Citat:
Ursprungligen postat av
lemonzhello
Skatteverket anser att om resan egentligen är en rekreationsresa - och inte personalvård - så kan de förmånsbeskatta.
Exempelvis konferensen i Åre för företagsledningen, bestående av mamma, pappa och två vuxna barn.
Finns mängder med praxisavgöranden som går på Skatteverkets linje, så jag hade varit försiktig.
Det går alltså inte att svara ja eller nej på frågan.
Observera dock att det bara gäller avdragsrätten.
Det är alltså den som är begränsad. Man kan dock ha betydligt fler firmafester betalda av företaget än två under ett år, men det är bara två som är avdragsgilla.
Men som sagt, en aw med frugan var tredje vecka riskerar förmånsbeskattning.
En aw var tredje vecka med icke närstående anställda är dock helt Ok, skattefritt för alla som är med men bara två per år är alltså avdragsgilla för företaget.
Utifrån egen erfarenhet och kännedom har jag svårt att tro att de skulle haka upp sig på att den anställde är närstående. Däremot kan det absolut vara så att själva spadelen inte är avdragsgill
Nämnvärt kan vara att jag aldrig tidigare ställt till med någon form av personalfest/representation tidigare.
Kanske bör ringa skatteverket och kolla för att undvika bestyr, något jag brukar undvika i och med att de ofta svarar lika vagt som de skriver på hemsidan. Får i vilket fall lyfta på hatten och tacka för din rådgivning!