn på att kvinnor ska aldrig någonsin behöva ta eget ansvar för att de hamnar i destruktiva relationer trots att de själva och ingen annan valt männen från första början. Ingen försöker försvara utbrott av våld men det behövs helt klart en nyanserad debatt kring fall som det i Malmö.

Det lär nog kanske inte komma som någon överraskning att detta upprepas gång på gång. Titta bara på fallet Lotta Rudholm, innan FUP så fanns det så mycket osanning som florerade kring fallet, sen när FUP blev tillgängligt för alla så ändrades synen rätt radikalt på hur det dramat gick till.

Vi kan nog vara rätt säkra på att alla fördomar och förutfattade meningar ej kommer att infrias när vi väl får läsa FUP i det aktuella fallet i Malmö?
Det mycket riktigt som du beskriver i Lottas fall. Hon valde en kille med kriminell bakgrund som tom varit med i en dödsmisshandel. Det var uppenbart att förhållandet skulle sluta illa.
Där hade åklagaren en skyldighet som inte uppfylldes. Kritiken till åklagaren var 100% välbefogad.
Citera
2021-12-15, 21:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Samtidigt finns det faktiskt kvinnor som anmäler påhittad misshandel för att nita dit sin partner eller för att hämnas.

https://www.svd.se/kvinna-domd-for-falsklarm
https://www.expressen.se/kvallsposte...-fran-pojkvan/
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...k-tillvitelse/
https://magazin24.se/okategoriserade...om-misshandel/

Tre av artiklarna du länkat till beskriver EN händelse vid ETT tillfälle. Det är inte applicerbart på detta fall där den påstådda misshandeln pågått under flera år. Dessutom är hot och skadegörelse anmält.
En av artiklarna är låst. Det är inte optimalt att länka till något man inte kan läsa.
Citat:
Nu vet vi dock inte varför B anmälde C för misshandel men han hade väl hotat med att kontakta Soc så hon fick problem?

Det är helt uppenbart att hon anmälde honom för att hon kände sig utsatt och hotad. Det är föga troligt att hon lyckats ljuga ihop historier om flera års misshandel, hot - som kanske finns i tfn - och skadegörelse som man kan se med blotta ögat.
Citat:
Kan inte detta vara anledningen till att hon anmälde C? Dvs, för att jävlas tillbaka?

Nej, inte eftersom det är flera anmälningspunkter och minst en finns det klara bevis för. Om jag inte minns fel kom polisen och dokumenterade på plats.
Citat:
Hon hade ju all tid i världen att anmäla honom långt innan?
Antingen hoppades hon nog och ville säkert tro att det skulle bli bättre eller vågade hon inte.
Citera
2021-12-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Låter troligt. Jag tror också dom umgåtts lite till och från sista veckorna. Det är nog väldigt svårt att undvika all kontakt när man har barn och lägenhet ihop. Hon hade siktet inställt på ett självständigt liv, men hann inte dit.

Säkerhetssystemet må vara kasst och självklart ligger skulden hos förövaren. Men offret är trots allt en part som har något att säga till om, innan det är försent. Jag har ingen lösning, men att förlita sig på att samhället ska fånga upp allting är en utopi.

Det var inte riktigt så jag menade. Menade att det borde finnas bättre system för kvinnor som känner sig hotade kan få hjälp av. En larmknapp/pepparspray eller något annat vapen som inte skadar men ändå är verksamt nog. Kvinnor ska inte gå runt och va rädda för att inte våga anmäla eller lämna män.
Citera
2021-12-16, 02:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Kan inte båda två vara lite sämre människor? De har med varandra för att de håller på med någon skit ihop? Kanske beter sig illa mot varandra båda två på olika sätt? Utnyttjar varandra så att säga och någon slags sjuk kärlek finns mellan dem?

Tack du satte fingret på nåt viktigt här, paret i Malmö verkar ha haft en riktigt jobbig destruktiv relation och det är i princip aldrig bara bara den enes fel om två träter. Lika barn leker inte alltid bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Det jag mest av allt undrar är att det tog så lång tid innan han sa något!?
Han borde ju älskar henne på något sjukt sätt ändå?
Annars måste han varit riktigt kall och då tror jag hon levde under hemska förhållanden.
Eller har han mördat

Mord känns osannolikt. Jag tror istället att det handlar om en tragisk olyckshändelse i samband med gräl och att maken har lidit i häktet och inte ens velat erkänna detta för sig själv?

Paret var i denna teori vana att bråka, kränka men även kanske slå varandra men denna gång föll kanske B så pass illa så att C oavsiktligt berövade henne livet?

Vi ska komma ihåg att i botten av detta drama fanns en begynnande vårdnadstvist och få saker upprör de inblandade parterna så mycket som en maktkamp om barnen.
Citera
2021-12-16, 02:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tre av artiklarna du länkat till beskriver EN händelse vid ETT tillfälle. Det är inte applicerbart på detta fall där den påstådda misshandeln pågått under flera år.

Det där vet du ingenting om. I teorin kan lika gärna båda parter ha pucklat på varandra?

Citat:
Dessutom är hot och skadegörelse anmält.

Hot om vad? Att han skulle anmäla henne till soc? Skadegörelse av vad? Du läste kanske användaren Barbys tidigare inlägg?

Citat:
Det är helt uppenbart att hon anmälde honom för att hon kände sig utsatt och hotad.

Varför är det uppenbart?

Citat:
Det är föga troligt att hon lyckats ljuga ihop historier om flera års misshandel, hot - som kanske finns i tfn - och skadegörelse som man kan se med blotta ögat.

Du menar alltså att kvinnor ej kan överdriva om sånt där i syfte att svartmåla sin partner samtidigt som de utelämnar vad de själva gjort?

Citat:
Nej, inte eftersom det är flera anmälningspunkter och minst en finns det klara bevis för. Om jag inte minns fel kom polisen och dokumenterade på plats.

Visa nu att du minns rätt! Länka tack!

Citat:
Antingen hoppades hon nog och ville säkert tro att det skulle bli bättre eller vågade hon inte.

Maken hoppades kanske att det skulle bli bättre? Det var kanske därför han inte ville skiljas? Dvs, av ren omtanke till barnen?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-12-16 kl. 02:33.
Citera
2021-12-16, 15:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det där vet du ingenting om. I teorin kan lika gärna båda parter ha pucklat på varandra?
Jo, si det vet jag, för jag har läst artiklarna.
Jag vet också att B anmält C för det står också att läsa. Om hon inte brytt sig, hade hon inte gjort anmälan.
Citat:
Hot om vad? Att han skulle anmäla henne till soc? Skadegörelse av vad? Du läste kanske användaren Barbys tidigare inlägg?

Vari hoten och skadegörelsen består har polis eller åklagare inte skvallrat om.
Barbys inlägg läser jag med ett halvt öga om jag inte bara skrollar.
Citat:
Varför är det uppenbart?
Du menar alltså att kvinnor ej kan överdriva om sånt där i syfte att svartmåla sin partner samtidigt som de utelämnar vad de själva gjort?

Kvinnor sägs ha en otrolig simultanförmåga, men att hålla så många lögner i huvudet samtidigt är nog överkurs.
Citat:

Ha,ha! Tror du jag går på kommando?
Det är nog en trådsanning, vid närmare eftertanke.
Citat:
Maken hoppades kanske att det skulle bli bättre? Det var kanske därför han inte ville skiljas? Dvs, av ren omtanke till barnen?
Eller omtanke om sig själv.
Citera
2021-12-16, 16:15
Medlem
Citat:

Varför är det uppenbart?

Var det av ren omtanke till barnen som pappa dödade deras mamma??? Jösses att du inte ger dig!!!
Citera
2021-12-16, 17:08
Medlem
sybels avatar
Citat:

Vi ska komma ihåg att i botten av detta drama fanns en begynnande vårdnadstvist och få saker upprör de inblandade parterna så mycket som en maktkamp om barnen.
Varför skulle de som gift par ha en begynnande vårdnadstvist? Mig veterligen börjar en ev sådan först efter en skilsmässa. Har jag fel?
Citera
2021-12-16, 22:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Varför skulle de som gift par ha en begynnande vårdnadstvist? Mig veterligen börjar en ev sådan först efter en skilsmässa. Har jag fel?

Krävde hon inte enskild vårdnad? Varför skulle maken gå med på det? Det där med att hon begärde ensam vårdnad stod väl i tidningarna redan för länge sedan när hon var försvunnen.

Man kan fundera över om detta krav var det som fick bägaren att rinna över?
Citera
2021-12-16, 22:48
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Krävde hon inte enskild vårdnad? Varför skulle maken gå med på det? Det där med att hon begärde ensam vårdnad stod väl i tidningarna redan för länge sedan när hon var försvunnen.

Man kan fundera över om detta krav var det som fick bägaren att rinna över?
Kan man undra. Vid den tidpunkten var inte den berömda bägaren full, den var överfull...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in