2021-10-01, 16:02
Medlem
aWiles1953s avatar
Jag bedriver i dagsläget ett aktiebolag och insåg idag att personalfest två gånger om året är avdragsgillt. Ganska så vagt formulerat står dock att kalaset inte får vara "alltför påkostat" och undrar lite mer vad det innebär i praktiken.

Exempel: Jag åker på en sparesa med en kollega i bolaget med en natts övernattning utanför hemorten. Kostnaden för hotell/spa uppgår till 1700kr/person. På hotellet käkar vi även middag för 180kr/person utan alkoholhaltig dryck. Är hela denna summa + resekostnaderna fullt avdragsgill?

Edit: Ber om ursäkt om liknande tråd finns, är ny på forumet och behärskar ännu inte sökfunktionen till fullo
Senast redigerad av aWiles1953 2021-10-01 kl. 16:14.
Citera
2021-10-01, 16:54
Medlem
För maten får du bara dra av momsen, som är 12%
Citera
2021-10-01, 17:24
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För maten får du bara dra av momsen, som är 12%
Om jag skulle boka någon form av paket där mat ingår, hur gör man i sådant fall
Citera
2021-10-01, 17:50
Medlem
lemonzhellos avatar
Om det är ett sammansatt tillhandahållande så följer momsen det huvudsakliga tillhandahållandet. Det kan vara bra och dåligt, beroende på.

Jag skulle säga att i ditt fall kan allt utom maten - bara momsen på maten - samt bara 180 kr per person plus moms för aktiviteten , dvs spabehandlingen, vara avdragsgillt.

Såvida inte kollegan är en närstående. Då kan t o m förmånsbeskattning bli aktuellt.

När aktiviteten är såpass billig, liksom maten, som i ditt fall så är det alltså bättre med specad faktura, då kan du dra hela resan, hela övernattningen etc men bara momsen på maten och 180 plus moms för spabesöket.

Får du en faktura på ett sammansatt tillhandahållande så blir ju max 180 kr per person avdragsgillt.
Citera
2021-10-01, 18:00
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Om det är ett sammansatt tillhandahållande så följer momsen det huvudsakliga tillhandahållandet. Det kan vara bra och dåligt, beroende på.

Jag skulle säga att i ditt fall kan allt utom maten - bara momsen på maten - samt bara 180 kr per person plus moms för aktiviteten , dvs spabehandlingen, vara avdragsgillt.

Såvida inte kollegan är en närstående. Då kan t o m förmånsbeskattning bli aktuellt.

När aktiviteten är såpass billig, liksom maten, som i ditt fall så är det alltså bättre med specad faktura, då kan du dra hela resan, hela övernattningen etc men bara momsen på maten och 180 plus moms för spabesöket.

Får du en faktura på ett sammansatt tillhandahållande så blir ju max 180 kr per person avdragsgillt.
Hittade en tråd ( (FB) Legitim personalfest?) där ts påstår att en resa på 13 000 kr med sin fru inkl måltider godkändes av skatteverket. I mån av att detta stämmer borde väl även min resa vara okej, eller är det nya regelverk sen tråden skapades?

Varför skulle det spela någon roll om kollegan är närstående så länge hen är anställd i bolaget? Har aldrig hört att det skulle spela någon roll med undantag för den temporära nedsänkningen av arbetsgivaravgifter.

Vidare om jag förstår dig rätt så är det alltså bara kostnaden för hotellrummet som är avdragsgillt? Kan man inte be hotellet att speca allt som en övernattning och att resten ingår?
Senast redigerad av aWiles1953 2021-10-01 kl. 18:09.
Citera
2021-10-01, 18:14
Medlem
lemonzhellos avatar
Skatteverket anser att om resan egentligen är en rekreationsresa - och inte personalvård - så kan de förmånsbeskatta.

Exempelvis konferensen i Åre för företagsledningen, bestående av mamma, pappa och två vuxna barn.

Finns mängder med praxisavgöranden som går på Skatteverkets linje, så jag hade varit försiktig.

Det går alltså inte att svara ja eller nej på frågan.

Observera dock att det bara gäller avdragsrätten.

Det är alltså den som är begränsad. Man kan dock ha betydligt fler firmafester betalda av företaget än två under ett år, men det är bara två som är avdragsgilla.

Men som sagt, en aw med frugan var tredje vecka riskerar förmånsbeskattning.

En aw var tredje vecka med icke närstående anställda är dock helt Ok, skattefritt för alla som är med men bara två per år är alltså avdragsgilla för företaget.
Citera
2021-10-01, 18:25
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Skatteverket anser att om resan egentligen är en rekreationsresa - och inte personalvård - så kan de förmånsbeskatta.

Exempelvis konferensen i Åre för företagsledningen, bestående av mamma, pappa och två vuxna barn.

Finns mängder med praxisavgöranden som går på Skatteverkets linje, så jag hade varit försiktig.

Det går alltså inte att svara ja eller nej på frågan.

Observera dock att det bara gäller avdragsrätten.

Det är alltså den som är begränsad. Man kan dock ha betydligt fler firmafester betalda av företaget än två under ett år, men det är bara två som är avdragsgilla.

Men som sagt, en aw med frugan var tredje vecka riskerar förmånsbeskattning.

En aw var tredje vecka med icke närstående anställda är dock helt Ok, skattefritt för alla som är med men bara två per år är alltså avdragsgilla för företaget.
Utifrån egen erfarenhet och kännedom har jag svårt att tro att de skulle haka upp sig på att den anställde är närstående. Däremot kan det absolut vara så att själva spadelen inte är avdragsgill

Nämnvärt kan vara att jag aldrig tidigare ställt till med någon form av personalfest/representation tidigare.

Kanske bör ringa skatteverket och kolla för att undvika bestyr, något jag brukar undvika i och med att de ofta svarar lika vagt som de skriver på hemsidan. Får i vilket fall lyfta på hatten och tacka för din rådgivning!
Citera
2021-10-01, 18:30
Medlem
lemonzhellos avatar
Undvik att ringa dem, de har noll koll. Tyvärr. Jag har kunder som ringt åtta handläggare och fått åtta olika svar, inget av dem bindande.

Ta det säkra före det osäkra istället.

Dvs håll ner antalet besök och kostnaden för dessa, och om det bara är du och frugan som åker på spa nån gång om året så lägg kostnaden som ej avdragsgill, så bör du kunna sova lugnt.

Har du däremot en ej närstående anställd så bör ni kunna ta med familjerna på en resa - med max en övernattning - och mat/skoj ett par gånger om året med avdragsrätt enligt tidigare.

Dvs fullt avdrag för rese- och logikostnader (som ju brukar vara de stora kostnaderna) bara momsen för maten och 180 kr för skojet.

Ens fru eller barn är enligt praxis och ”livets regler” betydligt mer närstående än de är kolleger. Har du annan erfarenhet så har du haft tur.

Det finns exempel på rättsfall med personer som beskattats för del av kostnaden för en tjänsteresa (konferens) trots att anhöriga som varit med har betalt alla sina egna kostnader, helt enkelt för att förekomsten av närstående ändrat resans karaktär.

Sen beror ju allt på. Två makar som båda är tandläkare och åker på en tandläkarkonferens - med spabesök- tillsammans behandlas ju lite mer välvilligt än åkeriägaren med lastbilskörkort som har med sig frugan (som bemannar åkeriets telefon) till Åre på styrelsemöte med skidåkning.
Senast redigerad av lemonzhello 2021-10-01 kl. 18:38.
Citera
2021-10-01, 18:37
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Undvik att ringa dem, de har noll koll. Tyvärr. Jag har kunder som ringt åtta handläggare och fått åtta olika svar, inget av dem bindande.

Ta det säkra före det osäkra istället.

Dvs håll ner antalet besök och kostnaden för dessa, och om det bara är du och frugan som åker på spa nån gång om året så lägg kostnaden som ej avdragsgill, så bör du kunna sova lugnt.

Har du däremot en ej närstående anställd så bör ni kunna ta med familjerna på en resa - med max en övernattning - och mat/skoj ett par gånger om året med avdragsrätt enligt tidigare.

Dvs fullt avdrag för rese- och logikostnader (som ju brukar vara de stora kostnaderna) bara momsen för maten och 180 kr för skojet.
Om jag skulle märka kostnaden som ej avdragsgill så finns det väl inga fördelar med att betala på bolaget utan då kan jag väl lika gärna betala privat och slippa bokföringskrånglet?
Citera
2021-10-01, 18:40
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aWiles1953
Om jag skulle märka kostnaden som ej avdragsgill så finns det väl inga fördelar med att betala på bolaget utan då kan jag väl lika gärna betala privat och slippa bokföringskrånglet?

Jo. Det är ju fortfarande bolaget som betalar. Om än med pengar som belastas med bolagsskatt.

Betydligt bättre än att betala privat.
Citera
2021-10-01, 18:48
Medlem
Jag brukar inte bry mig om dra sådant, så lite man får dra ändå. Bara risk man får ögonen på sig.

Vi är ett litet konsultföretag jag brukar bränna en 4 - 5k per anställd och middag. 3 ggr per år. Sedan AW med betald alkohol och tilltugg några ggr per år. Gjort så i många år utan problem.
Citera
2021-10-02, 04:08
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Jo. Det är ju fortfarande bolaget som betalar. Om än med pengar som belastas med bolagsskatt.

Betydligt bättre än att betala privat.
Okej då är jag med, du får ursäkta min okunskap!

Så om jag drar kostnaden som ej avdragsgill så tror du alltså det inte bör vara några problem om kollegan är närstående?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in