Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-22, 14:52
  #1
Medlem
Driver ett AB där jag är enda anställd. Tänkte ha personalfest tillsammans med min sambo. Upplägget ser ut så här:

1. Resa till ett annat land.
2. Lunch med alkohol.
3. Middag med alkohol.
4. Övernattning på hotell.
5. Hemresa.

Jag känner till reglerna kring avdrag för mat och alkohol upp till vissa nivåer och att det mesta blir en icke avdragsgill kostnad. När det kommer till hotellet har jag bokat en svit för ca 13 000 kr, och det är detta som är mitt frågetecken. Skatteverket skriver så här:
Citat:
När en personalfest hålls på någon annan plats än den anställdes tjänsteställe och arbetsgivaren bekostar resa och eventuell övernattning i samband med personalfesten ska den anställde inte beskattas för resa och logi under förutsättning att resan är förenad med högst en övernattning. Det samma gäller även resa och logi för eventuellt medföljande make eller sambo. Detta förutsätter att arrangemanget inte överskrider vad som kan anses rymmas inom begreppet personalvård (personalfest) och i realiteten är att se som en rekreationsresa eller liknande.

Jag har försökt leta efter "vad som kan anses rymmas inom begreppet personalvård", men inte riktigt hitta mitt svar. Kan jag dra av hela kostnaden för övernattning? Givetvis får ni även kommentera hela upplägget i sin helhet.
Citera
2018-11-22, 14:56
  #2
Medlem
Denoms avatar
https://www.skatteverket.se/privat/s...800014540.html

Här står det om personalvård.
Citera
2018-11-22, 15:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
https://www.skatteverket.se/privat/s...800014540.html

Här står det om personalvård.
Fast jag ser inget som kan kopplas till personalfesten. Eller har jag missat något?
Citera
2018-11-22, 15:06
  #4
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Fast jag ser inget som kan kopplas till personalfesten. Eller har jag missat något?
Så varför har du fått för dig att du har rätt till något om du inte vet vad som gäller? Så funkar tyvärr inte skatteverket.
Citera
2018-11-22, 15:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så varför har du fått för dig att du har rätt till något om du inte vet vad som gäller? Så funkar tyvärr inte skatteverket.
Min fråga gäller alltså inte att det är just en övernattning. Min fråga gäller om den höga kostnaden påverkar rätten till avdrag och/eller beskattning.
Citera
2018-11-22, 15:31
  #6
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så varför har du fått för dig att du har rätt till något om du inte vet vad som gäller? Så funkar tyvärr inte skatteverket.

Är du lite eljest? Fråga måste man ju få göra. Svara helt åt helvete anses dock i allmänhet vara lite korkat.


Man får ha två personalfester per år. Dessa behöver personalen inte betala förmånsskatt för. Familjemedlemmar får följa med, til dessa räknas barn och partner man bor med (har frågat skv en gång).



Detta är min tolkning, tips är att googla lite själv. Skatteverket har rätt tydlig information:

Momsen på maten är avdragsgill upp til 36kr per person, men maten är det inte i övrigt.
Resa och boende är avdragsgillt för en natt om det inte är för utsvävande.


Extra luncher etc ska alltså förmånsbeskattas av mottagaren.
Citera
2018-11-22, 15:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Är du lite eljest? Fråga måste man ju få göra. Svara helt åt helvete anses dock i allmänhet vara lite korkat.


Man får ha två personalfester per år. Dessa behöver personalen inte betala förmånsskatt för. Familjemedlemmar får följa med, til dessa räknas barn och partner man bor med (har frågat skv en gång).



Detta är min tolkning, tips är att googla lite själv. Skatteverket har rätt tydlig information:

Momsen på maten är avdragsgill upp til 36kr per person, men maten är det inte i övrigt.
Resa och boende är avdragsgillt för en natt om det inte är för utsvävande.


Extra luncher etc ska alltså förmånsbeskattas av mottagaren.
Skatteverket har inte alls tydlig information. Sluta dumförklara mig. Så här skriver man på ett annat ställe:
Citat:
Personalfest betraktas som en form av personalvård.

Skatteverket anser att när en personalfest hålls på den anställdes vanliga arbetsplats, dvs. hans tjänsteställe, gäller vanliga regler om arbetsresor.

När en personalfest hålls på någon annan plats än den anställdes tjänsteställe och arbetsgivaren bekostar resa och eventuell övernattning i samband med personalfesten ska den anställde inte beskattas för resa och logi under förutsättning att resan är förenad med högst en övernattning. Det samma gäller även resa och logi för eventuellt medföljande make eller sambo.

Personalfest kan leda till förmånsbeskattning hos de anställda när arrangemanget överskrider vad som kan anses rymmas inom begreppet personalvård (personalfest) och i realiteten är att se som en rekreationsresa eller liknande. Denna bedömning måste göras i varje enskilt fall.

Arbetsgivaren medges avdrag för utgift för resa och övernattning i samband med personalfest. Motsvarande gäller även utgift för resa och övernattning för medföljande make eller sambo.
Frågan är om personalfesten kan anses som en rekreationsresa eller liknande. Jag kan naturligtvis fråga Skatteverket direkt, men jag tänker att jag förmodligen inte är den första företagaren på Flashback som har haft den här typen av personalfester.
Citera
2018-11-22, 15:37
  #8
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-11-22 kl. 16:07.
Citera
2018-11-22, 15:50
  #9
Medlem
Skatteverket skriver så här på ytterligare en sida (https://www4.skatteverket.se/rattsli.../324010.html):
Citat:
Utöver vad som regleras i 11 kap. 11–12 §§ IL om personalvårdsförmåner omfattar begreppet personalvård även t.ex. personalfester, som utgör intern representation. En förmån av kost vid en sådan personalfest ska inte tas upp till beskattning (11 kap. 2 § IL). Skatteverket anser att förmån av resa och högst en natts logi i samband med en sådan personalfest på annan plats än den anställdas tjänsteställe inte bör beskattas. Motsvarande gäller även resa och övernattning för en medföljande make, maka eller sambo.

Gräver man djupare i det på en länk som hittas i det citerade så står det så här (https://www4.skatteverket.se/rattsli...e=2005-09-26):
Citat:
Personalfest betraktas som en form av personalvård.

Skatteverket anser att när en personalfest hålls på den anställdes vanliga arbetsplats, dvs. hans tjänsteställe, gäller vanliga regler om arbetsresor.

När en personalfest hålls på någon annan plats än den anställdes tjänsteställe och arbetsgivaren bekostar resa och eventuell övernattning i samband med personalfesten ska den anställde inte beskattas för resa och logi under förutsättning att resan är förenad med högst en övernattning. Det samma gäller även resa och logi för eventuellt medföljande make eller sambo.

Personalfest kan leda till förmånsbeskattning hos de anställda när arrangemanget överskrider vad som kan anses rymmas inom begreppet personalvård (personalfest) och i realiteten är att se som en rekreationsresa eller liknande. Denna bedömning måste göras i varje enskilt fall.

Arbetsgivaren medges avdrag för utgift för resa och övernattning i samband med personalfest. Motsvarande gäller även utgift för resa och övernattning för medföljande make eller sambo.
Frågan är alltså om min personalfest är att anse som en personalfest eller en rekreationsresa eller liknande, och om man ser den som en rekreationsresa - har det då med priset på övernattningen att göra?
Citera
2018-11-22, 15:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Citerat från Denoms länk:
Det du listar upp är förvisso relevant, men TS vill nog gå en annan väg. Med "mindre värde" brukar man säga upp till 200 kr har jag för mig.

Jag tycker dock att den här "personalfesten" ska betraktas som en representationsresa i stället. Då kan avdrag medges efter vad som är "skäligt". Dock har SKV rekommendationer för vad dom anser är skäliga avdrag i samband med en sådan, t.ex. 90 kr per person och måltid osv. Men skulle ändå säga att TS kan spara mer pengar på detta vis än att hävda "personalfest".

Dock tror jag ändå att SKV kommer att ha synpunkter på att några som helst avdrag, om det inte går att bemöta deras sannolika argument om att det uppenbart rör sig om en rekreationsresa av privat karaktär.
Citera
2018-11-22, 15:59
  #11
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Frågan är alltså om min personalfest är att anse som en personalfest eller en rekreationsresa eller liknande, och om man ser den som en rekreationsresa - har det då med priset på övernattningen att göra?


Det var verkligen inte meningen att dumförklara dig.

Mycket bra fråga. Tror inte det hjälper med andra företagare här, vad man behöver är en företagare som blivit utsatt för revision för att höra hur skv såg på personalfesten.

Själv har jag varit på spa med partner som personalfest. Drog bara av boende, resa och middag. Bodde en natt extra som jag betalade själv. Likaså lunch. Tog ej upp frukosten som ingick i boendet i min privata deklaration som jag förmodligen borde.
__________________
Senast redigerad av BigBusiness 2018-11-22 kl. 16:00. Anledning: Fixa quote
Citera
2018-11-22, 16:24
  #12
Medlem
Drozds avatar
Mycket cirkeldefinitioner i Skatteverkets förklaring, typ "personalfest är personalvård om festen inte kan anses gå utanför vad som ryms i begreppet personalvård". Goddag yxskaft!

Min tolkning/gissning är att TS arrangemang ligger inom ramen för vad som inte behöver förmånsbeskattas. Skulle tro att det hamnar utanför "personalfest" om du bjuder dem på djuphavsfiske, helikopterflygning, strippklubb, vinprovning av extremt dyra viner och liknande extravaganser.
__________________
Senast redigerad av Drozd 2018-11-22 kl. 16:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback